Ga naar inhoud

nic in freebsd


anoniem

Aanbevolen berichten

Goeie morgen allemaal, 1. Als ik via /stand/sysinstall > conf >networking >interfaces bij 'network interface information required' kom dan zie ik: lp0 ed1 ed2 ed3 a. die lp0 zal wel voor de printer zijn. Is het waarschijnlijk dat ik een printer nodig heb in een dmz situatie ? Zo niet, dan kan ie weg. b. zie dus ed1,2 3n 3 en zie NIET ed0. Hoe kan dat ? Is dat wel goed ? 2. Welke browser past het best bij FreeBSD ? opamax
Link naar reactie
  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

>Is het waarschijnlijk dat ik een printer nodig heb in een dmz situatie ? Neu dat niet, maar ik zou um niet weg halen. Maar het kan. Wel vraag ik me af... als het bij netwerkconfiguratie staat of het dan wel de printer is hoor. Kan best een nic zijn die zo benoemd wordt door freebsd. >b. zie dus ed1,2 3n 3 en zie NIET ed0. Hoe kan dat ? Is dat wel goed ? Heb je ook daadwerkelijk 3 nic's? >2. Welke browser past het best bij FreeBSD ? Zoals bij Unix/Linux... Galeon, Netscape, Mozilla, enz, enz....
Link naar reactie
[quote:2a3e078768="MrLeeJohn"] >>Is het waarschijnlijk dat ik een printer nodig heb in een dmz situatie ? >Neu dat niet, maar ik zou um niet weg halen. Maar het kan. Wel vraag ik >me af... als het bij netwerkconfiguratie staat of het dan wel de printer is >hoor. Kan best een nic zijn die zo benoemd wordt door freebsd. De bewuste kaart heeft 2 stekkers: een 9-pins man en een 25-pins vrouw. Aan deze kaart zitten 5 lint-kabels; 1e, een smalle, blijft in de buurt, want gaat naar die 9-pins stekker 2e, een 17-aderige, gaat naar de floppy-drive 3e, 9-aders, en de 4e, 15 aders, gaat samen met de 3e naar een andere kaart, ook met 2 'stekkers', een 15 -pins vrouw en een 25-pins man. 5e, ook een brede, gaat naar HD en CDROM-drive. >b. zie dus ed1,2 3n 3 en zie NIET ed0. Hoe kan dat ? Is dat wel goed ? Heb je ook daadwerkelijk 3 nic's? >ja [/quote:2a3e078768] opamax
Link naar reactie
Even opfrissen ? Betreft 486DX en FreeBSD 4.5. Na /stand/sysinstall >configure >Networking >interfaces zie ik een kader met titel 'Network interface information required' daaronder een mij niet al te duidelijke info beginnene met 'If you are using PPP over a serial device ...etc' en daaronder een kleiner kadertje waarin: lp0 Parallel Port IP (PLIP) peer connection ed1 Novel NE100/2000; 3C503; NE2000-compatible PCMCIA ed2 .....idem... ed3 .....idem... faith0 <unknown network interface type> en dan de keuzes OK Cancel. Ik kan de 1e nic niet anders lezen dan lima papa NUL Kan iemand daarvan toch nog iets bakken ? opamax
Link naar reactie
[quote:5614263825=" opamax"]faith0 <unknown network interface type> en dan de keuzes OK Cancel. Ik kan de 1e nic niet anders lezen dan lima papa NUL Kan iemand daarvan toch nog iets bakken ? [/quote:5614263825] Bedoel je met de eerste nic ed1? Bij mij staat (FreeBSD 5.0) in /stand/sysinstall >configure >Networking >interfaces > Network interface information required [b:5614263825] ed0 [/b:5614263825] bovenaan. Als ik deze met [Enter] configureer, verschijnt eerst het dialoog. Do you want to try Ipv6 configuration of the interface? Yes No. Dan verschijnt dialoog. Do you want to try DHCP configuration of the interface? Yes No. Networkconfiguration. Die is al gedeeltelijk ingevuld. Dan dialoog. Would you like to bring the ed0 interface up right now. Dit toont bij mij in dmesg over mijn nic. [code:1:5614263825] ed0: <NE2000 PCI Ethernet (ProLAN)> port 0xb800-0xb81f irq 5 at device 10.0 on pci0[/code:1:5614263825] En nog een tweede regel met het mac adres van de nic. Wat toont dmesg bij jouw over je netwerk kaarten?
Link naar reactie
