Ga naar inhoud

Xfree86


Aanbevolen berichten

Ik wil Wine gaan installeren op Mandrake Linux r.9.1 Op www.nedlinux.nl lees ik het volgende: Er zijn verschillende implementaties beschikbaar van het X Windowing System. Voor Linux is XFree86 de meest gebruikte, simpelweg omdat deze open source is. XFree86 ondersteunt de meeste moderne videokaarten en een hele rits input apparaten zoals muizen en toetsenborden. vraag: behoort KDE ook tot XFree86 of geldt dit alleen voor: Enlightenment, Sawfish en IceWM etc....? Kan ik Wine draaien onder KDE of moet ik dan een andere Windowmanager gebruiken om gebruik te kunnen maken van Wine? Ik heb geen Enlightenment, Sawfish en IceWM geinstalleerd en kreeg bij de installatie de foutmelding dat ik geen Xfree86 had. Voor de zekerheid vraag ik het dus aan de Experts. Mischien doe ik wel iets fout (zal wel)?
Link naar reactie
[quote:09c6ebcb06="Mnijbroek"] vraag: behoort KDE ook tot XFree86 of geldt dit alleen voor: Enlightenment, Sawfish en IceWM etc....? [/quote:09c6ebcb06] Geen van de genoemde applicaties behoort tot XFree86. Enlightenment, Sawfish, etc. zijn zgn Window Managers. Hun primaire doel is het beheren van venster in de Windowing-omgeving: dus het tekenen van vensterranden, titelbalken etc.. KDE (en Gnome) worden desktop environments genoemd. Dat houdt in dat ze een volledig pakket software bieden voor desktop-computers. Dat is inclusief een Window Manager, KDE gebruikt kwin, Gnome heeft geen speciale voorkeur, maar levert Metacity mee met haar huidige generatie (eerder waren dat Enlightenment en Sawfish..) [quote:09c6ebcb06] Kan ik Wine draaien onder KDE of moet ik dan een andere Windowmanager gebruiken om gebruik te kunnen maken van Wine? [/quote:09c6ebcb06] Enige wat voor wine van belang is, is dat er een X-server aanwezig is (in jouw geval XFree86). Het type window manager of desktop environment doet er verder niet toe. [quote:09c6ebcb06] Ik heb geen Enlightenment, Sawfish en IceWM geinstalleerd en kreeg bij de installatie de foutmelding dat ik geen Xfree86 had. Voor de zekerheid vraag ik het dus aan de Experts. Mischien doe ik wel iets fout (zal wel)?[/quote:09c6ebcb06] Geen idee, als je een grafische omgeving hebt dan heb je ook Xfree86. Waar heb je wine vandaan gehaald en in welke vorm wil je hem installeren (broncode, rpm-bestand, etc..)? Max
Link naar reactie
Even een kleine globale uitleg: Linux is opgebouwd als volgt: - kernel (= hardware aansturing) - console (= verzameling van programma's dat samen met de kernel de basis vormt) - X-server (zorgt voor grafische weergave, op verzoek van programma's, voorbeeld is XFree86, deze is het meest bekend en gebruikt) - windowmanager (zorgt voor raampjes, die je kunt verplaatsen, openen, sluiten etc. voorbeeld is ICEwm, Windowmaker, Blackbox) - desktopomgeving (bekendste zijn KDE en Gnome, ze maken gebruik van een een windowmananger, maar zijn een hele set programma's met de zelfde "look & feel" en maken gebruik van elkaars mogelijkheden). In principe kan elk programma draaien onder KDE, dus ook Wine, desnoods in een terminalvenster.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...