Ga naar inhoud

linux server naam veranderen?


anoniem

Aanbevolen berichten

Mijn ISP is wireless en die benader ik door een extra netwerkkaart via dhcp te verbinden. Echter nu wil het geval dat hierdoor mijn ISP ook constant mijn linux server naam bepaald en nog erger bij elke nieuwe opstart, een andere naam geeft. Hoe kan ik zelf mijn eigen linux server een naam geven zonder dat deze door mijn ISP wordt overschreven? thnx.
Link naar reactie
de naam van de host dient worden opgeslaan in /etc/hostname en in /etc/hosts moet de regel 127.0.0.1 localhost gewijzigd worden in 127.0.0.1 <nieuwe naam> De meeste kernels kunnen anders gaan klagen dat de hostname niet is opgenomen in /etc/hosts Dit zijn de 'strikte' regels en distro's zoals red hat nemen hier een loopje mee Maar in sommige *NIX omgevingen zijn ze toch van belang
Link naar reactie
Slack gebruikt ook het bestand /etc/hostname ik zeg niet dat het niet werkt om enkel te werken via /etc/hosts maar de normale gang van zaken is dat de naam van de pc wordt opgeslaan in /etc/hostname en dat er een regel in /etc/hosts staat die verwijst naar de hostname in principe moet de de computernaam zelfs wijzen naar 127.0.0.1 om geen problemen te creëren met servers. in een zuivere Unix-omgeving (heb geen ervaring met linux in netwerken) wordt de naam van een pc bepaald aan de hand van de naam die staat in het bestand /etc/hostname het bestand /etc/hosts dient om het verkeer te regelen dat van de computer naar buiten gaat omdat er tijdens het booten zelden gebruik kan gemaakt worden van DNS-Servers
Link naar reactie
Ik draai/test nu Slackware current van 11 augustus 2003. Deze heeft niet alleen /etc/hosts [code:1:2e8cb1ac46] cat hosts # # hosts This file describes a number of hostname-to-address # mappings for the TCP/IP subsystem. It is mostly # used at boot time, when no name servers are running. # On small systems, this file can be used instead of a # "named" name server. Just add the names, addresses # and any aliases to this file... # # By the way, Arnt Gulbrandsen <agulbra@nvg.unit.no> says that 127.0.0.1 # should NEVER be named with the name of the machine. It causes problems # for some (stupid) programs, irc and reputedly talk. :^) # # For loopbacking. 127.0.0.1 localhost 127.0.0.1 linux.pc linux # End of hosts. [/code:1:2e8cb1ac46] Maar heeft ook /etc/HOSTNAME [code:1:2e8cb1ac46]cat HOSTNAME linux.pc [/code:1:2e8cb1ac46]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...