Ga naar inhoud

netwerkje


Aanbevolen berichten

Zou iemand mij kunnen wat meer duidelijkheid kunnen geven hierover ? Ik wil graag met linux kunnen netwerken, in eerste instantie zal het p2p zijn met 2 computers dus. Ik wil graag een netwerk linux2linux en windows2linux. linux is het netwerk besturingssysteem bij uitstek, dus dat moet geen probleem zijn, maar na alle howto's snap ik het niet meer. Welke programma's moet ik gebruiken om 2 linux pc's met elkaar te laten netwerken (in de shell). En hoe laat ik windows met linux netwerken (p2p). Voor dat laatste dacht ik samba nodig te zijn, maar deze dient meer als een server, zoeits als windows NT doet ? Heb nog nooit met NT gewerkt dus dat ken ik ook niet, maar onder win98 stel ik gewoon met tcp/ip het ipadres vast in en een subnetmasker en dat ben je al bijna klaar. Wat moet ik doen en waar moet ik op letten ?
Link naar reactie
Ok, Samba ben ik echt nodig voor een win/linux verbinding ? Dus er is altijd de linux pc die als een server diend ? Ik ben dus samba nodig, dit kan niet op een andere manier... Onder linux probeer ik het nu met nfs, dan kun je aangeven welke directory je wilt delen over het netwerk en natuurlijk de rechten toekennen. Alleen de bijbehorende deamons heb ik nog wat moeite mee te configureren.
Link naar reactie
[quote:88d6acce42="bvvelde"]Ok, Samba ben ik echt nodig voor een win/linux verbinding ? [/quote:88d6acce42] Kun je dan een windows-netwerk opzetten zonder smb? Nou dan.. [quote:88d6acce42] Dus er is altijd de linux pc die als een server diend ? [/quote:88d6acce42] nee hoor, als je vanaf de linux-pc de windows-pc wilt benaderen heb je alleen smbclient nodig. Wil je vanaf de windows-pc de linux-pc benaderen moet de linux-pc uiteraard als smb-server fungeren. [quote:88d6acce42] Ik ben dus samba nodig, dit kan niet op een andere manier... [/quote:88d6acce42] Yep, net zoals je smb nodig hebt op je windows-box. Dat dit meer is ingebouwd in Windows, en je er dus weinig van merkt is een tweede.. Dat je een server nodig hebt bij het benaderen van de Linux-pc is logisch, hoe wil je anders die pc benaderen? Ook op een Windows-bak heb je een smb-server nodig als je die vanuit een netwerk via smb wilt benaderen.. [quote:88d6acce42] Onder linux probeer ik het nu met nfs, dan kun je aangeven welke directory je wilt delen over het netwerk en natuurlijk de rechten toekennen. [/quote:88d6acce42] linux<->linux kun je idd beter via nfs doen. Alleen de bijbehorende deamons heb ik nog wat moeite mee te configureren.[/quote]
Link naar reactie
Het wil nog niet erg vlotten met linux <-> linux , er moeten verschillende services draaien. Waaronder portmap, inetd en nog een paar. Als ik ps -A typ, dan kan ik alle processen zien, maar mountd en nfsd ontbreken volgens mij. Hoe moet ik deze (juist) starten ? Ik bedoel dan zo dat ze bij een reboot automatisch ook worden opgestart. Het slackbook vertelt wel dat je de config files kunt veranderen, maar niet hoe je het proces moet starten.
Link naar reactie
[quote:7db81995f1="computerbacterie"]met rpcinfo -p kun je zien welke daemons er aanwezig zijn.[/quote:7db81995f1] Ik heb hier nu zoveel Samba docs dat ik denk ik wel Linuxaan een Win-netwerk voor me kaar krijg. Linux-Linux daar wordt je met de antwoorden in dit Topic ook niet veel mee geholpen. Ik heb overigens M :oops: andrake 9.0
Link naar reactie
[quote:c52d1d63d9="bvvelde"]Ok, Samba ben ik echt nodig voor een win/linux verbinding ? Dus er is altijd de linux pc die als een server diend ? Ik ben dus samba nodig, dit kan niet op een andere manier... Onder linux probeer ik het nu met nfs, dan kun je aangeven welke directory je wilt delen over het netwerk en natuurlijk de rechten toekennen. Alleen de bijbehorende deamons heb ik nog wat moeite mee te configureren.[/quote:c52d1d63d9] Ja heb je echt nodig. NFS lukt het niet mee, daarmee kun je alleen tussen Unix/Linux machines een netwerk opzetten. NFS ondersteunt geen Server Message Block protocol (SMB). Samba dus wel. mvg, Roy
Link naar reactie
Windows <-> Linux me gelukt, met de samba client onder X. Het was veel simpeler dan ik dacht, maar ik zat eerst in de server te klooien en die config bestanden hebben niks met de client te maken :) Moet alleen nog uitvinden hoe het onder de shell werkt. Linux <-> Linux is een heel ander verhaal en daar is nu ook een ander topic voor gestart geloof ik...., nee nu nog niet ...... Ik snap dat ik runlevels moet veranderen, maar hoe weet ik in welke runlevels ik deze moet veranderen, want ik heb begrepen dat dit per distributie en zelfs versie kan verschillen ?
Link naar reactie
