Ga naar inhoud

Linux booten van het netwerk


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb hier een netwerk met meerdere PC en verschillende configuraties staan. Deze computers wil ik allemaal laten booten van het netwerk, de bios ondersteund deze optie (boot from LAN). Nu weet ik dat ik dit met behulp van images moet doen maar ik heb hiervoor niet echt duidelijk documentatie over kunnen vinden. Ik denk dat ik meerdere images nodig ben, een voor iedere verschillende configuratie. Deze images zullen dus worden opgeslagen op een daarvoor bedoelde server. Tevens moeten deze images zo klein mogelijk worden liefst zonders SWAP maar met ondersteuning van X zodat er kan worden ingelogd op een Xserver Kan iemand mij helpen hoe of dat ik dit kan aanpakken ??? Mijn hartelijke dank Ronald
Link naar reactie
Zoek eens een iamge-server voor Linux. Dat spul is er... hier een commerciele... http://www.zdnet.com.au/downloads/linux/swinfo/0,2000036804,10163109,00.htm Maar er moeten ook open-source image-servers zijn.... zoeken bij Google is echter lastig.... Ik zou eerst het imaging-probleem oplossen als ik jou was... en dan pas kijken of booten van het netwerk kan.... het kan, dat weet ik, maar is ook een lastige klus...
Link naar reactie
Ik ben niet in staat om uit het blote hoofdje een howto te geven, maar ik heb ooit een Sparcstation zonder floppies of cd's geinstalleerd. Na de installatie bootte de Sun van de eigen harddisk, maar de installatie-kernel + systeem moest van het netwerk komen. Het idee is dat je via bootp of dhcp allereerst een ip-adres krijgt toegewezen en de naam en locatie van een boot-image. De image wordt vervolgens met tftp opgehaald waarna het systeem kan opstarten. Na de eerste fase in de boot moet je natuurlijk de diverse filesystems mounten. Dit kan vanaf een lolale harde schijf, maar ook vanaf bigvoorbeeld een nfs mount. Het tweede deel van deze procedure staat wel beschreven in diskless client of terminal-server howtos, voor het eerste deel moet je googlen op termen als bootp, dhcp en tftp. Veel van deze links zullen niet naar x86 informatie leiden, maar wellicht heb je wat aan de generieke informatie. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Het is lang geleden en het was best een grote klus. Als je concrete vragen hebt, moet je het maar laten weten. Ik kan mij nog wel herinneren dat er een verschil bestond tussen bijvoorbeeld Debian en de BSD's. Met Debian stuurde je de "hele installatie-floppy" over het netwerk. Met BSD alleen een first stage bootloader. Vervolgens werd de echte kernel vanaf een normale netwerkmount opgehaald.
Link naar reactie
Ok, iedereen alvast heel hartelijk dank voor jullie bijdragen. Ik ben echter nog wat vergeten te vermelden en dat is dat ik het in gedachten had om de systemen uiteindelijk te laten booten als stomme terminals dus ik sloop de HD's uit deze computers. Is dit dan allemaal ook nog mogelijk ? En hoe kun je er voor zorgen dat een computer een voor hem bedoelde image ophaalt ? Ik heb er dus verder nog geen ervaring mee en ik wat ik wil heb ik ook nog niet ergens op het internet kunnen vinden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...