Ga naar inhoud

[GDM] direct uitloggen en afsluiten


anoniem

Aanbevolen berichten

KDE roept inderdaad een functie aan in de inlog-manager, want ik kan ook alleen maar uitloggen, en niet afsluiten of rebooten. Helaas kun je ook niet tussentijds wisselen tussen kdm en gdm, want als de inlogmanager wordt afgeschoten, gaat de X-server ook mee. Het wordt dus een knop met een scritpje er achter. Nu moet ik alleen de rechten nog even uitvogelen.
Link naar reactie
Ik heb juist kdm vervangen door gdm :D gdm vindt ik (zeker met de layout van Gentoo) mooier. Als ik sudo gebruik, zit ik nog steeds aan een password vast, of is dat te omzeilen? Omdat het een dekstop-pc is en iedere user mag afsluiten, maak ik halt en root maar lid van de group users. Maar volgens mij moet er met gdm ook meer mogelijk zijn. In principe zou je met [b:c51e416074]gdm -opites[/b:c51e416074] vanuit een terminal gdm moeten kunnen afsluiten en je pc laten uitloggen. Wat ik iig moet uitvogelen hoe KDE richting gdm communiceert dat er uitgelogged wordt. Het uitlogscherm is namelijk van gdm
Link naar reactie
[quote:d0aaabbf15="water"] Als ik sudo gebruik, zit ik nog steeds aan een password vast, of is dat te omzeilen? [/quote:d0aaabbf15] Volgens mij is sudo wachtwoordloos. Ben niet zo bekend met sudo, maar volgens mij moet je in de configuratie van sudo opgeven welke root-commando's via sudo mogen lopen, en welke users sudo mogen gebruiken. [quote:d0aaabbf15] Omdat het een dekstop-pc is en iedere user mag afsluiten, maak ik halt en root maar lid van de group users. [/quote:d0aaabbf15] is ook een optie. Kijk op http://wiki.nedlinux.nl even bij [b:d0aaabbf15]DCOP[/b:d0aaabbf15] om de sessiebeheer van KDE mee te nemen in het script waarmee je kde dan wilt afsluiten, zodat deze niet geforceerd wordt beëindigd. [quote:d0aaabbf15] Maar volgens mij moet er met gdm ook meer mogelijk zijn. In principe zou je met [b:d0aaabbf15]gdm -opites[/b:d0aaabbf15] vanuit een terminal gdm moeten kunnen afsluiten en je pc laten uitloggen. Wat ik iig moet uitvogelen hoe KDE richting gdm communiceert dat er uitgelogged wordt. Het uitlogscherm is namelijk van gdm[/quote:d0aaabbf15] Red Hat gebruikt GDM, en heeft de optie om vanuit kde te kunnen afsluiten uitgeschakeld. Ik denk dat dit gedaan is omdat KDE niet met GDM kan communiceren... Max
Link naar reactie
[quote:2d617c697e="maximilaan"][quote:2d617c697e="KayJay"]dezelfde problemen heb je ook met Gnome en GDM[/quote:2d617c697e] Je bedoelt dat de mogeijkheid om vanuit de desktop de computer uit te zetten niet is ingeprogrammeerd in Gnome? In dat geval hoeft Water niet te zoeken naar een GDM-oplossing en kan hij beter met scripts werken.. Max[/quote:2d617c697e] nee dat zeg ik niet..wat ik zeg is dat wanneer gdm er tussen komt..het normale halt proces om wat voor reden ook verstoor.. wanneer ik onder init 3 en startx gnome opstart...gaat het prima
Link naar reactie
Wat er volgens mij gebeurt is dat wanneer je in KDE op de knop uitloggen klikt, DCOP een signaal stuurt naar de onderliggende sessiemanager. Die zet vervolgens een uitlogscherm op je bureaublad. Wat ik mij dan wel afvraag is hoe KDE afgesloten wordt. Waarschijnlijk stuurt de sessiemanager weer een signaal terug dat KDE moet afsluiten. Ik heb inmiddels dit gevonden: etc/X11/gdm/PostSession/Default. Ik heb het nog niet kunnen testen, maar het lijkt erop dat hier wordt beschreven wat er gebeurt als er uitgelogd wordt. Het inlogscherm van GDM is opgebouwd uit verschillende componenten. Wat ik ga proberen is dat uitlogschermpje te vervangen door het scherm waar je de boel meteen kunt afsluiten.
