Ga naar inhoud

Bootprobleem met meerdere besturingssystemen


anoniem

Aanbevolen berichten

Onderstaande vraag ook al op ander forum geplaatst. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Ik heb Mandrake Linux 9.1 geïnstalleerd, en heb een fout gemaakt door bootmanger Lilo tijdens de installatieprocerure te installleren op HD. Ik heb de volgende handelingen vericht: Nieuwe HD geïnstalleerd. Eerst Win98 geïnstaleerd. Vervolgens Partition Magic, en hiermede een 2e NTFS partitie angemaakt, met hierop WinXP. WinXP geinstalleerd. Vervolgens een EXT2 partitie, en hierop Mandrake Linux 9.1 geïnstalleerd. Zoals gezegd onbedoeld Lilo gekozen op HD. Na opstarten kreeg ik een Lilo scherm, maar vanhieruit was het niet mogelijk WinXP te starten. Omdat ik nog onbekend ben met het editten van Lilo.conf dacht ik voor de makkelijke manier te kiezen door Bootmagic te installeren. PC startte op met Bootmagic, maar geeft nu 3x onder elkaar Unvailable aan. Geef ik enter dan: opstart Win98. Geef ik pijltje naar beneden enter dan WinXP. Geef ik 2x pijltje naar beneden enter dan helaas geen Linux. Niets! In het configscherm van Bootmagic staat aangegeven: 1. Win98 Fat32, 2. WinXP NTFS. 3. WinXP. Wat kan ik vanuit deze situatie het beste doen zonder div. besturingssystemen opnieuw te hoeven installeren?
Link naar reactie
Mijn oplossing zou zijn: Opstarten d.m.v. een Linux bootdisk (of de mandrake CDROM, die zal dat ook wel kunnen. Heb helaas nauwelijks ervaring met Mandrake) en dan de linuxpartitie als root partitie gebruiken. Zo kun je /etc/lilo.conf editten en vervolgens lilo runnen. Het editten van lilo.conf stelt niet veel voor. Hieronder een voorbeeldje: [code:1:947fdcce63] # LILO configuration file # # Start LILO global section boot = /dev/hda #compact # faster, but won't work on all systems. delay = 100 default = Windows2000 # Normal VGA console vga = normal # End LILO global section # Linux bootable partition config begins image = /boot/vmlinuz root = /dev/hda7 label = Linux read-only # Non-UMSDOS filesystems should be mounted read-only for checking # Linux bootable partition config ends # DOS bootable partition config begins other = /dev/hda1 label = Windows2000 table = /dev/hda # DOS bootable partition config ends [/code:1:947fdcce63] Hier start dus standaard Windows 2000 op, die op de eerste partitie van de eerste harddisk staat. Linux staat op /dev/hda7, een extended partitie dus. Succes!
Link naar reactie
Even een aavulling. Blijkbaar kun je windows 98 wel booten. Er zal dus in /etc/lilo.conf iets staan als [code:1:fabbee6d01] other = /dev/hda1 label = Windows table = /dev/hda [/code:1:fabbee6d01] Als Windows op de 2e primaire partitie staat, dan wordt dat /dev/hda2. In /etc/lilo.conf voeg je dan toe: [code:1:fabbee6d01] other = /dev/ hda2 label = Windows XP table = /dev/hda [/code:1:fabbee6d01] Nadat je dat opgeslagen hebt, moet je nog het volgende commando uitvoeren: [code:1:fabbee6d01]/sbin/lilo[/code:1:fabbee6d01] Dit zorgt ervoor dat de nieuwe instellingen worden weggeschreven naar de MBR
Link naar reactie
Wat je zou kunnen proberen is een bootdisk van Slackware downloaden van bijvoorbeeld [url]ftp://ftp.kpn.be/pub/linux/slackware/slackware-9.0/bootdisks/bare.i[/url], samen met het programmaatje rawrite.exe uit dezelfde directory. door in windows op de commandoprompt rawrite in te tikken en dan bare.i op te geven maak je een bootdiskette. Als je daarmee opstart verschijnt er al snel een prompt met de tekst [i:9436822958]boot[/i:9436822958]. Daarachter kun je dan (zoals erboven staat beschreven) het commoando [i:9436822958]mount root=/dev/hda?[/i:9436822958] typen. Met voor ? dus het nummer van de partitie waarop Mandrake staat. Welk nummer dat is kun je achterhalen met Partition Magic. Als de partitie niet in een Extended partitie zit, dan is ? gelijk aan een van de nummers 1 t/m 4. Gewoon tellen werkt meestal goed genoeg. Als de partitie in een extended partitie zit, dan begint de nummering bij 5 en kan oplopen tot weetikveel. Succes!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...