Ga naar inhoud

Uw ervaring met Linux in Computer!Totaal


anoniem

Aanbevolen berichten

Voor een vergelijkende test in Computer!Totaal van vier Linux-distributies zijn wij op zoek naar gebruikerservaringen. · Werkt u met Mandrake, Suse, Red Hat of Debian als Windows/desktop-vervanger (tekstverwerken, browsen, mailen, ...)? · Hebt u recentelijk Linux geïnstalleerd maar bent u toch weer terug naar Windows? · Bent u helemaal overgestapt naar Linux en is Windows inmiddels verbannen van uw harde schijf? Dan wil ik u daar graag telefonisch een paar korte vragen over stellen (mag anoniem, hoeft niet). Interesse? Mail uw telefoonnummer naar robbin.ooijevaar@computertotaal.nl met uw naam, telefoonnummer (eventueel voorkeurstijd) en Linux-distributie die u gebruikt of gebruikt hebt. Geef ook aan binnen welke van de bovenstaande groepen u het beste past. Gesprekje duurt ca. 5 a 10 minuten. Robbin Ooijevaar Software-redacteur Computer!Totaal
Link naar reactie
[quote:02ab7b24b4="Robbin Ooijevaar"]Voor een vergelijkende test in Computer!Totaal van vier Linux-distributies zijn wij op zoek naar gebruikerservaringen. · Werkt u met Mandrake, Suse, Red Hat of Debian als Windows/desktop-vervanger (tekstverwerken, browsen, mailen, ...)? [/quote:02ab7b24b4] Nee, Slackware Linux ( http://www.slackware.org ). [quote:02ab7b24b4] · Hebt u recentelijk Linux geïnstalleerd maar bent u toch weer terug naar Windows? [/quote:02ab7b24b4] Nee. Ik gebruik al jaren geen Windows meer. Bepaalde Windows apps die ik nog nodig heb draai ik met CrossOver Office ( http://www.codeweavers.com ), software waarmee het mogelijk is bepaalde Windows applicaties als Word en Photoshop onder Linux te draaien. [quote:02ab7b24b4] · Bent u helemaal overgestapt naar Linux en is Windows inmiddels verbannen van uw harde schijf? [/quote:02ab7b24b4] Ja, al jaren. [quote:02ab7b24b4] Dan wil ik u daar graag telefonisch een paar korte vragen over stellen (mag anoniem, hoeft niet). Interesse? Mail uw telefoonnummer naar robbin.ooijevaar@computertotaal.nl met uw naam, telefoonnummer (eventueel voorkeurstijd) en Linux-distributie die u gebruikt of gebruikt hebt. Geef ook aan binnen welke van de bovenstaande groepen u het beste past. [/quote:02ab7b24b4] Ik gebruik niet 1 van die 4, dus bellen heeft niet veel zin. Toch zou ik ook old-timer Slackware overwegen ;). Het schijnt hier de laatste tijd best populair te zijn als ik zo naar de forum topics kijk ;). Bovendien, als Debian bekeken wordt kan ik me niet voorstellen dat Slackware niet bekeken wordt :roll: .
Link naar reactie
[quote:6ffe4dfa56]Nee. Ik gebruik al jaren geen Linux meer.[/quote:6ffe4dfa56] :P Ik heb Robin gemailed en hij zou me gister bellen, maar niets gehoord en ook nog geen reactie op mijn mail van gister gehad. Das niet zo beleefd natuurlijk. Slack stond al een in de C!T: "maar als je dan na uren zwoegen een grafische display voor je neus hebt, geeft dat wel veel voldoening" oid stond erin, toen dacht ik ook "oke... :roll: "
Link naar reactie
[quote:6cb106dc5e="Marcel de Reus"][quote:6cb106dc5e]Nee. Ik gebruik al jaren geen Linux meer.[/quote:6cb106dc5e] :P [/quote:6cb106dc5e] Was dat nou sarcastisch bedoelt of een schrijffout ;). [quote:6cb106dc5e] Slack stond al een in de C!T: "maar als je dan na uren zwoegen een grafische display voor je neus hebt[..."[/quote:6cb106dc5e] Dat vind ik wel erg knap ;). Gisteren heb ik Slack in 15 mins geinstalleerd, ik ken enkele voormalige newbies die slechts enkele weken met Linux bezig waren en Slackware zo installeerden. 1 keer met handleiding of begeleiding via IRC en het gaat heel smooth, en het is zo oncomplex dat je het na 1 x altijd zo kunt. Heck, ik was 12 (1994) toen ik Slack voor het eerst installeerde, ik denk dat veel Slackware generaties het in hun tienerjaren geinstalleerd hebben ;).
Link naar reactie
12? 1994? Stoer. Ik heb alleen ervaring met linux [slack] op een server/router/backup bak, dus geen directe ervaring met slack in die zin, ging allemaal automatisch [iets waar lin nogal goed in is]. Usability: neem Mandrake, ookal zeikt men daar nogal eens over, feit blijft dat het op eenzelfde kernel draait, zelfs mijn dochter [10 jaar] kon makkelijk met man overweg. Het enige probleem met linux/kde/gnome blijft imho het gebrek aan intuitiviteit als je er zomaar aan begint, niemand bij je hebt die ff de weg wijst, etc, dat blijft tot op de dag van vandaag een hekel punt, helaas. Je kunt de weg wel vinden, maar intuitief is het zeker niet. Je moet eerst wat hebben gezien op het net [screendumps enzo], en de weg leren vinden. Is dat gedaan dan is het een fluitje van een cent eik. Maar ja, in beginsel is en blijft linux een netwerk/server OS, hoe ze ook hun best doen om dat dmv kde/gnome/en-de-rest te maskeren. Imho zouden er eik twee kernels moeten komen, eentje voor het netwerk/de server [waar het voor bedoelt is] en eentje voor de desktop, iets waar men duidelijk tekort schiet. Mijn ervaringen zijn overigens marginaal hoor, ik heb niet veel verstand van linux, heb het jaren gedraait op die router/server wat dus automatisch ging. Heb slechts een jaartje man als desktop os gehad, wat me uiteindelijk niet beviel [maar dat had meer te maken met de apps die ik gebruik, en ik weiger wine e.d. te gebruiken, gebruik dan gewoon windows].
