Ga naar inhoud

Hoe een image van een ntfs partitie te maken?


Aanbevolen berichten

Hoe kun je een image van een NTFS-partitie maken? De bedoeling is om een image te maken, zodat bij een crash de basis-installatie van windows XP 1 op 1 weer terug gezet kan worden. Daarbij is het wenselijk dat het onafhankelijk is van het bestandssysteem, onafhankelijk van de partitiegrootte en uiteraard uitvoeren met behulp van Linux. Verder moet de image op (meerdere) cd('s) gebrand worden. Ik heb al zitten zoeken naar [b:528fea7be4]dd[/b:528fea7be4], maar het wordt mij nog niet duidelijk hoe het kan. Zou het ook met [b:528fea7be4]tar[/b:528fea7be4]? kunnen.
Link naar reactie
kleiner zal denk ik niet lukken, omdat dd de exacte grote is van de partitie (imaged ook leegte). Groter lijkt me ook een probleem, omdat dd je hele filesystem meeneemt en de rest van de partitie dan niet kan herstellen of toevoegen aan het NTFS vrees ik. Een image is echter een kopie van bestanden en filesystem, waarom ga je niet gewoon FAT32 gebruiken?
Link naar reactie
Imagecast klinkt iig goed. Is er ook nog iemand bekend met [b:e305dcb70f]Mondo[/b:e305dcb70f] of [b:e305dcb70f]Trueimage[/b:e305dcb70f] (Zoals wel vaker met Linux: "de keuze is reuze" (met dank aan Pr@xis voor deze spreuk :D )) BTW: hoe kun je uitvogelen of en package voor Debian beschikbaar is:?
Link naar reactie
De rest ook :D Twee overwegingen: 1) het moet goed werken 2) als het niet goed werkt is het niet mijn probleem De pc welke het betreft is van mijn schoonpa en die heeft hem gekregen, echter zonder enige installatie-cd (hoe het met de licenties zit, daar denk ik maar even niet over na). Maar, op het moment dat windows XP crashed hebben we Linux, om de boel weer te fixen, en werkt het niet, dan hebben we Linux om in ieder geval het apperaat te kunnen gebruiken. :D
Link naar reactie
Ik ga partimage wel eens proberen. Er is toch wel een installatie-cd beschikbaar, dus mocht het nodig zijn en de image werkt ook niet, dan wordt het alsnog een nieuwe installatie. Inmiddels heb ik iig Knoppix er naast gezet. En die draait zelfs vanaf cd best lekker op een P4-2.8 met 1GB RAM. :D Overigens heb ik wel het idee dat dat KDE niet of nauwelijks sneller is dan op mijn P3-550 (Gentoo). Dus dat zelf compileren heeft wel degelijk nut.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...