Ga naar inhoud

KDE + Debian op PC en Powerstack, enige verschillen


anoniem

Aanbevolen berichten

Stap voor stap kom ik weer verder. Inmiddels besloten een 386 systeem in te richten met nagenoeg dezelfde software om na te gaan of de software anders werkt. Dat is dus een Cyrix 5x86 systeem geworden, draaiend op 160MHz (4x40). Dit systeem voelt iets sneller aan als de Powerstack (604, 133MHz). Dat zou eigenlijk andersom moeten zijn. De installatie op zich leek vergelijkbaar te gaan. Hoewel de hardware verschilde, kon ik stap voor stap de menu's doorlopen. Bij de keuze van de videokaart bij X-Windows heb ik de bovenste keuze (Vesa) maar genomen omdat de rest nog minder overeenkwam. Vermoedelijk vond Linux dat de beste keuze omdat de rest van de adapters alfabetisch was gesorteerd. Verschil 1 met de Powerstack. Ik zou hetzelfde nu bij de Powerstack willen doen zonder die opnieuw te installeren. Huidige keuze van mij was VGA terwijl toen ATI bovenaan stond. Ik wil dat dus heel graag proberen. Overigens werkt VESA op de PC redelijk. Eventueel moet ik een echte VESA VLB kaart plaatsen, nu zit er een PCI videokaart in. Die leek me sneller. Verschil 2 was de KDE. Lijkt wel wat op Knoppix. Op de PC draait die na een harde boot. Op de Powerstack werkt de KDE (nog) niet. Nog een probleempje met de muis, die is inmiddels opgelost. Alleen kan ik het eerste menu waarin Zuid Afrika en nog een keuze werd gepresenteerd voor land/tijd instellingen. Zonder werkende muis kon ik er niet bijkomen. Ik heb de PC maar gewoon uitgezet. Dat menu/venster heb ik nog niet teruggevonden en volgens mij gebruikt Linux nu die instellingen. Dat wil ik dus niet. Verschil 3 is een aanvulling op verschil 2 maar dan specifiek voor de Powerstack. Deze geeft de melding 'Kan niet verbinden met de X server'. De PC installatie verschilde in essentie niet van de Powerstack installatie. Op de PC heb ik dus echt helemaal niks ingesteld en toch werkt de KDE na een herstart! Wat gaat er mis op de Powerstack? Een laatste vraag is: wat is debconf? Het zou een programma zijn, maar ik kan het nergens vinden. Handmatig aanpassen zou ook kunnen, tja wat? Die video-instelling is voor mij de eerste stap. Ik heb een nieuw topic geopend omdat ik daarin gerichter kan aangeven wat ik zo tegenkom. De vorige topic was [url=http://forum2.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=97044]Debian perikelen op Motorola Powerstack[/url]
Link naar reactie
[quote:b2844c6d86="Hans.Vosman"] Vermoedelijk vond Linux dat de beste keuze omdat de rest van de adapters alfabetisch was gesorteerd. Verschil 1 met de Powerstack. Ik zou hetzelfde nu bij de Powerstack willen doen zonder die opnieuw te installeren.[/quote:b2844c6d86] De instellingen van X worden opgeslagen in /etc/X11/XF86Config-4. Je kunt die file met een editor bewerken, opslaan en opnieuw proberen X te starten. Voordat alles werkt, zou ik het systeem laten opkomen in console mode en pas later eventueel een grafische login manager installeren. Ik weet niet welk package je de vragen stelde over de grafische hardware. Wellicht xserver-xfree86. Kijk eens naar dpkg-reconfigure. Hiermee kun je de configuratie-schermen opnieuw in beeld krijgen. [quote:b2844c6d86] Verschil 2 was de KDE. Lijkt wel wat op Knoppix. Op de PC draait die na een harde boot. Op de Powerstack werkt de KDE (nog) niet.