Ga naar inhoud

xwin op xp kan niet connecten met linux


Aanbevolen berichten

Beste mensen Bij mij is het volgende aan de hand. Redhat 7.2 met een gshield firewall. Een ssh connectie vanaf welke host dan ook gaat prima. Omdat het makkelijker is wil ik met xwin op mijn windows xp doos een connectie maken naar mijn linux bak. Zoals in /etc/services beschreven staat heb ik het poortje open staan op mij firewall. x11 6000/tcp X # the X Window System kshell 544/tcp krcmd # Kerberized `rsh' (v5) Maar als ik een connectie maak dan zie ik dat in me /var/log/secure May 22 21:49:46 Firewall xinetd[8038]: START: shell pid=8459 from=192.168.0.10 en op mijn xp bak een error scherm met ipnummer firewall "permission denied" Maar in mijn var/log/messages staat: May 22 22:27:23 Firewall in.rshd[9224]: rsh denied to hamme dude@matrix as root: Permission denied. May 22 22:27:23 Firewall in.rshd[9224]: rsh command was '/usr/X11R6/bin/xterm -ls -display 192.168.0.10:0.0' Ik heb in mijn home dir een .rhost aangemaakt met met de syntax matrix root (computernaam loginnaam na wat lezen heb ik deze file ook verandert /etc/pam.d/xserver in #%PAM-1.0 #auth sufficient /lib/security/pam_rootok.so #auth required /lib/security/pam_console.so account required /lib/security/pam_permit.so auth required /lib/security/pam_permit.so In mijn host.deny staat ALL:ALL < tenslotte eerst alles blokken en daarna toestaan. In mijn host.allow staat: in.rshd: 192.168.0.10 (xpbakip) In mijn /etc/xinetd.d/rsh heb ik disable = no gezet { socket_type = stream wait = no user = root log_on_success += USERID log_on_failure += USERID server = /usr/sbin/in.rshd disable = no } ~ Ik heb geen idee waar ik nu nog moet zoeken. ik heb vast wat over het hoofd gezien maar wat? Ook het uitvinken van ALL:ALL in hosts.deny helpt niet. enige idee
Link naar reactie
Ik heb met opzet de optie uitgezet dat je als root kan sshen. Eerst een ssh connectie maken als gewone user en dan evt su Ik wil graag met xwin werken omdat je dan meerdere bureaubladen heb. Omdat ik graag vanaf me xpbak wil werken is dat lekker makkelijk en ik kan de vensters mooier sorteren zeg maar. Ik gebruik nu SercureCRT om te sshen. Als ik echter typ xterm & dan gebeurt er niets. Ik krijg ook geen foutmelding. In mij bash_profile staat: # take your display with you at remote login: # Put it into your ~/.bash_profile whoami=`who -ml` remhost=`expr "$whoami" : '.*(\(.*\))'` if [ -n "$remhost" ]; then DISPLAY="$remhost":0.0 export DISPLAY fi Dit zou mij een xterm moeten geven op mijn xp bak als ik typ xterm &
Link naar reactie
Zou het misschien een optie zijn als ik die rsh server vergeet en xwin installeer op mijn linuxbak. Die kan namelijk ook als server draaien. Het enige wat ik dan zou moeten doen is in de xhost lijst het trusted ipnummer van mijn windows xp ingeven? Volgens mij bestaat die ook voor het linux platform?
Link naar reactie
Op mijn site staat.... zo doe ik dat altijd.... Een remote X-sessie vanuit Windows starten? Er moet dan wel eerst een X-server onder Windows draaien; bijvoorbeeld MI/X van MicroImages (shareware via tucows of www.microimages.com of http://public.centralnet.ch/Windows/Xserver/ ) of de freeware-versie van Xfree86; http://xfree86.cygwin.com. Typ dan in een telnet-sessie in "xterm -display ipadres-workstation:0" en start dan de gewenste applicatie. Netscape of zo. Dit werkt ook met ssh.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...