Link naar reactie
Ik heb Slack zoals jullie weten eergister op twee bakkies weer geïnstalleerd na een mislukt Gentoo avontuur en ik ben zelf ongeveer 2 uur bezig met installatie en finetuning, maar dan is ook echt alles gedaan voor elke user (zijn er 4) van KDE style, bookmarks, mail settings tot bootsplash. Alles staat er dan ook op en de rest van de familie kon een paar uur later toen ze wakker werden gewoon weer aan het werk alsof er niks gebeurt was (ik werk graag 's nachts :P ). Slack is hartstikke simpel en het is ook gebruiksvriendelijk. Het is namelijk zo vriendelijk alle eer aan de gebruiker te laten en zijn ego in stand te houden ;) De installatie van Slack zelf duurt hier ongeveer 8 minuutjes (expert, met Gnome, TeX en Games uitgevinkt). De meeste tijd gaat hem hier zitten in het recompilen van kernel en modules (15 minuten oid) en het downloaden van extra software. Phrea, mijn zusje van 9 gebruikt ook gewoon GNU/Linux net als de rest van het gezin (excl mijn vader) en ze kan er prima met Slackware overweg hoor, zolang ik gewoon voor geek speel en de bakkies onderhoud, maar ja dat zou ik ook bij Windows moeten doen, want geen kind van 9 die daar wat van begrijpt :roll:
Link naar reactie
[quote:150a18f8a5="Phrea"] Het enige probleem met linux/kde/gnome blijft imho het gebrek aan intuitiviteit als je er zomaar aan begint, niemand bij je hebt die ff de weg wijst, etc, dat blijft tot op de dag van vandaag een hekel punt, helaas. Je kunt de weg wel vinden, maar intuitief is het zeker niet. Je moet eerst wat hebben gezien op het net [screendumps enzo], en de weg leren vinden. Is dat gedaan dan is het een fluitje van een cent eik.[/quote:150a18f8a5] Is dat niet meer een kwestie van het systeem niet kennen? Zelf werk ik nu 4 jaar op een Linux/KDE-machine, en heb die enkele keer dat ik met XP werk de grootste moeite om iets qua configuratie voor elkaar te krijgen. Dat komt niet omdat XP minder intuitief zou zijn dan mijn linux-bak, maar omdat ik niet gewend ben aan de werkwijze van het systeem. Heb een paar jaar geleden een MacOS 9 mogen bewonderen. Zag er leuk uit, maar daar kon ik helemaal niks mee :) Max
Link naar reactie
Ook ik kreeg een mailtje dat hij zou bellen (dinsdag al) en tot nu toe dus ook nog geen reactie. Niet echt netjes maar ik zal hem nog maar een mailtje sturen met mijn prive nummer zodat hij me thuis kan bellen. ik heb denk ik toch wel ene interssant verhaal voor hem omdat we het op het werk al een paar jaar op de desktop draaien nml. :lol:
Link naar reactie
Ik wil niet heel vervelend doen, maar Robin mailde me gister dat hij inderdaad niet kon bellen (hij was niet op de redactie) en dat het slordig was om dat niet even te zeggen in een mailtje, vervolgens schrijft hij vandaag contact op te zullen nemen, maar ik heb nog niks gehoord :roll: Als wstolk nu ook al niets heeft gehoord vind ik dat toch echt ronduit slordig.
Link naar reactie
Max, ik heb er -zoals ik al zei- niet zoveel verstand van, heb het heel lang gedraaid maar niet echt actief mee bezig geweest, behalve een jaartje mandrake dan. Ik denk dat je gedeeltelijk wel gelijk hebt wat die intuitiviteit betreft, maar ik heb toch het gevoel dat het niet zo intuitief is als bijv windows. Overigens: ik hoef niet in C!T te staan hoor, ik ben altijd een passieve linuxgebruiker geweest [as in slack draaide op een 'server/router'].
Link naar reactie
Beste lezers en bezoekers van dit forum Wij danken jullie hartelijk voor de vele reacties op deze oproep. Mensen die zich hebben opgegeven voor de Q&A zullen in de loop van deze week benaderd worden. Het is fijn om te horen dat er zoveel enthousiaste Linux-gebruikers zijn die dit ook nog eens met anderen willen delen. Uw ervaring/mening met/over onderwerpen die we in het blad bespreken is belangrijk voor ons en leuk om te lezen voor andere lezers van Computer!Totaal. In de nabije toekomst zullen er meer oproepjes volgen. Groet, Robbin Ooijevaar Software-redacteur Computer!Totaal
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...