Ga naar inhoud

de overstap...


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik draai nu al enkele jaren windows, maar iedereen spreekt wel van Linux. Ik heb nu Mandrake 9.1 liggen, maar twijfel nog. Dus heb ik nog enkele vragen : - alle drivers die bij een moederbord of andere toestellen zit, is dit dan bruikbaar voor Linux, of moet je dan speciale drivers hebben? - werken alle programma's en games met Linux? - Ik download nogal veel nieuwe files (programma's), deze zijn meestal voor alle windowsversie, maar linux zie je nooit staan. Dus kan ik dit dan niet meer doen? - Wat zijn de andere voordelen of nadelen? Sorry voor de vragen, maar in Linux ben ik een leek. Ik heb nog steeds de gedachte dat het een apparte wereld is waar niet veel voor bestaat. Alvast bedankt!
Link naar reactie
[quote:b5067ac1df="phantomtwister"] - alle drivers die bij een moederbord of andere toestellen zit, is dit dan bruikbaar voor Linux, of moet je dan speciale drivers hebben? [/quote:b5067ac1df] Je hebt speciale drivers nodig. Die worden meegeleverd met Mandrake. Alleen hardware zoals scanners en camera's kunnen een probleem opleveren, omdat lang niet alles ondersteunt wordt.. [quote:b5067ac1df] - werken alle programma's en games met Linux? [/quote:b5067ac1df] Werkt een nintendo-spel op een ps-2? Nee dus, geen enkele windows-applicatie zal onder linux draaien. Je hebt wel lapmiddelen zoals: wine: emuleert de win32-api en maakt het deels mogelijk windows-apps onder linux te draaien crossover: commerciele variant van win32 voor het kunnen gebruiken van bekende win32-office-applicaties wineX: idem, maar dan voor games win4lin: maakt van Windows 9x/ME een linuxapplicatie, waarbinnen je vrijwel alle windowssoftware kunt gebruiken (geen directX) vmware: maakt en virtuele pc aan waarbinnen je Windows kunt installeren. [quote:b5067ac1df] - Ik download nogal veel nieuwe files (programma's), deze zijn meestal voor alle windowsversie, maar linux zie je nooit staan. Dus kan ik dit dan niet meer doen? [/quote:b5067ac1df] Nou in he begin niet, de meeste distro's leveren 2000 programma's mee. Ben je dus wel eventjes zoet :) Als je dan weer verder wilt, kijk op http://freshmeat.net of http://apps.kde.com voor nog enkele duizenden andere applicaties.. [quote:b5067ac1df] - Wat zijn de andere voordelen of nadelen? [/quote:b5067ac1df] Pfoei, wat verwacht je van Linux? Dan kunnen we je een idee geven wat niet kan, en wat wel.. Groot voordeel is de stabiliteit en veiligheid. Zo zijn er bijv. nog steeds geen Linux-virussen... Rinse
Link naar reactie
Kee daaaar komt ie : 1.Linux heeft zn eigen drivers, voor moederborden heb je normaliter GEEN drivers nodig, voor andere dingen soms wel. 2.Met Wine kun je een deel van je windows programma's aan de praat krijgen, vergeet echter niet dat voor ieder windows programma er velen Linux varianten te krijgen zijn. Met Winex krijg je een deel van de windows games werkend. 3.zie punt 2 4.Privacy (denk aan info die naar redmond wordt verstuurd als jij een MP3 tje luisterst etc.) Open source, meestal alles gratis,alles naar wens in te stellen/maken en heel veel lol hebben met je PC :wink: Kom gerust eens lang op onze site :D Groetjes
Link naar reactie
Wat ik verwacht, geen idee. Ik heb nu ook wel niet veel last van een onstabiel systeem, uitgezonderd dat ik m'n pc wel om de 4 maanden opnieuw installeer (nortonghost) omdat er wat rommel instaat. Maar ik ben een fervent gamer, dus als de games niet allemaal draaien, zal ik het ook niet doen. En de games die uitkomen voor Linux zullen ook wel niet talrijk zijn. Ik denk dat Linux goed is voor de normale zaken, maar om alle nieuwe dingen uit te proberen windows toch onmisbaar is. Ik zal het wel eens installeren op een 2e pc om te kijken wat het doet, maar ik vrees dat ik te veel dingen zal missen.