Het ligt er een beetje aan wat je met linux-linux netwerk bedoelt. Als je alleen wat bestanden wil uitwisselen kan dat simpel met ssh en sshd. Sshd draait bij de meeste commerciele distro's al en ssh is standaard aanwezig. Dan is het nog een kwestie van de netwerkkaarten van de juiste ip-adressen voorzien via KDE of via ifconfig op de console en het bestand /etc/hosts aanpassen. Een netwerkkaart met een ip-adres voorzien kan zo ongeveer (met ifconfig op de console): ifconfig eth0 192.168.1.1 (het netwerkmasker wordt automatisch ingesteld op 255.255.255.0) Met KDE kan het ook maar dat verschilt per distro, bij suse gaat het via yast2. /etc/hosts moet op alle computers worden aangepast als je niet via ip-adressen wil 'connecten' maar via namen. Je kunt er bijv. het volgende in zetten: 192.168.1.1 dickhead 192.168.1.2 asshole De computer met ip-adres 192.168.1.1 wordt nu 'dickhead' genoemd en als je via ssh wil connecten dan kan dat als volgt: ssh dickhead Je moet hierbij op de andere computer ook een account hebben met dezelfde naam als de user, dus als je inlogt als "hallo" dan moet de andere computer ook een account hebben met de naam "hallo". Als je nfs wil gebruiken moet je inderdaad de opstartscripts aanpassen zodat er daemons automatisch worden geladen. Welke daemons dat zijn staat in de nfs-howto en welke opstartscripts moet aanpassen... ik heb geen idee.
Link naar reactie
[quote:fb7519e83d="computerbacterie"]Het ligt er een beetje aan wat je met linux-linux netwerk bedoelt. Als je alleen wat bestanden wil uitwisselen kan dat simpel met ssh en sshd. Sshd draait bij de meeste commerciele distro's al en ssh is standaard aanwezig. Dan is het nog een kwestie van de netwerkkaarten van de juiste ip-adressen voorzien via KDE of via ifconfig op de console en het bestand /etc/hosts aanpassen. Een netwerkkaart met een ip-adres voorzien kan zo ongeveer (met ifconfig op de console): ifconfig eth0 192.168.1.1 (het netwerkmasker wordt automatisch ingesteld op 255.255.255.0) Met KDE kan het ook maar dat verschilt per distro, bij suse gaat het via yast2. /etc/hosts moet op alle computers worden aangepast als je niet via ip-adressen wil 'connecten' maar via namen. Je kunt er bijv. het volgende in zetten: 192.168.1.1 dickhead ([color=red:fb7519e83d]waarom nu weer zo grof[/color:fb7519e83d]?) 192.168.1.2 asshole ([color=red:fb7519e83d]waarom nu weer zo grof[/color:fb7519e83d]?) De computer met ip-adres 192.168.1.1 wordt nu 'dickhead' genoemd en als je via ssh wil connecten dan kan dat als volgt: ssh dickhead Je moet hierbij op de andere computer ook een account hebben met dezelfde naam als de user, dus als je inlogt als "hallo" dan moet de andere computer ook een account hebben met de naam "hallo". Als je nfs wil gebruiken moet je inderdaad de opstartscripts aanpassen zodat er daemons automatisch worden geladen. Welke daemons dat zijn staat in de nfs-howto en welke opstartscripts moet aanpassen... ik heb geen idee.[/quote:fb7519e83d] Ik heb inmiddels een nieuw Topic aangemaakt. Max kun jij dit bericht verplaatsen daar naar toe? Waar ik het netwerk primair voor gebruik is inderdaad bestanden uitwisselen, maar ook maak ik gebruik van 2 printers die via 2 pc's in het netwerk aangestuurd kunnen worden zodat iedereen op een willekeurige plek kan printen. Freesco staat ook op de planning om op een oude pc in het netwerk te hangen. Mijn kinderen zouden graag ook via Linux willen gamen. Vergeef me voor het feit dat ik het liefst eea opzet onder X en heus wel met een console overweg kan, maar dan wel voor het eenmalig opzetten, niet voor dagelijks gebruik (pc's gaan allemaal uit 's avonds). De IP-adressen die je noemt zijn gesneden koek als je een Windows netwerk kan opzetten, maar de rest van de uitleg is abacadabra en helpt me vooralsnog niet verder. :roll:
Link naar reactie
[quote:84f24c4d8e="bvvelde"] Ik snap dat ik runlevels moet veranderen, maar hoe weet ik in welke runlevels ik deze moet veranderen, want ik heb begrepen dat dit per distributie en zelfs versie kan verschillen ?[/quote:84f24c4d8e] Valt mee hoor, tegenwoordig is op vrijwel elke distro runlevel 3 de consolerunlevel (waarbij je via startx grafisch kunt doen) en runlevel 5 is de grafische runlevel. Deze 2 runlevels pas je aan zodat de daemons starten, en runlevel 6 en 0 pas je aan zodat de runlevels stoppen (runlevel 0 is system halt, runlevel 6 is system reboot) Verder zou je runlevel 2 ook nog kunnen bewerken, zodat de deamons ook in dat runlevel starten. In de map /etc/rc.d staan submappen als rc1.d, rc2.d, etc.. In deze mappen vind je symbolische koppelingen die er voor zorgen dat een daemon gestart of gestopt wordt. Kopelingen met een S starten in dat runlevel, koppelingen met een K stoppen. Maar je kunt het beste met een frontend, zoals ksysv, de verschillende runlevels bewerken. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...