Ga naar inhoud

Intern modem onder SuSE 8.2


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Deze ervaren Linux diehard heeft nu toch echt een probleem waar hij stevig van baalt! Ik heb namelijk onder Linux een intern modem, die voorheen altijd prima functioneerde. isapnp detecteert dit modem automatisch en dat ging / gaat altijd goed (als ik in dmesg kijk). Echter, nu ik ben ge-upgraded naar SuSE 8.2 werkt de modem dus mooi niet meer. En hem aan de praat krijgen valt niet mee... Wat is het probleem? Tijdens het booten pikt de kernel al vrij snel de seriele poorten in, nog voordat isapnp heeft gedraaid. Simpel, zou je denken: verander gewoon even de volgorde waarin SuSE bootscripts aanroept (dat kan zelfs al via YaST2, kwam ik gisteren achter :) ), maar dat geintje gaat dus mooi niet op: de seriele poorten worden al ingepikt voordat een script wordt uitgevoerd. Dus kan ik mijn modem niet aan de praat krijgen. Het gebruik van het programma 'setserial' zet ook al geen zoden aan de dijk: mijn modem blijft 'busy'. De enige optie die ik nog heb is de hele kernel opnieuw compileren. Uiteraard is dat voor mij geen probleem, maar het is eigenlijk te gek voor woorden dat ik de kernel van SuSE moet hercompileren om mijn modem aan de praat te krijgen! Vandaar mijn vraag: weet iemand nog een andere oplossing? Heb ik nog iets over het hoofd gezien? Groet, Philip
Link naar reactie
Maar wat toont bij jouw Yast2 > Netwerk apparaten > Modem? Ik heb zelf namelijk ook nog een PC met daarin een intern ISA modem. Bij mij toont in Modem configuratie in SuSE 8.2 Beschikbaar zijn: AT Modem. Als ik dan op Configureer klik verschijnt Modem parameters, Modem apparaat: /dev/ttyS0. Waarna een Bel toegang nummer kan worden ingevuld. Ik ben hier niet verder gegaan, want ik gebruik dat interne modem alleen nog maar om via Win98 belasting aangifte te doen. En wat heb je precies gedaan met die [b:2e2e7e1f8a] setserial [/b:2e2e7e1f8a] Staat in de BIOS PnP OS wel op NO? http://sdb.suselinux.hu/en/sdb/html/intnull.html En heb je dit al geprobeerd? http://sdb.suselinux.hu/en/sdb/html/hoe_pci_modem.html
Link naar reactie
Hoi Jolo, Ik heb het BIOS goed staan (mijn ISA PNP modem heeft wel altijd gewerkt onder oudere linux-versies, maar ik had het gisteren ook nog eens extra gechecked). Verder geeft YaST2 keurig netjes aan dat er een modem gevonden is, alleen werkt het modem niet... Als ik dan naar dmesg kijk, zie ik dat de seriele poorten al in gebruik zijn genomen door Linux nog voordat isapnp heeft gedraaid (en mijn modem dus goed geconfigureerd zou kunnen worden). Vandaar dat ik ook met 'setserial' (waarmee ik IO en IRQ met de hand kan wijzigen) mijn modem niet aan de praat krijg: de resources worden door de kernel zelf niet vrijgegeven (ttyS0 t/m ttyS2 zijn reeds in gebruik)... Vandaar ook dat ik denk dat de kernel compileren de enige optie is, want met isapnp krijg ik het modem ook niet aan de praat. De laatste versie van SuSE waarin ik het modem gebruikte was 8.0 (internet download), maar daarbij had ik ook eerst zelf de kernel gecompileerd. Maar ik wil dus proberen de boel aan de praat te krijgen zonder de makkelijke weg te kiezen: in dit geval dus een kernel compilatie :) Meer info over isapnp-kaarten onder SuSE vind je trouwens hier: http://red.sismos.udec.cl/sdb/en/html/rb_isapnp.html Maar ik denk dus niet dat de ISAPNP configuratie het probleem is... Groet, Philip
Link naar reactie
[quote:7fab4e0f2c="philipg"]ISA PNP modem[/quote:7fab4e0f2c] Dan heb je dus toch een ander soort ISA modem dan ik. Dat ISA modem van mij heeft nog jumpers. Daarom vind pnpdump bij mij het modem niet. [quote:7fab4e0f2c="philipg"]in dit geval dus een kernel compilatie[/quote:7fab4e0f2c] Welke kernel optie had je in gedachte. SuSE is tenslotte een van de Linux distro's die zo 'breed' voor gecompileerd is, dat zelf compileren bijna nooit nodig is. In /boot/vmlinuz.config staat bijvoorbeeld Plug and Play configuration standaard al op [code:1:7fab4e0f2c] # # Plug and Play configuration # CONFIG_PNP=y CONFIG_ISAPNP=m [/code:1:7fab4e0f2c] Verder Succes met kernel compileren.
Link naar reactie
Hoi Jolo, Ik heb een 33K modem met een Rockwell chipset erop. Dit modem stamt uit 1996? Prima modem overigens; windows configureert dit PnP modem probleemloos. SuSE heeft inderdaad de goede modules (isapnp e.d.), maar dat is het probleem niet. Ergens in de kernel zit iets meegecompileerd wat meteen de poorten inpikt (dus voordat SuSE evt. modules gaat laden). Vandaar dat, denk, ik, ik deze problemen heb. Tijdens het compileren van de kernel gooi ik alle onderdelen en modules die ik niet nodig heb eruit; bovendien zal mijn kernel waarschijnlijk toch wat compacter zijn dan de standaard kernel van SuSE. Ik laat nog wel weten hoe het compileeravontuur is afgelopem :) Groet, Philip
Link naar reactie
Hoi, Ik heb mijn modem onder Linux eindelijk weer aan de praat ZONDER kernel compilatie. Het probleem zat hem toch in isapnp. Ik moest in mijn BIOS 'PnP OS Installed' op 'Yes' zetten (dus in tegenstelling met wat er in de HowTo staat!) om isapnp goed te laten werken. Als ik dat niet deed, kreeg ik allerlei conflicten met poorten/IRQ's en weigerde isapnp de initialisatie van mijn pnp apparaten verder uit te voeren. Het vreemde van het geval is, dat mijn modem altijd heeft gewerkt terwijl deze BIOS instelling uitstond. Vreemd! Ook moet ik setserial draaien om mijn modem correct in te stellen (het instellen van de serieele poorten tijdens het booten van SuSE gebeurt voordat isapnp heeft gedraaid, zodat ik standaard een niet ingesteld modem heb). Het is mij dus gelukt, maar met de nodige moeite! Merk op dat de Linux kernel ook zelf probeert de isapnp apparaten de initialiseren/configureren, maar dat dit bij mijn modem niet goed liep. Ook mijn SB AWE64 functioneert nu goed :) (Geluid opnemen werkte niet meer met de nieuwe ALSA 0.9x drivers;dat probleem is nu ook opgelost)! Dat is dus mooi meegenomen! Merk op dat ik al mijn apparaten onder windows98 handmatig (!) heb ingesteld (dus geen automatische instellingen gebruiken) en dat ik deze instellingen onder Linux heb overgenomen. Ook heb ik beide seriele poorten van mijn systeem uitgezet (in het BIOS), want die gebruikte ik eigenlijk toch niet (terwijl ze wel kostbare IRQ's opeisen). Mijn modem staat dus nu op COM1 oftewel /dev/ttyS0. Groet, Philip
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...