Mijn vraag was o.a.: Waarom is er bij mij geen ed0 ? Moet toch ? Het dmesg meldt o.a.: ppc0: <Parallel port> at port 0x378-0x37f irq 7 on isa0 ppc0: SMC-like chipset (ECP/EPP/PS2/NIBBLE in compatible mode plip0: <PLIP network interface> on ppbus0 lpt0: <Printer> on ppbus0 lpt0: Interrupt-driven port pppi0: <Parallel I/O> on ppbus0 ed1: <NE2000 PLUG & PLAY ETHERNET CARD> at port 0x200-0x21f irq 3 on isa0 ed1: address 00x50:bf:0c:8b:7f, type NE2000 (16 bit) ed2: <NE2000 (verder als ed1)..> at port 0x220-0x23f irq 4 on isa0 ed2: address 00x50:bf:0c:af:2f, type NE2000 (16 bit) ed3: <NE2000 (verder als ed1)..> at port 0x240-0x25f irq 5 on isa0 ed3: address 00:20:18:42:ac:9d, type NE2000 (16 bit) Hoop dat er wat uit te halen is. Heb de kaarten nog niet geconfigureerd. Kom daarmee nog tot de piefen. opamax
Link naar reactie
[quote:985cdb638d="opamax"]ed1: <NE2000 PLUG & PLAY ETHERNET CARD> at port 0x200-0x21f irq 3 on isa0 [/quote:985cdb638d] Hm, isa nic's zijn toch moeilijker te configureren dan pci nic's. Staan om te beginnen de comm poorten in de BIOS disabled. Die gebruiken meestal irq 3 en irq 4. Ik heb het volgende getest. Ik heb hier ook nog een oude PC. Een Pentium I. Een pci ethernet kaart zat er al in. Ik heb er nog een isa ethternet kaart bijgeplaatst. De isa ethernet kaart staat op plug & play mode. Tijdens het opstarten van de PC is dat te zien [code:1:985cdb638d] Initialize Plug and Play Cards Card-01: NE2000 Plug & Play ethernet card Card-02: Creative SB32 PnP PNP Init Completed [/code:1:985cdb638d] Als in de BIOS PNP OS Installed, staat op No, dan ziet FreeBSD alleen de PCI ethernet kaart. [code:1:985cdb638d] rl0 RealTek 8129/8139 PCI ethernet card [/code:1:985cdb638d] Met in de BIOS PNP OS Installed, op Yes, dan ziet FreeBSD ook de isa ethernet kaart. [code:1:985cdb638d] ed1 Novell NE1000/2000; 3C503; NE2000-compatible PCMCIA [/code:1:985cdb638d] Tijdens het configureren met Network Configuration ontstaat een timeout. De pci ethernet kaart kon ik wel configureren. [quote:985cdb638d=" opamax"] Heb de kaarten nog niet geconfigureerd. [/quote:985cdb638d] Gebruik je voor jouw 3 nic's ook plug & play mode? En in de BIOS PNP OS Installed, op Yes?
Link naar reactie
Zie mijn bericht van 13 oct 10:00 Van de bewuste 1e kaart heb ik een aantalstekkers weggehaald -de 9-pins die naar de externe plug van dezelfde kaart ging -de 3e en de 4e (15- en 25-pins) die naar een andere kaart gingen Heb ook die 'andere' kaart weggehaald. Heb daarna de nic's van plaatsen verwisseld. Huidige situatie: 1x videopkaart 1 kaart met 2 externe 'stekkers' (25-pins vr en 9-pins man) en intern nog twee linten naar flop en HD+cdrom 3x nic Ondanks deze veranderingen heb ik nog geen ed0 Ik denk erover om maar gewoon door te gaan en dan komt wel boven water als het ergens fout loopt. Er is nu geen 'stekker' meer voor de muis. Heb die nu niet nodig, maar hoe gaat dat met een browser ? Heb ik überhaupt een browser nodig om de externe verbinbding te testen? En is die dan altijd grafisch? Bij de herstart bleek de BIOS helemaal overhoop en moest dat weer in orde brengen. Heb daar niet gezien dat er comm poorten zijn en kon die dus niet disabelen. Heb bij wijze van proef 1 kaart geconfigureerd (spielerei) en de cursor is nu veranderd van DMZ01# naar CHELLO#_, wat ik voor die kaart heb ingevuld. Hoort dat zo ? Weet van de andere kaarten nog niks, want Huidig probleem: monitor gaf de geest. Heb een andere aangesloten. Een Compaq QVISION 172. Doet vreemd. Kan niet lezen wat ik intyp, maar met pijl omhoog zie ik het liggend streepje(van direct na de cursor) wel naar verschillende plaatsen naar rechts springen, maar geen tekst. Geef ik ergens een enter dan pas komt de opdracht in beeld en blijkt ie die opdracht WEL uit te voeren. Zit em dat in die monitor of moet ik ergens iets veranderen ? Wat en waar ?? Opamax
Link naar reactie
>Ondanks deze veranderingen heb ik nog geen ed0 Ik denk erover om maar gewoon door te gaan en dan komt wel boven water als het ergens fout loopt. Gewoon verder gaan. Vwb die monitor... wat ik altijd doe is bij een servertje/router altijd direct ssh configureren en de lokale monitor niet meer gebruiken. Alles via een client.
Link naar reactie