[/quote:b2844c6d86] Om KDE op te starten, is een werkend X systeem noodzakelijk. Knoppix is een op KDE-gebaseerd live systeem (andere desktops kunnen opgestart worden, maar de default is KDE). [quote:b2844c6d86] Dat menu/venster heb ik nog niet teruggevonden en volgens mij gebruikt Linux nu die instellingen. Dat wil ik dus niet. [/quote:b2844c6d86] Als je niet te veel instellingen hebt gedaan, kun je alle .kde files verwijderen. Er zit volgens mij ook ergens in het startmenu de mogelijkheid om de first time config-wizard opnieuw te runnen. Ik neem aan dat alle instellingen ook via het control center zijn aan te passen. Overigens is het misschien een goede tip om nieuwe probeersels als een nieuwe, schone test-user te doen. Het is altijd vervelend als er iets onbewust veranderd in je eigen profiel en je weet later niet meer hoe het ongedaan gemaakt kan worden. [quote:b2844c6d86] Op de PC heb ik dus echt helemaal niks ingesteld en toch werkt de KDE na een herstart! Wat gaat er mis op de Powerstack? [/quote:b2844c6d86] Zonder X geen KDE. [quote:b2844c6d86] Een laatste vraag is: wat is debconf?[/quote:b2844c6d86] Debconf is min of meer een schil tussen de admin (en het packagesyteem) en de config-files. De installatieroutine van een programma, kan via debconf de verschillende configuratiefiles aanmaken/verwijderen/aanpassen. Je kunt instellen wanneer en of je vragen wilt beantwoorden en hoe wijzingen moeten worden doorgevoerd (inpassen, overschrijven, negeren, etc).
Link naar reactie
Door het uitvoeren van gdm stuitte ik op X-Windows informatie die mij vermoedelijk verder gaat helpen. 1. De VGA mode wordt goed herkend, die hoef ik dus (nog) niet aan te passen. 2. Failed to disable interrupts ... 3. Fatal server error: must specify a Clocks line XF86Config file ... Die laatste 2 hebben met elkaar te maken. Nu verder zoeken wat ik met de interrupts en clock line moet doen. Op het internet zojuist [url=http://ps.ldknet.org/viewtopic.php?t=6]dit[/url]gevonden. Ik zal er eens na kijken. Dit betreft een wat sneller en nieuwer model dan de mijne.
Link naar reactie
[quote:00a3b3a35e="robian"][quote:00a3b3a35e="Hans.Vosman"] Nu verder zoeken wat ik met de interrupts en clock line moet doen. Op het internet zojuist [/quote:00a3b3a35e] Op ordinaire pc's volstaat het om de capaciteiten van je monitor in te stellen middels HorizSync en VertRefresh die in de Monitor Section van XF86Config thuis horen.[/quote:00a3b3a35e] Dat kan ook gewoon worden ingesteld. De drivers voor de videokaart op de Powerstack ontbreekt. Bij de PC versie zijn nagenoeg alle drivers wel beschikbaar. Een bijkomstig probleem is dat eventueel toegevoegde videokaarten niet door de Powerstack Bios worden herkend. In ieder geval niet de mijne. De latere versies bieden op dat punt wat meer mogelijkheden.
Link naar reactie
Wat je muis betreft, KDE is volledig te bedienen via je toetsenbord. KDE's configuratie vind je in het programma kcontrol (kun je opstarten via de toetsencombinatie [Alt]-[F2] en vervolgens [b:ee6f5dcdd0]kcontrol[/b:ee6f5dcdd0] in typen), in module voor toegankelijkheid kun je bijv. een muisemulatie dmv pijltjestoetsen activeren, in de module persoonlijk kun je de taalinstellingen wijzigen. KDE maakt gebruik van losse taalmodules, dus als je favoriete taal er niet tussen staat moet je het bijhorende pakket even installeren (bijv. kde-i18n-nl voor de Nederlandse taal). Max
Link naar reactie
[quote:de9500e94e="maximilaan"]Wat je muis betreft, KDE is volledig te bedienen via je toetsenbord. [/quote:de9500e94e] Dank voor de informatie, kcontrol kende ik nog niet. Ik ben geen volledige Unix leek, maar wel een volledige KDE en Linux beginner. Ik ben wel weer wat verder met de videokaart. Er is misschien een klein kansje dat de boel gaat werken. Ik heb nu door wat ik met de Clocks line moet doen. Volgens mij werkt dat niet met de vga driver op mijn computer en dan werkt X-Windows ook niet. Het programma xf86config maakt een andere XF86Config aan dan de oorspronkelijke XF86Config-4. Verder informatie gevonden op internet hoe de Clocks instellingen zou moeten zijn voor de verschillende VGA modes. De vraag is nu of het met de interrupts goed gaat, dat is wel iets computer specifieks.
