Ga naar inhoud

Oficieuze C!T Linux Awards #7: beste messagerclient


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:8e022b1027="Timonsweb"]Nee zeker niet. Gaim en AMSN komen er niet meer op. Ik weet trouwens niet of de messengers die er wel op komen, dit nu legaal doen volgens de MS EULA oid. Ben al lang blij dat die jabber tunnel er wel op komt (3x hoera voor jabber):D[/quote:8e022b1027]Als een Client nu wil werken, moeten ze versie 8 of 9 van het MSN-protocol draaien. Sinds begin oktober is dit protocol ontrafeld, en geïmplementeerd in alle grote clients, zoals Gaim en Kompete. Hoewel ik niet weet of AMSN dit ook gedaan heeft, ga ik er bijna vanuit dat ze de overstap gemaakt hebben. Het protocol is inmiddels goed gedocumenteerd. De messengers doen volgens mij helemaal niets illegaals. Zij hebben niet te maken met MS EULA. Ze zijn immers geen eindgebruiker (EU staat voor End User). Maar om je in te schrijven voor een Microsoft Passport moet je akkoort gaan met een bepaalde licentieovereenkomst. Volgens mij staat hierin beschreven dat het voor de eindgebruiker verboden met een programma van derden het MS-netwerk te betreden. Hierdoor zijn niet de messengers, maar de eindgebruikers in overtreden van de licentieovereenkomst. Iets anders zijn de MSN-gateways die door Jabber gebruikt worden. Hoewel ik niet precies weet hoe dit zit, zouden deze wel illegaal bezig kunnen zijn, omdat het MS-netwerk een privaat netwerk is, en de gateways in principe geen licentie hebben het netwerk te betreden. De toekomst zal uitwijzen of Microsoft deze diensten gaat proberen aan te pakken, en of ze de rechtzaak die daar het gevolg van zou zijn door Microsoft gewonnen wordt. Verder vind ik Jabber een veel beter IM-protocol. Je bent daarbij niet afhankelijk van één aanbieder, en bovendien wordt het protocol in overleg opgestelt en gepubliceerd. Hierdoor is het met Jabber mogelijk een verbinding fatsoenlijk (b.v. met GnuPG) te beveiligen, en kunnen eventuele nieuwe opties die door mensen bedacht worden makkelijk geïmplementeerd worden. Omdat het protocol open is, kunnen alle clients deze opties makkelijk overnemen, en (in principe) makkelijk met andere clients communiceren. Hoewel ik tot voor kort Gaim gebruikte voor jabber, gebruik ik daar sinds kort Psi voor. Dingen die ik in Gaim niet voor elkaar kreeg (SSL-verbinding) lukte met Psi wel. Daarom heb ik op Psi gestemt.
Link naar reactie
[quote:a3035be237] De messengers doen volgens mij helemaal niets illegaals. Zij hebben niet te maken met MS EULA. Ze zijn immers geen eindgebruiker (EU staat voor End User). Maar om je in te schrijven voor een Microsoft Passport moet je akkoort gaan met een bepaalde licentieovereenkomst. Volgens mij staat hierin beschreven dat het voor de eindgebruiker verboden met een programma van derden het MS-netwerk te betreden. Hierdoor zijn niet de messengers, maar de eindgebruikers in overtreden van de licentieovereenkomst. [/quote:a3035be237] Stond die beperking al omschreven in de licentie voor de overstap op het nieuwe protocol, of pas naderhand? Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...