Link naar reactie
[quote:8580382148="phantomtwister"]Ik draai nu al enkele jaren windows, maar iedereen spreekt wel van Linux. Ik heb nu Mandrake 9.1 liggen, maar twijfel nog. Dus heb ik nog enkele vragen : - alle drivers die bij een moederbord of andere toestellen zit, is dit dan bruikbaar voor Linux, of moet je dan speciale drivers hebben?[/quote:8580382148] De vaak bij randapparaten meegeleverde Windows-drivers zullen niet werken onder Linux. Maar de veel drivers zitten standaard al bij Linux. [quote:8580382148]- werken alle programma's en games met Linux?[/quote:8580382148]Windows programma's kunnen niet zomaar draaien onder Linux, daarvoor zijn de verschillen te groot. Maar er zijn wel veel vergelijkbare programma's onder Linux, en ook zijn enkele van de grotere games beschikbaar in Linux versies. Met het programma wine kun je simpele windows programma's wel onder Linux draaien. Vaak echter werken van-nature Linux-programma's beter.[quote:8580382148]- Ik download nogal veel nieuwe files (programma's), deze zijn meestal voor alle windowsversie, maar linux zie je nooit staan. Dus kan ik dit dan niet meer doen?[/quote:8580382148]Nee, je zult dus Linux programma's moeten downloaden. Bij veel distributies zit al heel erg veel, daarnaast heb je sites als http://linux.tucows.com/ en http://freshmeat.net/ .[quote:8580382148]- Wat zijn de andere voordelen of nadelen?[/quote:8580382148]Voordelen: [list:8580382148][*:8580382148]De broncode (door mensen leesbare programmeeropdrachten) van Linux wordt niet geheim gehouden. Hierdoor werken wereldwijd heel veel mensen aan Linux en programma's eromheen, en is er een heel sterke gemeenschap van zowel gebruikers (beginners en gevorderd) en ontwikkelaars. Elke gebruiker kan mede-ontwikkelaar worden, zodra je iets zou willen veranderen in een programma kun je in principe je gang gaan, waardoor je ook ENORM veel leert! [*:8580382148]Je leert enorm veel over computers etc. [*:8580382148]Linux geeft je heel veel controle. Er gebeuren geen dingen meer omdat de fabrikant dat zonodig wil. Zoals irritante Popups die je een Passport of Hotmail account willen "aansmeren". Alles maar dan ook alles gebeurt alleen als jij dat wilt. Je bent echt de baas over je PC. [*:8580382148]Heel veel software is gratis en enorm krachtig. Je zult nooit te hoeven bijbetalen als je extra functies wil. Die zitten er standaard gewoon al in. [*:8580382148]Open standaarden. Je hebt onder Linux heel veel verschillende programma's voor allerlei doeleinden, en toch werken ze (meestal) heel goed samen. Je hebt ook geen last dat je bijvoorbeeld je Word moet upgraden omdat het fileformaat weer verandert, en mensen je files beginnen te sturen die met nieuwere versies gemaakt zijn. En als je al iets moet upgraden kost het niets, en doe je het vooral om nieuwe functies te krijgen. (Programma's zijn vaak al beschikbaar en in gebruik nog voordat ze echt af zijn). [/list:u:8580382148]Nadelen: [list:8580382148][*:8580382148]Het aan de praat brengen van exotische hardware kan moeilijk zijn (doordat je soms zelf de driver moet zoeken want die zit er niet (altijd) bij.) [*:8580382148]Tijd. Er zijn veel verschillen met Windows. Het kost je veel tijd om alles te ontdekken. Dat is leuk, maar het kost echt tijd. Als je niet van plan bent om je ergens wat in te verdiepen zou ik het niet doen. [/list:u:8580382148][quote:8580382148]Sorry voor de vragen, maar in Linux ben ik een leek. Ik heb nog steeds de gedachte dat het een apparte wereld is waar niet veel voor bestaat.