Ga naar inhoud

Postfix


Aanbevolen berichten

Ik wil op mijn server graag gebruik gaan maken van postfix. Liever: ik wil graag mijn eigen mailserver hebben en postfix is 1 van de kandidaten. Ik kan er helaas maar geen configuratie-informatie over vinden. Ik ben geheel nieuw op het gebied en weet dus eigenlijk niet eens of fetchmail of qmail of sendmail misschien wel beter voor de taak geschikt zijn. Ik heb wel geprobeerd veel te weten te komen over Postfix en ik lees dan veel enthousiaste verhalen over snelheid en configuratie-gemak. Wat ik wil is een postkantoor waar mail voor al mijn gebruikers naar toe gestuurd kan worden en elke gebruiker zou een account (of directory) moeten hebben zodat ze hun mail kunnen ophalen. De gebruikers hebben win98, win2000 professional en WinXP machines en moeten ook intern kunnen communiceren. Hun favoriete mailclient is outlook express. Wat ook fijn zou zijn is dat ik mail van andere ISPs kan ophalen en distribueren naar de juiste eigenaars. Dan is ook virusscanning nog een extra waarnaar ik op zoek ben (in- en outbound). Waar vind ik de juiste informatie en vooral ook configuratie en kunnen windows clients direct op postfix "inloggen". Je snapt ik ben een echt groentje, maar niet bang om te experimenteren/lezen/zoeken. Postfix is al geïnstalleerd met Mandrake9.1 en draait ook (alleen eet hij voorlopig nog uit zijn neus). Iemand die een link of andere hulp heeft? Alvast bedankt. BTW: ik heb gezien dat er wel 1 boek geschreven is over deze MTA maar voor ik 50 euro eraan ga uitgeven wil ik eigenlijk eerst even weten of het wel geschikt is voor mij. (sorry voor het lange verhaal)
Link naar reactie
Postfix is secure en snel , maar ja ..ik gebruik zelf liever sendmail omdat die veel meer kan en ook snel en veilig genoeg is... Maar als je perse postfix wilt gebruiken moet je de files /etc/postfix/main.cf en /etc/postfix/master.cf goed editten. je kan dit mbv VI doen of met webmin (www.webmin.org) die laatste raad ik je aan. Voor virusscanning kan je amavis gebruiken of de wat makkelijker te installeren avmailgate van antivir. (www.amavis.org en www.antivir.de) Ik denk als je goed met webmin speelt een heel eind kan komen, installeer daarna avmailgate en je hebt een vrij strakke secure mailserver met virusscanning. Om de clients toegang te geven tot de mail moet je een pop3 of imap server installeren. Ik adviseer imap-uw met xinet ..gebruik evt secure pop3 om een veilige pop3 server aan te bieden. Hiermee ben je voorlopig wel even zoet :-) M.
Link naar reactie
Nog even terugkomend op die combinatie tussen postfix (of sendmail, het maakt mij niet zoveel uit) en imap-uw. Kun je nog iets meer daarover zeggen? Welke rol speelt imap-uw daarin en waarom heeft imap-uw een postfix/sendmail nodig? Ik zal meteen even kijken of onze distributie ook imap-uw heeft. Alvast bedankt!
Link naar reactie
imap-uw is de pop3 en imap servervices, die worden aangezwengeld door xinetd (of inetd) . Postfix en Sendmail en Qmail zijn MTA (mail transfer agents) die kunnen dus alleen mail transferren, dit gebeurt via SMTP. Om de mail op te halen heb je zoiets nodig als pop3 of imap: daar is IMAP-UW voor. Je kan ook via ssh inloggen op de mailserver en met mutt (een veel zijdige duidelijke mail client) je mail lezen via het mbox formaat..(standaard sendmail en postfix formaat) M.
Link naar reactie
  • 4 maanden later...
Toch nog even terugkomen. Ik had er een antwoord op teruggeschreven (dacht ik) maar ik zie het niet terug, dus hier alsnog. Eindelijk doet alles het zoals ik wil. Met Evolution kun je zelfs je mbox op je machine gewoon bekijken. Errug leuk! Lijkt het net alsof ik er iets van snap. Natuurlijk heb je er nog niets aan voor als je onderweg je mail wil bekijken, maar ik heb daar ook iets op gevonden: horde + imp. Gebaseerd op PHP kun je dan webmail maken. Ik moet het nog installeren maar het ziet er veelbelovend uit.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...