Ga naar inhoud

Pri/Sec Master Slave instellingen


anoniem

Aanbevolen berichten

Beste mensen, Ik heb een probleem met mijn linux installatie, omdat ik mijn instellingen hd en cd-rom een beetje raar gedaan heb in de bios; Pri master -> DVD Pri slave -> Brander Sec master -> 60gig windows xp pro Sec slave -> linux mandrake 9.1 en omdat ik het niet voor elkaar kreeg om Linux Mandrake toe te voegen in het windows xp bootmenu. Dacht ik, als ik nou de 20 gig als master schijf instel en dan windows xp toevoeg aan lilo, das misschien makkelijker. Maar als ik de jumpers verander van slave naar master, en dan de pc opstart krijg ik nadat ik in lilo linux heb gekozen een fatal kernel error foutmelding met init options ofzo :o, en dat krijg ik er niet uit. Zelf dacht ik dat ik misschien de instellingen in fstab zou moeten veranderen, maar omdat ik daar niet helemaal zeker van ben wil ik niet mijn hele linux installatie verpesten. Daar komt nog bij dat als de 2hd's in volgorde staan van master 60 gig slave 20 gig, dan duurt het heel lang voordat de bios ze herkend, terwijl als ze andersom zitten gaat het gewoon snel... Weet iemand misschien een oplossing voor mijn probleem dat ik Linux en Windows in een van de bootloaders heb staan, en hoe ik de 20 gig schijf naar de master kan krijgen. Alvast bedankt.. c0mKI
Link naar reactie
Dat komt omdat hij dan de benodigde spullen zoals initrd en de kernelimage niet meer kan vinden. Dat komt omdat in je lilo.conf staat dat deze op /dev/hdd staan en jij maakt er opeens /dev/hdc van. Wat je kunt doen is opstarten van cd en dit handmatig even aanpassen. Je moet van de Mandrake cd en opent gewoon even een lege textconsole [alt][f2] e.g. [code:1:28df67d0c8] $ mkdir /mnt/mandrake $ mount /dev/hdc2 /mnt/mandrake $ chroot /mnt/mandrake $ vim /etc/lilo.conf ### verander nu alle /dev/hddx's in /dev/hdcx's $ lilo $ exit $ reboot [/code:1:28df67d0c8] Ik ben er dus vanuit gegaan dat op het moment dat je het gaat aanpassen de schijf met Mandrake als sec. master is ingesteld en dat je op die schijf 2 partities hebt, een swap en een root en dat daarvan de tweede partitie de root partitie is. Je kunt Mandrake wel toevoegen aan Windows XP in de file boot.ini MrLeeJohn van dit forum legt dat uit op zijn website
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...