[/quote:8580382148]Het zijn heel goede vragen. De Linux wereld is een aparte wereld, maar die is heel erg groot. Google maar eens op "Linux" en daarna op "Windows" (beter eigenlijk Microsoft Windows want dat is de volledige naam) en sta versteld van het aantal hits. Linux heeft meer dan de helft van het aantal hits dan Windows, terwijl momenteel het gebruik van Linux (op desktop PC's) wordt geschat op hooguit 1 a 3 procent. Op servers is het een heel ander verhaal: daar is Linux een van de grootste spelers. Volgens mij wordt zo ongeveer éénderde van alles sites ter wereld vanaf een Linux machine geserveerd. Hier zijn nog wat links: http://wiki.nedlinux.nl/ heel veel leuke informatie, lees bijvoorbeeld [url=http://wiki.nedlinux.nl/index.php?page=Ontstaan]Ontstaan[/url], [url=http://wiki.nedlinux.nl/index.php?page=SoftwareLijst]SoftwareLijst[/url], [url=http://wiki.nedlinux.nl/index.php?page=LinksVerzameling]LinksVerzameling[/url] http://www.xs4all.nl/~wbsoft/linux/linux.html (ben zo onbescheiden :-) ) Vraag jezelf verder ook af waarom je Linux wilt. Ben je tevreden met Windows of heb je het gevoel dat je iets mist etc. Veel plezier! Als je een idee wilt hebben van hoe Linux op je PC zou kunnen draaien moet je KNOPPIX eens proberen. Het zit soms bij een blad, en je kunt het ook downloaden en branden of kopen bij http://kooplinux.nl/ of http://www.munnikes.nl/cd/
Link naar reactie
Alvast bedankt voor de moeite! :lol: Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis, ik denk eerder het omgekeerde. Maar ik zal niet voortijdig oordelen, ik zal het eens proberen. Het enige wat is soms moe ben met windows, is de spyware, en rommel die meegeinstalleerd word. En als je dan bvb een powerpoint of een word-file van iemand krijgt, is dit dan ook perfekt te openen in Linux?
Link naar reactie
[quote:53234651dd="phantomtwister"]Ik heb daarnet Mandrake 9.1 gedownload. [/quote:53234651dd] Mooi!! [quote:53234651dd] Is Linux dan gratis? [/quote:53234651dd] Neen, Linux is geen gratis software, het is vrije software. [quote:53234651dd] Of is Mandrake geen goede versie? [/quote:53234651dd] hel goede versie. Mandrake geeft de software zelf gratis weg, maar rekent een bedrag voor ndersteunende zaken, zoals support, documentatie, de mediadragers/doos, etc.. Is een veel gebruikte marketingmanier ondr Linux, en ook de enige succesvolle. Distrobouwes die geld vragen voor elke :inux-kopie slaan veel minder aan (gek he? :P ) [quote:53234651dd] Nog een vraagje, bvb p/p programma's, werken deze daar dan ook op? [/quote:53234651dd] Yep, je hebt GiFt en MLDonkey (en nog een aantal..), die ook met FastTrack kunnen omgaan, het protocol van KaZaA [quote:53234651dd] En Messenger, bestaat er dan ook een alternatief waarmee je tegen je huidige vrienden kan chatten (ook al hebben zij geen linux)?[/quote:53234651dd] Alle messengers (msn, yahoo, gadugadu, jabber, icq, etc. etc. ) zijn onder Linux beschikbaar. Voor MSN heb je een woud aan applicaties, Kopete en Gaim zijn de bekendste (beide kunnen alle bovengenoemde protocollen aan..) Max
Link naar reactie
[quote:c9bf7eea5f="Tux Brothers"]Ja Linux is veelal gratis ! :D Het zijn 3 CD tjes als je de volledige installatie hebt. Er zijn zat MSN alternatieven die OOK het MSN netwerk kunnen benaderen.[/quote:c9bf7eea5f] Note, naar alle waarschijnlijkheid is dit na 15 oktober niet meer mogelijk. Alle andere cliënts dan de Windows/MSN Messenger van Microsoft zelf zullen niet meer werken met het nieuwe protocol. Iedereen moet dan ook zijjn cliënt updaten wil hij nog op het netwerk kunnen en native cliënts ongeacht voor welk OS zullen niet meer op het MSN netwerk kunnen komen. [quote:c9bf7eea5f]Ik draai nu al enkele jaren windows, maar iedereen spreekt wel van Linux. Ik heb nu Mandrake 9.1 liggen, maar twijfel nog.