Ga naar inhoud

Kernel 2.6.0-0 en Printer,Muis PRobleem


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal, Ik heb Redhat 9 op mijn comp staan, en ik heb gisteren geprobeerd de kernel te updaten naar 2.6.0-0, ik had het eerst geprobeerd via de source maar dat lukte niet dus heb ik de RPM gedownload van: http://people.redhat.com/arjanv/2.5/RPMS.kernel/ Na de installatie van de kernel deden de usb drivers het niet dat probleem is inmiddels opgelost, maar ik zit nog met het probleem dat mijn printer het niet doet in het begin (opstartscherm) krijg ik deze error: modprob: FATAL: Module Printer not found. Dit heb ik ook met mijn muis maar die doet het wel goed, (toch staat er mislukt :?). Weet iemand hoe ik mijn printer weer aan de praat kan krijgen? Alvast bedankt!!!
Link naar reactie
Door die rpm te installeren gebruik je nog geen nieuwe kernel hè. Je zult zoiezo je bootloader moeten aanpassen als de rpm een precompiled kernel meelevert en anders hem zelf nog moeten bakken. Ik heb zelf nog niks gedaan met de 2.6 kernel, maar misschien bestaat de module printer daar wel gewoon niet meer (kan best anders heten) of zit hij direct in de kernel gebakken. Ik zou toch proberen hem uit de officiële source te bakken, dan weet je precies wat je wel en niet hebt en er zijn hier al diverse mensen die je voor zijn gegaan en die je bij problemen kunnen helpen.
Link naar reactie
[quote:95619f796e="Marcel de Reus"]Door die rpm te installeren gebruik je nog geen nieuwe kernel hè. Je zult zoiezo je bootloader moeten aanpassen als de rpm een precompiled kernel meelevert en anders hem zelf nog moeten bakken. [/quote:95619f796e] Dat hoeft niet waar te zijn en is ook niet waar bij veel distributies. De meeste kernel-image packages die ik heb gezien, maken een kopie van de oude kernel en installeren de nieuwe. Eventueel wordt lilo gedraaid met een aangepaste lilo.conf en als je met grub boot en zinvolle namen gebruikt voor de verschillende kernel-versies (bijv .old) gaat het helemaal vanzelf. Volgens mij gaat de automagie van Redhat vrij ver. Tijdens een test installatie, zag ik na de boot een groot rood uitroepteken onder in het scherm: klik, root password, zandloper (ik heb slechts 768K down), boot : nieuwe kernel.
Link naar reactie
Dat is juist het probleem het lukt met niet om de kernel zelf met de source te bakken want als ik dan make xconfig doet dan geeft hij een of andere error over QT Development. Ik heb ondertussen wel de kernel geprobeerd te updaten met de nieuwste officieële kern van Redhat maar dan heb ik ook nog problemen, het duurt namelijk eerst een tijd voordat ik beeld krijgt (2 min zwart beeld) en dan krijg ik beeld maar kan ik mijn toetsenbord en muis niet gebruiken (wat bijzonder irritant is :lol: )
Link naar reactie
[quote:9ac8560de0="renekosterman"]Weet iemand hoe ik mijn printer weer aan de praat kan krijgen?[/quote:9ac8560de0] Ik ben hier ook bezig met Red Hat 9.0 en Kernel 2.6.0-0 test3. [code:1:9ac8560de0] [root@dualpc jolo]# uname -a Linux dualpc 2.6.0-0.test3.1.31smp #1 SMP Sat Aug 9 15:03:12 EDT 2003 i686 i686 i386 GNU/Linux [/code:1:9ac8560de0] [quote:9ac8560de0="Marcel de Reus"] de 2.6 kernel, ...module printer... (kan best anders heten) [/quote:9ac8560de0] Ik heb de nieuwe naam van de USB printer al gevonden. Nadat de module van je USB controller is geladen, kun je de module van je USB printer laden met [b:9ac8560de0] modprobe usblp [/b:9ac8560de0] dan controleer je deze output [code:1:9ac8560de0] [root@dualpc root]# lsmod | grep usblp usblp 15104 1 usbcore 112988 7 usblp,usb_storage,uhci_hcd,hid [/code:1:9ac8560de0] en deze output [code:1:9ac8560de0] [root@dualpc root]# dmesg | grep usblp drivers/usb/class/usblp.c: usblp0: USB Bidirectional printer dev 3 if 0 alt 1 proto 2 vid 0x03F0 pid 0x1511 drivers/usb/core/usb.c: registered new driver usblp drivers/usb/class/usblp.c: v0.13: USB Printer Device Class driver drivers/usb/class/usblp.c: usblp0: nonzero read/write bulk status received: -104 [root@dualpc root]# [/code:1:9ac8560de0] Bij mij heb ik daarna via Systeeminstellingen > Printing mijn printer geinstalleerd. New, Volgende, Naam ingevuld: psc750, Volgende, Queue type Locally-connected /dev/usb/lp0, Volgende, Printer model HP PSC 750, volgende, About the folling queue [quote:9ac8560de0] Type: Local Printer Device Device: /dev/usb/lp0 Printer: HP PSC 750 [/quote:9ac8560de0] Toepassen Would you like to print a test page? Ja Er werd toen van deze test page bij mij slechts een regel geprint. [quote:9ac8560de0] Printer Test Page [/quote:9ac8560de0] dan stopt het printen. In dmesg [code:1:9ac8560de0]drivers/usb/core/usb.c: registered new driver usblp drivers/usb/class/usblp.c: v0.13: USB Printer Device Class driver drivers/usb/class/usblp.c: usblp0: nonzero read/write bulk status received: -104 drivers/usb/core/message.c: error getting string descriptor 0 (error=-32) [/code:1:9ac8560de0] En bij Description in Printer configuration: Unable to send print file to printer: Input/output error. Bij het klikken in Quereuety op Rescan, bleek /dev/usb/lp0 ineens weg te zijn. Na voor alle zekerheid nog even Red Hat opgestart met kernel 2.4.20 daar bleek met [b:9ac8560de0] usb-uhci [/b:9ac8560de0] en [b:9ac8560de0] printer [/b:9ac8560de0] de test page goed te printen. Daarna Red Hat weer opgestart met Kernel 2.6.0-0 test3 met de [b:9ac8560de0] uhci-hcd [/b:9ac8560de0] [b:9ac8560de0] usblp [/b:9ac8560de0] modules. Dus toen probeerde ik met OpenOffice te printen, deze printte wel, de hele tekst. Met de Generic printer nog wel. [code:1:9ac8560de0] lpr [/code:1:9ac8560de0] Daarna Printer configuration weer gestart. Blijkt deze via Test Cups Test Page, de test page wel helemaal af te drukken. Ook in klikken in Quereuety op Rescan, is nu in orde. Ik weet dus niet waarom de test page eerst niet, en daarna wel wilde afdrukken. Even goed hoop ik dat deze info bruikbaar is. Ik had tijdens deze test, ook nog naar hpijs 1.4.1 geupdate, maar of die update echt nodig is weet ik niet. Update: Voordat ik het vergeet, nu de printer werkt, de dmesg | grep usblp output is nu [code:1:9ac8560de0] drivers/usb/class/usblp.c: usblp0: USB Bidirectional printer dev 3 if 0 alt 1 proto 2 vid 0x03F0 pid 0x1511 drivers/usb/core/usb.c: registered new driver usblp drivers/usb/class/usblp.c: v0.13: USB Printer Device Class driver [/code:1:9ac8560de0] Dat laatste regeltje [code:1:9ac8560de0] drivers/usb/class/usblp.c: usblp0: nonzero read/write bulk status received: -104 [/code:1:9ac8560de0] is verdwenen.
Link naar reactie
[quote:33d024898e="Mithrandir"] make xconfig maakt gebruik van de QT-libs en is dus voor KDE bedoeld. Voor gnome is er de optie make gconfig.[/quote:33d024898e] Is iets te kort door de bocht, make xconfig gebruikt tegenwoordig Qt, en make gconfig is een alternatief dat gebruik maakt van gtk. Bij KDE kun je de kernel in het configuratiecentrum instellen ([u:33d024898e]kcmshell linuz[/u:33d024898e] vanaf de prompt) , voor Gnome heb je gmodconfig. Max
Link naar reactie
[quote:7cf5c2d89b="Mithrandir"][quote:7cf5c2d89b="Bilbo"]make xconfig is opgedeeld in een optie voor gnome en een optie voor kde...... maar dan doe je toch gewoon make menuconfig?????????[/quote:7cf5c2d89b] nope ;) (niet meer met 2.6) make xconfig maakt gebruik van de QT-libs en is dus voor KDE bedoeld. Voor gnome is er de optie make gconfig.[/quote:7cf5c2d89b] ?? Dat is toch precies wat ik zeg ?? gebruik gewoon make menuconfig..... ben je van al dat soort gezeur af ;)
Link naar reactie
Voordat ik jullie antwoorden kreeg was ik gisteren begonnen met het zelf compilen van de source, dat lukt vrij goed tot ik hem opstarten toen kreeg ik het volgende: [code:1:f38bd60ca9]Kernel Panic: No init found. Try passing init= option to kernel.[/code:1:f38bd60ca9] Dus ik controleren of er in /boot een img stond van de 2.6.0 kernel en die stond daar gewoon ik heb dit in mijn grub.conf staan: [code:1:f38bd60ca9]# grub.conf generated by anaconda # # Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file # NOTICE: You have a /boot partition. This means that # all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg. # root (hd0,1) # kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/hda3 # initrd /initrd-version.img #boot=/dev/hda default=1 timeout=10 splashimage=(hd0,1)/grub/splash.xpm.gz title Red Hat Linux (2.6.0-test3) root (hd0,1) kernel /vmlinuz-2.6.0-test3 ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi hdd=ide-scsi initrd /initrd-2.6.0-test3.img title Red Hat Linux (2.4.20-19.9) root (hd0,1) kernel /vmlinuz-2.4.20-19.9 ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi hdd=ide-scsi initrd /initrd-2.4.20-19.9.img title DOS rootnoverify (hd0,0) chainloader +1 [/code:1:f38bd60ca9] Ik snap er niks meer van :cry:
Link naar reactie
Ik gebruik zelf geen partitie labels, dus ik weet niet hoe behulpzaam dit is is. Kun je de "hardwarenaam" meegeven als root-optie voor de kernel zoals in het commentaar van de door jouw geposte grub.conf. Je kernel wordt overigens wel gevonden. De foutmelding komt namelijk van de kernel. Dit soort fouten zie je als de kernel niet de goeie partitie als / probeert te mounten. (Er zijn talloze andere problemen mogelijk)
Link naar reactie
[quote:b61e00a285="renekosterman"]Kernel Panic: No init found. Try passing init= option to kernel.[/quote:b61e00a285] Indien je root partitie ext3 gefomatteerd is en je ext3 hebt gecompiled als module, wordt er tijdens het starten iets gemeld over ext3 of als je voor je root partitie een ander file systeem gekozen, dan controleer of er info daarover wordt getoond voor de kernel panic.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...