Ga naar inhoud

[Samba] Shares in de /home zijn niet schrijfbaar


Aanbevolen berichten

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb op mijn (Debian) Linux server Samba geinstalleerd en hiermee kan ik een verbinding maken met mijn Windows PC's. In deze sever heb ik 2 hardeschijven 2 van 10 gb (UltraWide SCSI) Nu heb ik 1 hardeschijf zo ingedeeld (ext2) dat het alle homes bevat, het mount point is dus /home. Maar nu ik in /home een directory [drivers] aangemaakt en hier wil ik alle drivers huisvesten. Deze directory is voor iedere gebruiker toegankelijk maar alleen de [www] user heeft schrijfrechten. Maar wanneer ik vervolgens een share in SWAT maak naar deze directory dmv het volgende script. [code:1:6a3a6761ad] [netwerk] path = /home/drivers write list = www [/code:1:6a3a6761ad] Heb ik vanaf de Windows PC (ingelogd als www met het juiste password) nog steeds geen schrijf toegang op deze share. Maak ik een share aan naar de, bijvoorbeed, /tmp directory van mijn server dan werkt alles wel en heb ik ook schrijf toegang als ik ingelogd ben als user [www] [code:1:6a3a6761ad] [tijdelijk] path = /tmp write list = www [/code:1:6a3a6761ad] Mijn vraag is nu, moet ik in Linux zelf ook nog ergens aangeven welke gebruikers schrijf toegang hebben op mijn systeem. Zo ja, dan is dit nieuw voor mij want eerst was dit niet noodzakelijk.
Link naar reactie
Is die www user in samba bekent gemaakt ?? heb je in Linux de /home/dir van "www" ingesteld op /home/drivers ? als dat zo is moet je eens naar de geavanceerde opties kijken in swat want dan hoef je nml alleen maar de [home] share aan te maken en die op leesbaar te zeten voor anderen (dirmod=744) gooi anders een je smb.conf hier neer en een output van ls -l van je shares
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...