Ga naar inhoud

Afsluiten m.b.v. ACPI ?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Zit al een tijdje te prutsen met mijn linux pc, maar krijg iets niet voorelkaar. Als ik de pc afsluit, dan moet ik eerst uitloggen uit X, dan kom je in de GDM en daar kun je de optie 'shutdown' kiezen. Na die keuze wordt linux pas afgesloten, de hd's geumount etc. Nu wil ik graag proberen om zoals dat met een ATX voeding/bord in windows ook kan...de pc compleet te laten uitschakelen als je de power on/off schakelaar indrukt. Is dit wel mogelijk onder linux ? Zo, ja is het ingewikkeld en hoe pak ik het aan ?
Link naar reactie
[quote:38b9e8047a="bvvelde"] Als ik de pc afsluit, dan moet ik eerst uitloggen uit X, dan kom je in de GDM en daar kun je de optie 'shutdown' kiezen. Na die keuze wordt linux pas afgesloten, de hd's geumount etc. [/quote:38b9e8047a] Bij KDE in combinatie met KDM kun je gewoon vanuit de desktop afsluiten, zonder dat je eerst moet uitloggen, wachten tot de displaymanager opstart, om vervolgens wederom af te sluiten. Max
Link naar reactie
[quote:d19b14a3bd="maximilaan"] Bij KDE in combinatie met KDM kun je gewoon vanuit de desktop afsluiten, zonder dat je eerst moet uitloggen, wachten tot de displaymanager opstart, om vervolgens wederom af te sluiten. Max[/quote:d19b14a3bd] De bedoeling is eigelijk om de pc automatisch te laten uitschakelen wanneer de power on/off knop wordt gebruikt. Dit moet mogelijk zijn. De link http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=63362 heb ik uitvoerig doorgenomen maar gaat me nu nog een beetje boven de pet. Je moet dan scripts op de achtergrond laten draaien. [quote:d19b14a3bd="Marcel de Reus"] Ik gebruik zelf ACPI op zowel laptop en desktop en dat werkt prima. Helemaal top is het nog niet, maar in de 2.6 zou ACPI verder verbeterd zijn dus ik ben benieuwd.[/quote:d19b14a3bd] Hoe werkt dit ? Sluit de computer ook af als je de power on/off switch gebruikt ?
Link naar reactie
[quote:aa4b35b864="water"]Een script op de achtergrond laten draaien is vrij eenvoudig..[/quote:aa4b35b864] Is dit echt noodzakelijk, of is er al een ingebakken functie aanwezig. Voor als er geen alterntief is, wil ik tog nog even vragen of script's niet te veel resources nemen. Een script zal wel bijna geen invloed hebben, maar als je er nu veel meer laat draaien ... wat dan ?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...