Ben dus verder gegaan en wel met /stand/sysinstall >configuratie >netwerk en een enter op Interfaces. Krijg dan op scherm een kader met in het bovenste gedeelte tekst "If you are using PPP etc" .Hierbij wordt voorbij gegaan aan het feit dat ik niet weet waarover het gaat. Moet ik er van uitgaan dat de PPP is omdat ik bijv niet met een 0-modem aan een andere PC zit of verbonden ben met een laptop ? In het onderste gedeelte zie ik: lp0 Parallel Port IP (PLIP) peer connection ed1 Novell NE1000/2000: 3C503; NE2000 compatible PCMCIA ed2 idem ed3 idem faith0 <unknown network interface type> Sla lp0 over en ga naar ed1 dan enter en dan 2e dialoog (Jolo !) Do you want to try IPv6 config in interface ? Y/N .......idem..............DHCP ........................ ? Y?N Heb beide vragen met NO beantwoord, maar wanneer moet dat YES zijn ? Verdere conf als volgt gedaan: ...................... ed1..............ed2.......ed3 Host................ chello.nl....... Kees.nl Piet.be Domain............dmz01...........Kees Piet IPv4 Gateway......-..................-...........- Name server 212.142.28.66 - - IPv4 Address 213.46.33.137 - - Netmask 255.255.255.0 - - Extra - - - en dan enkele vraagjes: Domain is toch de naam van 'deze' machine ? IPv4 Gateway invullen als 'deze' pc als gateway moet fungeren ? Name server Hier invullen het IP-NUMMER van de DNS-server van ISP ? IPv4 Address het IP-nr van 'deze' PC of in mijn geval van kabelmodem ? Als ik de PC reboot dan zie ik: dat de cursor is geworden "piet#" Hoe kan dat ? Alle nic's, dus ook lp0 heten nu "Piet.be". Doe ik iets fout, of zit die lp0 in de weg ??? opamax
Link naar reactie
>Do you want to try IPv6 config in interface ? Y/N .......idem..............DHCP ........................ ? Y?N Heb beide vragen met NO beantwoord, maar wanneer moet dat YES zijn ? Ipv6 is de opvolger van tcpip zoals we die nu kennen. Als je het niet weet gebruik je nu waarschijnlijk Ipv4. En dhcp yes is als die kaart via dhcp automatisch zijn ip-gegevens krijgt. >en dan enkele vraagjes: Domain is toch de naam van 'deze' machine ? Voorbeeld: server1.microsoft.com is een host-naam, waarbij microsoft.com het domain is. >IPv4 Gateway invullen als 'deze' pc als gateway moet fungeren ? Nee.... als er aanvragen bij die pc komen van andere werkstations... aan wie moet deze pc dan zijn aanvragen doen? Bij de het eerste adres bij de routerkant richting internet! En die moet dan maar weer kijken wat die ermee doet... de gateway voor deze pc is dus het ip-adres van het kabelmodem. >Name server Hier invullen het IP-NUMMER van de DNS-server van ISP ? Yep >IPv4 Address het IP-nr van 'deze' PC of in mijn geval van kabelmodem ? Ligt eraan .... >dat de cursor is geworden "piet#" Hoe kan dat ? Jouw hostname zal wel piet geworden zijn. >Alle nic's, dus ook lp0 heten nu "Piet.be". Doe ik iets fout, of zit die lp0 in de weg ??? Piet.be is nu de naam van je interne lan-card waarschijnlijk. lp0 zit niet in de weg; vergeet die maar gewoon.
Link naar reactie
[quote:4e8a6ffad4="MrLeeJohn"]>>Alle nic's, dus ook lp0 heten nu "Piet.be". >Doe ik iets fout, of zit die lp0 in de weg ??? >Piet.be is nu de naam van je interne lan-card waarschijnlijk. lp0 zit niet >in de weg; vergeet die maar gewoon.[/quote:4e8a6ffad4]Heb nog eens geconfigureerd en als hostnaam toegekend: lp0 parallel ed1 chello.nl ed2 lan.nl ed3 test.be Na reboot komt cursor nu met "test#" In /etc/rc.conf is te lezen: 'ifconfig_ed1="inet 213.46.33.137 netmask 255.255.255.0" 'hostname="test.be" ' en meer niet. (had deze file tevoren even helemaal leeg gemaakt) Heeft ie alleen de details van de laatst geconfigureerde kaart 'onthouden'? en hoe kan ik em leren het beter te doen ? (of ikzelf ?) opamax
Link naar reactie
[quote:074262939e="opamax"]Heeft ie alleen de details van de laatst geconfigureerde kaart 'onthouden'? en hoe kan ik em leren het beter te doen ? (of ikzelf ?) [/quote:074262939e] Voor het tonen van de route tabel typ [code:1:074262939e] netstat -r [/code:1:074262939e] of [code:1:074262939e] netstat -rn [/code:1:074262939e] Een netwerk configureren kan met [code:1:074262939e] ifconfig [/code:1:074262939e] Typ voor meer info [code:1:074262939e] man ifconfig [/code:1:074262939e]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...