Link naar reactie
Als de clocks regel voor de vga driver in XF86Config-4 staat, dan levert gdm of xdm een zwart scherm op. Weglaten van de clocks regel levert een foutmelding op dat deze regel ontbreekt. M.a.w. er bestaat voor mijn Motorola Powestack 604 133MHz met Cirrus Logic 5434 nog geen geschikte videodriver. Een eerder genoemde url leverde de tip op om fbdev te gebruiken als driver. De daarmee overeenkomende hardware wordt niet herkend. Er circuleren misschien nog cirrus drivers (5446) vooralsnog lijkt X-Windows en KDE voorbehouden aan de iets modernere Powerstacks.
Link naar reactie
Inmiddels een rijtje PCI kaarten uitgeprobeerd: S3Virge, S3Vision964, CirrusLogic5440. Op de 5x86PC werkt de S3Virge erg fraai met wat kleine schoonheidsfoutjes, de CirrusLogic matig tot slecht en de S3Vision niet. Mijn indruk is dat (Debian) Linux met KDE of Gnome of nogal bewerkelijk is of niet werkt. Het lijkt erop dat ik voor KDE Linux meer computer nodig heb dan voor een eenvoudige Microsoft Windows. Dat had ik nog nergens gelezen. Op de Powerstack is alleen de CirrusLogic kaart interessant. Voor de overige kaarten weet ik niet goed hoe ik daar mee verder moet. Ik zag ergens op het internet dat de drivers in de kernel moesten zodat een PCI videokaart kan worden geinitialiseerd. Die paar woorden klinken voor mij als heel veel uitzoekwerk. Na plaatsing van de iets hogere versie Cirrus Logic 5440 (ipv de standaard 5434) kiest de Powerstack de 5440 voor de uitvoer. Die kaart kent die in ieder geval. Voor de rest nog niet veel wijzer omdat ik de opstart scripts moet aanpassen. Het automatisch opstarten van gdm of xdm levert mij zwarte schermen en hangende computers op. Debian maakt het wat dat betreft niet makkelijk.
Link naar reactie
[quote:2b5d2ef78f="Hans.Vosman"] Het lijkt erop dat ik voor KDE Linux meer computer nodig heb dan voor een eenvoudige Microsoft Windows. Dat had ik nog nergens gelezen.[/quote:2b5d2ef78f] De systeemvereisten van Linux vind je idd eigenlijk nergens duidelijk omschreven. Linux draait al op een i386, maar dan draai je uiteraard geen modern desktop-systeem :) Wat bedoel je precies met een eenvoudige Microsoft Windows? Voor een moderne linux-desktop moet je ongeveer dezelfde hardware-eisen rekenen als een nieuwere Windows-versie. Meest gangbaar minimum is dan een P300 met 128 MB Ram. Een Linux-systeem met KDE kan in principe vanaf een P166 met 64 MB ram, maar dan moet je aardig in de optimalisaties duiken, alle franje van kde uitschakelen, en niet zware applicaties als OpenOffice willen gebruiken (tenzij je een aplicatiestart van enkele minuten niet bezwaarlijk vindt) Wil je een lichtere Linux-desktop, dan kan dat ook, bijv. met de lichtere window managers, zoals blackbox, window maker, fvwm, etc... Max
Link naar reactie
[quote:1eb5878bc8="maximilaan"]Wat bedoel je precies met een eenvoudige Microsoft Windows?[/quote:1eb5878bc8] Windows 95 met active desktop en minimaal IE4, en Windows 98. Ik heb een DX4-100 met 32MB, een 5x86-133|160 met 44MB en een P133 met 64MB. Op al deze systemen kan ik redelijk internetten via Windows 98 en IE. Ook Office95 presteert aardig. Alleen die P133 laatste zou eventueel betaalbaar nog meer geheugen kunnen krijgen. dit is vermoedelijk nodig om Linux met KDE te gebruiken. Kijkende naar de echte prestaties, zal ik vermoedelijk mijn Ahtlon XP systeem Linux geschikt moeten maken. Nu heb ik alleen maar met Debian wat gedaan omdat ik voor daarmee het makkelijkste kon starten. Misschien dat er een geschiktere Linux bestaat. Bv. Gentoo. De specs voor Gentoo zijn overigens ook niet misselijk. Op zich kan ik mijn Powerstack nog op 64MB krijgen, of dat genoeg is? De Alpha die ik heb, wil parity FP geheugen hebben, tja 128 MB in blokjes van 16MB in parity, die heb ik niet en die ga ik ook niet aanschaffen als DImms vele malen goedkoper zijn. Heel misschien kan de Alpha naar 80MB en anders blijft dat 32MB. Die Alpha draaide overigens Win NT4, alleen moet de boel opnieuw geïnstalleerd worden. Helaas heb ik daarvoor geen Windows installatie schijven.