[/quote:c9bf7eea5f] Gewoon in je cdspeler stoppen dat ding en gaan met die banaan. GNU/Linux is simpel, zeker een distro als Mandrake, het is leuk en zeer goed gedocumenteerd dus ook een totale leek kan zo aan de slag. [quote:c9bf7eea5f] - alle drivers die bij een moederbord of andere toestellen zit, is dit dan bruikbaar voor Linux, of moet je dan speciale drivers hebben?[/quote:c9bf7eea5f] Misschien staan er wat GNU/Linux drivers op de bijgeleverde cd's. Bij mijn onboard netwerkkaart was dat bijvoorbeeld het geval (VIA Rhine), maar deze heb je in principe niet nodig. Alle drivers zitten al bij Mandrake en de hardware zal voor 99% automatisch worden herkent, je hoeft alleen maar toe te kijken ;) Alleen zul je achteraf misschien nog even drivers met 3dacceleratie moeten installeren van je videokaart. Deze staan gewoon op de fabrikant van de website (voor nVidia, ATI en Matrox). Je ziet dat veel GNU/Linux'ers ook erg behulpzaam zijn dus je staat nooit alleen voor een probleem mocht je dat tegenkomen. Het grote voordeel van GNU/Linux is juist dat al die Windows troep niet werkt en je eindelijk eens echte software ontdekt ;) Je zult versteld staan van het ongelofelijke aanbod van software. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het is er. Van periodieke scheikunde systemen en een sterrenhemel tot een notitieboekje. Verder heb je nog oneindig veel programma's voor op de commandline waar je oa door gebruik van variabelen en wildcards in luttele seconden enorm veel werk kunt verzetten.
Link naar reactie
Microsoft Word, Excel en Powerpoint bestanden kun je heel goed met Open Office openen. Dit is trouwens ook voor onder Windows een heel goede keuze, want het is gratis, in tegenstelling tot Microsoft Word. http://nl.openoffice.org/about-product.html Ga maar eens na wat je allemaal (als dat zo is) illegaal op je PC hebt. Dat was voor mij destijds de reden om over te stappen. Ik heb alles legaal op mijn PC. Alles is vrije software, behalve MUP, de music publisher die ik gebruik (en die heb ik netjes betaald :-) ). En van Opera heb ik de gratis versie geïnstalleerd, om websites te testen maar verder gebruik ik altijd Konqueror.
Link naar reactie
[quote:d4ec52c632]Yep, je hebt GiFt en MLDonkey (en nog een aantal..), die ook met FastTrack kunnen omgaan, het protocol van KaZaA[/quote:d4ec52c632] Gift kan voor zover ik weet niet met FastTrack omgaan en mij is geen ander P2P-programma bekend onder linux dat er wel mee om kan gaan ook al heb ik MLDonkey niet getest, misschien omdat er een dependancy was of dat het java nodig had of zo. gtk-gnutella is een P2P-programma waar nog wat mee te halen valt, en je hebt ook nog eentje die ook goed werkt maar daar moet je zelf bijv. 5 GB aan bestanden ter upload aanbieden dus die heb ik niet volledig getest. Hoe dat programma heet weet ik niet.
Link naar reactie
[quote:15f01bde06="computerbacterie"] Gift kan voor zover ik weet niet met FastTrack omgaan en mij is geen ander P2P-programma bekend onder linux dat er wel mee om kan gaan ook al heb ik MLDonkey niet getest, misschien omdat er een dependancy was of dat het java nodig had of zo. [/quote:15f01bde06] Je hebt het dus mis ;) GiFT kan tegenwoordig (volgens mijn informatie) omgaan met FasTrack, en schijnt dat beter te doen dan MLDonkey, die ook ondersteuning voor fastrack heeft (weet ik zeker, ik heb mldonkey...) Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...