Link naar reactie
[quote:b07090351e="water"]Wat er volgens mij gebeurt is dat wanneer je in KDE op de knop uitloggen klikt, DCOP een signaal stuurt naar de onderliggende sessiemanager. Die zet vervolgens een uitlogscherm op je bureaublad. Wat ik mij dan wel afvraag is hoe KDE afgesloten wordt. Waarschijnlijk stuurt de sessiemanager weer een signaal terug dat KDE moet afsluiten. [/quote:b07090351e] Wat er volgens mij gebeurt is dat de knop [b:b07090351e]uitloggen[/b:b07090351e] kdesktop opdracht geeft om de dialoogvenster 'uitloggen' te tonen. Indien sessiemanagement gewenst is wordt via dcoop ksmserver aangeroepen. Vervolgens krijgen alle draaiende kde-applicaties via dcop te horen dat de desktop wordt afgesloten. Applicaties met onopgeslagen gegevens prompten dan met een bestandskiezerdialoog om die gegevens op te slaan. Vervolgens geven deze applicaties via dcop aan kdesktop door dat ze klaar zijn, waarna kdesktop [b:b07090351e]kdeinit[/b:b07090351e] beëindigd. Laatste kun je ook handmatig doen via commando [b:b07090351e]kdeinit_shutdown[/b:b07090351e] of door [b:b07090351e]killall -9 kdeinit[/b:b07090351e] te verzenden
Link naar reactie
Het dialoogvenster "uitloggen" is bij mij afhankelijk van KDM/GDM. Als ik zou kunnen starten met GDM, maar bij uitloggen het normale KDE-venster kan krijgen, dan zou het perfect zijn. Ik ga vanavond eens kijken of te achterhalen is wat er onder de knop "afsluiten" zit en ik ga eens kijken of ik via DCOP GDM kan aansturen. Omdat alles via DCOP gaat, moet het bijna wel in een script zitten.
Link naar reactie
[quote:152672cd18="water"]Het dialoogvenster "uitloggen" is bij mij afhankelijk van KDM/GDM. [/quote:152672cd18] Klopt, als KDM niet draait (bijv. in init 3), dan krijg je een heel ander dialoogvenster. Er is dus ook een mechanisme dat kijkt of kdm aanwezig is.. [quote:152672cd18] Als ik zou kunnen starten met GDM, maar bij uitloggen het normale KDE-venster kan krijgen, dan zou het perfect zijn. [/quote:152672cd18] Mogelijk dat op developer.kde.org meer info staat over het afsluiten van kde etc... Max
Link naar reactie
Het commando dcop werkt vooralsnog niet. [code:1:12ed1581a4] Pentium3 / # /usr/kde/3.1/bin/dcop ERROR: Couldn't attach to DCOP server! Pentium3 / # [/code:1:12ed1581a4] kdcop werkt wel. Bij ksmserver>logout kan ik drie waarden invullen. Waar die waarden voro staan weet ik alleen nog niet. 1-2-0 zorgt er iig voor dat ik uitgelogd wordt en gdm weer opstart. Wordt vervolgd.
Link naar reactie
[quote:c190abc889="Bilbo"]Ik ga er ff van uit dat je zo'n nieuwerwetse ATX voeding hebt zoals de meeste mensen...... Zorg je gewoon dat je powermanagement het doet (ACPI of APD OID)...... ram je gewoon op de aan/uit knop...... wordt je systeem netjes afgesloten.[/quote:c190abc889] Klopt, staat op de Gentoo-forums een klein scriptje voor. Maar ik houd van prutsen. @Max: klopt, dacht ik later aan. Met dcop>ksmserver>logout kan ik drie waarde meegeven. De eerste is waarschijnlijk het uitlogmenu (0 geeft geen menu, 1 wel). Als iemand misschien weet wat voor die andere waarden ingevuld kan worden en wat die doen?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...