Ga naar inhoud

Gollum


anoniem

Aanbevolen berichten

Las zojuist in PC-magazine (US versie): Linux is zelfs tot Middle Earth doorgedrongen. Het creatuur Gollum werd door Weta Digital gemaakt onder RedHat 7.3 en specifieke distributed calculations software van Pixar: Alfred. Er werd op ca 250 workstations gerekend voor de film The Two Towers. Ook de slagvelden zijn ontstaan door Linux (misschien ook een keer tegen MSW?) Ze maken oa ook gebruik van AI om de diverse digitale acteurs ook realistisch te laten reageren. Gr
Link naar reactie
Het betrof een artikel in het amerikaanse blad PC-magazine waarin werd beschreven welke apparatuur en software is gebruikt om het creatuur Gollem (gespeeld door Andy Serkis) digitaal tot leven te wekken. Ik vond het wel aardig om hier even melding van te maken. Of het artikel op het internet vervolg heeft gekregen weet ik niet. Er stonden in het blad geen adressen bij.
Link naar reactie
Dat is al aardig oud nieuws (artikel is uit mei zag ik..) Er zijn steeds meer animatiebedrijven die overgaan op Linux: dream works, pixar (notabene eigendom van Steve Jobs), Disney.. Lees ook even de halloweenpages over hoe goed Linux in de markt ligt: http://www.opensource.org/halloween/halloween9.html kijk uit, document bevat meer dan 80 pagina's!! Max
Link naar reactie
Die markt was vroeger voorbehouden aan SGI maar nu is Linux daar ook vaste voet aan de grond aan het krijgen. het voordeel van linux is de lage kost prijs en door de hard-ware antwikkeling is het mogelijke om 'normale' workstations te gebruiken. Er zijn wel enkele zaken waar ik een kanttekening bij maak bij het artikel. Er staat dat Gollem niet wordt gespeeld door een menselijke acteur maar ik dacht dat ze gebruikt maakte van een analyse van menselijke bewegingen en deze dan overgezet hebben naar het Gollem model. zoals het in het artikel staat is alsof er voor Gollem geen menselijk model nodig was. Maar Linux heeft nog een hele weg te gaan. voor deze zaken is linux goed bruikbaar maar vaak is SGI kosten-efficenter als het intensief wordt gebruikt. nu was er een geclusterde dedicated server van 450 dualservers (900-processoren) en dan naar meer dan 200 Dual-workstations
Link naar reactie
SGI is al helemaal into Linux.. Dat is al jaren zo.. SGI embraces Gnu/Linux Dat de SGI bakken werden omgezet naar SGI/Linux is ook al een tijdje zo. Zo zijn er al veel films ge-renederd met SGI waarop Gnu/Linux draait. Volgens mij draait overigens SARA ook op een SGI Gnu/Linux cluster... nou jah..die hebben ze ..maar dat is wat anders... Dat Gnu/Linux veel wordt ingezet nu in de film industrie is al redelijk lang bekend.. is Shrek overigens niet op RedHat gerendered? Er stond laatst hierover een heel artikel in de automatiseringsgids meen ik... Vroeger (jaren 90) dachten ze dat die SGI OS's zouden worden vervangen door NT. Echter blijkt dat NT geen vaste voet krijgt in de renderfarm industrie en dat Gnu/Linux hier al samen met het oude SGI flink domineert.
Link naar reactie
[quote:60dafe7cb6="maximilaan"]Yep, en dat bleek kosteneffectiever dan een SGI-oplossing :P Max[/quote:60dafe7cb6] de reden is dat de apparatuur voor zulke projecten wordt geleased voor enkele maanden. Een ander verhaal wordt het als de apparatuur wordt aangeschaft over permanent gebruik Dan is men vaak beter af met een SGI-bak om te renderen en een mainframe voor berekeningen (maar dan gaat het niet meer over de film-industrie) Tot voor kort gebruikte SGI bijna uitsluitend hun eigen Unix versie (IRIX) maar soms draaien ze ook Linux (voor de Itnium2 clusters) En SARA draait ook op IRIX SARA bestaand uit een:SGI Origin3800 die IRIX draait een IBM Cluster1600, ik dacht dat die Unix draait (De 1600 zijn de RIsc-clusters en die draaien de Unix versie van AIX) en een verzameling-LinuxClusters Grotemainframes worden nog altijd uitgevoerd met Unix Als men gaat clusteren is Linux vaak voordeliger
Link naar reactie
[quote:d85ac98bdc="_nazgul"][quote:d85ac98bdc="maximilaan"]Yep, en dat bleek kosteneffectiever dan een SGI-oplossing :P Max[/quote:d85ac98bdc] de reden is dat de apparatuur voor zulke projecten wordt geleased voor enkele maanden. [/quote:d85ac98bdc] OK, maar als ik de berichtgeving rond Disney, Pixar en Dreamworks volg, dan gaat het niet om tijdelijke zaken, maar om het gebruik van permanente Linux-boxen. Dreamworks heeft hiervoor zelfs een eigen versie van XFree ontwikkeld, omdat de versie die wij gebruiken niet voldoende geschikt is voor het renderen van complexe animaties e.d. Rinse
Link naar reactie
De bedrijven hebben een bepaalde hoeveelheid apparatuur van hun eigen maar voor zulke zware projecten komt het voor hen vaak beter uit om extra apparatuur te leasen. Dit geeft het voordeel dat ze recente apparatuur hebben, na een project zitten ze niet met een hoop 'verloren' rekenkracht,... Ik volg de berichtgeving niet echt rond de filmindustrie maar ik hou eerder de CAD/CAM/CIM markt in de gaten + aanverwanten en Xfree draait niet enkel op linux maar ook op de andere *Nix platformen (Unix, Linux, *BSD, MacOSX,OS2,SOlaris,Cygwin) Ik dacht dat het ging om een aangepaste versie van X11 (niet XFree86)
Link naar reactie
[quote:642bf59bb8="KayJay"]hmmm m.u.z. van IBM Z/series misschien ? ;) Daar draait onze duitse vriend SuSE in de virtuele omgeving is denk ik best wel een beetje meenfreem ;)[/quote:642bf59bb8] Inderdaad, De IBM mainframes Z serie draaien inderdaad standaard Linux Dat is één van de zaken die samenwerking meebrengt De meesten leveren Linux als een optie
Link naar reactie
Je kunt Linux draaien op S/390, maar het is zeker niet standaard. OS/390 is het besturingssysteem waar je in eerste instantie aandenkt. Ik ben er al een tijdje uit maar heb wel eens gespeeld met Linux op S/390. Voordat de doelgroep die dit soort hardware gebruikt, overstapt op Linux moet er nog heel veel water onder de brug. Het probleem is niet zozeer wat de nieuwe mogelijkheden zijn, maar wat gegarandeerd moet blijven draaien no matter what.
Link naar reactie
Gollum is gespeeld door een mens, vooral vanwege zijn stem en om het makkelijk te maken voor oa Elijah en Sean om deze scenes te spelen. Zijn bewegingen zijn wel met sensoren omgezet, maar afair is dat grotendeels op de computers gebeurd. Hoe heet btw die render techniek ook alweer? Ik heb daar toen op de TU Delft een presentatie over gekregen. Ook bijvoorbeeld Toystory is met die techniek gerenderd.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...