Link naar reactie
Het vorige bericht klonk vrij negatief. Dat komt omdat ik vroeger gewend was om met Unix op meer schermpjes te werken. Er is overigens wel een lichtpuntje, ik kan via Hyperterminal gewoon een sessie opzetten naar een Linux machine, dus ook die Powerstack. Dat betekent dat ik op die manier in ieder geval niet gebonden ben aan 1 schermpje, alleen heb ik dan wel een Windows host nodig.
Link naar reactie
[quote:82928cfd69="Hans.Vosman"]Er is overigens wel een lichtpuntje, ik kan via Hyperterminal gewoon een sessie opzetten naar een Linux machine, dus ook die Powerstack. Dat betekent dat ik op die manier in ieder geval niet gebonden ben aan 1 schermpje, alleen heb ik dan wel een Windows host nodig.[/quote:82928cfd69] Tegenwoordig wordt het gebruik van ssh aangeraden. Daarmee wordt alles inclusief de login versleuteld, met telnet gaat het in clear text "over de lijn". Vanaf een windows systeem kun je putty gebruiken? Je kunt meerdere ssh clients laten connecten naar een host. Het configureren van sshd is redelijk makkelijk. Je kunt overigens ook X applicaties over het netwerk draaien. Daarvoor heb je op het Un*x systeem alleen een paar x-client spullen nodig. De X-server draait dan op een ander systeem. Er zijn vrije, gratis X-servers voor MS-Windows. Ik heb er geen ervaring mee.
Link naar reactie
[quote:374c6d922d="Hans.Vosman"] Windows 95 met active desktop en minimaal IE4, en Windows 98. Ik heb een DX4-100 met 32MB, een 5x86-133|160 met 44MB en een P133 met 64MB. Op al deze systemen kan ik redelijk internetten via Windows 98 en IE. Ook Office95 presteert aardig.[/quote:374c6d922d] OK, maar dan vergelijk je een huidig Linux-systeem met een Windows-systeem van alweer wat jaartjes terug. Toen Windows '95 uit kwam was 4 MB ram nog gangbaar. Hierdoor is deze Windows-lijn een stukkie zuiniger wat betreft geheugen. Wil je iets dergelijks met Linux bereiken, dan zul je dus een eenvoudige grafische interface moeten opzetten, bijv. met fvwm als window manager. Maar het volgende probleem waar je tegen aan loopt is beschikbare software. Office '95 draait goed zeg je. Maar dat pakket komt dan ook uit dezelfde tijd als dat deze hardware gangbaar is. Nieuwe versies van applicaties vereisen ook onder linux steeds zwaardere hardware. Als je een Linux-desktop wilt realiseren op oudere hardware, dan kun je er ook voor kiezen om een oudere distributie te installeren. Voordeel hiervan is dat deze uit-de-doos beter geschikt is voor je hardwarespecificaties (je hoeft dus niet veel te optimaliseren om de boel draaiende te krijgen), en dat deze voldoende software bij zich heeft die ook geschikt is voor deze architectuur Nadeel van een oudere distro is dat deze wel meer kennis vereist. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...