Ga naar inhoud

Kan wel IP's pingen maar geen hostnames resolven :o


Aanbevolen berichten

Hoi, Ik heb twee dagen mijn mooie LFS'je verziekt met PartitionMagic ;-) Gister weer begonnen met opnieuw installeren (moest er toch eens van komen, LFS bak was al weer een jaar oud) Nu heb ik mijn bak in mijn netwerk staan, krijgt netjes via DHCP een ip'tje, nameserver lijst enz. van m'n router/server. Maar ik kan totaal niet op internet, althans ik ga wel op internet maar ik kan geen hostnames omzetten naar ip's. Dus als ik: ping 195.96.96.33 (dns van m'n isp) doe is er niets aan de hand, maar als ik bv. ping suse.com , krijg is een 'host not found'. Alles lijkt verder goed te staan, ook als ik de dhclient uitgooi (lees kill ) en handmatig twee ns's in /etc/resolv.conf zet doet 'ie het nog steed niet. Heeft iemand een idee?? Barry
Link naar reactie
Heb je glibc goed geconfigureerd en dan met name nsswitch.conf? Als je zeker weet dat resolv.conf er goed uitziet, dan moet je een niveau hoger kijken. Het lijkt erop dat gethostbyname(3) niet werkt. Heb je trouwens de foutmelding die je krijgt letterlijk overgeschreven of in "eigen woorden" weergegeven? Op een normaal werkend systeem, krijg ik unknown host als ik ping naar een niet bestaande host. Als je daadwerkelijk "host not found" krijgt, zou je eens in de source kunnen greppen om te kijken of daar wijsheid mbt je probleem te vinden is.
Link naar reactie
Ja, ik kan alles pingen (ook outside adresses dus) en de default-gateway staat op 192.168.0.1, dat is het adres van m'n router. Verder heb ik in nsswitch.conf niet veel bijzonders staan, gewoon de default config met wat troep van NIS er bij: (uit mijn hoofd!) - shadow compat group compat passwd compat shadow_compat nis files group_compat nis files passwd_compat nis files - De rest is de standaard configuratie.
Link naar reactie
Misschien moet je je vraag in een Linux From Scratch forum stellen. Daar kunnen ze symptomen eerder koppelen aan oorzaken (welk hoofstuk is mis gegaan?). In je laatste bericht gaf je uit je hoofd de inhoud van nsswitch.conf. Weet je zeker dat de inhoud goed is. Ergens in het LFS-boek staat de instructie om die file zelf te maken en te voorzien van inhoud.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
En dit was de aanwijzing die bij mij een soortgelijk probleem oplostte:[quote:9b3a57d5db="Marcel de Reus"]Ik denk dat het probleem zit in een firewall die er ergens tussen hangt. Een uitgaande UDP port 53 moet mogelijk zijn voor DNS.[/quote:9b3a57d5db]Op een "oude" laptop probeer ik namelijk RHL 9 zonder X aan de praat te krijgen. Laatste struikelblok voor het niet-grafisch surfen (vreemde gewaarwording!) bleek (het ontbreken van) deze regel te zijn in /etc/sysconfig/iptables[code:1:9b3a57d5db]-A RH-Lokkit-0-50-INPUT -p udp -m udp -s 192.168.1.10 --sport 53 -d 0/0 -j ACCEPT[/code:1:9b3a57d5db]Ik snap er weinig van, maar die regel stond wel in m'n serieuze grafische RHL 9 bak. Met vi (ook al vreemd) die regel invoeren in die "oude laptop" en ... succes! (192.168.1.10 is trouwens het adres van m'n router die zelf DNS info van mijn provider "ophaalt" o.i.d.)
Link naar reactie
[quote:22ca18fc87="robian"]Misschien moet je je vraag in een Linux From Scratch forum stellen. Daar kunnen ze symptomen eerder koppelen aan oorzaken (welk hoofstuk is mis gegaan?). In je laatste bericht gaf je uit je hoofd de inhoud van nsswitch.conf. Weet je zeker dat de inhoud goed is. Ergens in het LFS-boek staat de instructie om die file zelf te maken en te voorzien van inhoud.[/quote:22ca18fc87] Tis toch gewoon een Linux netwerk probleem? Waarom zou je daar nou specifiek voor op een LFS forum voor moeten zijn? Ik vind de gedachte sprong naar nss trouwens wel flitsend..... ik had het eerst in /etc/resolv.conf lopen zoeken.
Link naar reactie
[quote:8a35dc5336="Bilbo"] Tis toch gewoon een Linux netwerk probleem? Waarom zou je daar nou specifiek voor op een LFS forum voor moeten zijn?[/quote:8a35dc5336] Tja, het is maar wat je gewoon noemt. De voor de handliggende zaken waren reeds gechecked. Als je niet in staat bent om een trace of een dump te bestuderen, moet je misschien een groep mensen zien te vinden die symptomen kunnen herkennen. Geloof mij als je zelf een systeem gaat bootstrappen, kunnen er dingen gebeuren waar een Redhat of Debian gebruiker nooit aan hoeft te denken. [quote:8a35dc5336] Ik vind de gedachte sprong naar nss trouwens wel flitsend..... ik had het eerst in /etc/resolv.conf lopen zoeken.[/quote:8a35dc5336] Hoeveel regels is resolv.conf? 1 of 2. Als OP zegt dat dat goed zit, dan kan ik niet met droge ogen de suggestie doen om nog eens naar die file te kijken Ik weet niet of je weet wat nss is, maar het is een logische volgende stap als mondane zaken als resolv.conf gechecked zijn. Zeker als je glibc zelf compileert en configureert.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...