Ga naar inhoud

KDE wishlist, wat zou er nog beter kunnen?


Aanbevolen berichten

Zo. Nu KDE 3.1.2 uit is, en KDE 3.1 toch echt wel mooi draait, en de KDE desktop zo zachtjes aan wel afstevent op bruikbaarheid door "de massa", is het misschien eens tijd om de laatste wensen t.a.v. KDE eens op een rijtje te zetten. Dus wat kan er nog beter aan KDE? Denkend aan fool-proof-heid. Denkend aan je oma enz. Graag constructieve postings. Kleine voor de hand liggende dingen kunnen direct naar bugs.kde.org. Hier is wellicht wat meer discussie nodig. Misschien kunnen we een samenvattinkje aan de KDE developers geven. Ben benieuwd wat men vindt. Wat vind ikzelf dat nog beter kan:[list:5a37906f33] [*:5a37906f33]context menu in Konqueror (zowel browser als filemanager) te groot en te rommelig (bijvoorbeeld Open in nieuw venster, Open in nieuw tabblad, open in achtergrond tabblad, Verwijderen, Naar prullenbak verplaatsen) [*:5a37906f33]Prullenbak. mogelijk voorstel: een config optie "Prullenbak gebruiken". Als je die inschakelt stuur een druk op 'delete' de bestanden naar de prullenbak. Schakel je hem uit dan verwijdert 'delete' meteen (of naar een tijdelijke prullenbak die bij uitloggen wordt geleegd). In beide gevallen hoeft er maar één verwijder opdracht in het context menu te zitten. Wat ook kan is een optie: Prullenbak leegmaken bij uitloggen. (Ik vind de prullenbak trouwens ook een veel te groot context menu hebben.) In het context menu hoeft dan alleen maar Verwijderen (=naar prullenbak). (de keyboard sneltoets Shift-Del blijft toch wel de favoriet voor de harde verwijderaar.) (Maar gezien het feit dat heel KDE steeds meer 'naar prullenbak verplaatsen' gebruikt, ook in KMail enz. zal die discussie al wel breed gevoerd zijn.) [*:5a37906f33]ongedaan maken Ook is "Ongedaan maken" weg als je hem nodig hebt! Verwijder een bestand. Waar is de ongedaan maken optie? Je moet op een _ander bestand_ klikken om "Ongedaan maken: Verplaatsen" te vinden. Die blijkt dan inderdaad het bestand terug uit de prullenbak te halen. Moet je ook maar niet weten. Ik zou een optie "Ongedaan maken: Prullebakkeren" ( :-) ) logischer vinden, in het contextmenu dat je krijgt als je op een lege plek klikt. [/list:u:5a37906f33] Zo zijn er nog wel meer dingetjes in KDE die teveel de onderliggende techniek verraden, maar onintuïtief en te ingewikkeld voor de gebruiker zijn. [size=14:5a37906f33][b:5a37906f33]Conclusie (thus far): Ik denk dat het belangrijk is dat KDE 3.2 een bepaalde versobering, een bepaalde stroomlijn gaat brengen[/b:5a37906f33][/size:5a37906f33] (mijn mening hoor, ik vind het voor mezelf nu al prima). Zonder overigens in te boeten aan mogelijkheden. Beter een extra optie onder 'Geavanceerd: ' in het config centrum, dan een te rommelige interface. [size=8:5a37906f33]Eventueel zelfs een Meta-optie in het configcentrum: Novice user (alle menus zijn heel simpel), Intermediate User (menus zijn langer, meer opties); Advanced User (menu's zitten vol krachtige opties). (idee ????)[/size:5a37906f33]
Link naar reactie
[quote:03838541d4="wbsoft"] Wat vind ikzelf dat nog beter kan: [*]context menu in Konqueror (zowel browser als filemanager) te groot en te rommelig (bijvoorbeeld Open in nieuw venster, Open in nieuw tabblad, open in achtergrond tabblad, Verwijderen, Naar prullenbak verplaatsen) [/quote:03838541d4] Dat kan idd beter, bijv. door met meer submenu's te werken. Dit menu is overigens variabel, applicaties kunnen hier meer opties aan toevoegen. Deze worden geplaatst in KDEDIR/share/apps/konqueror/servicemenus of de equivalent in KDE_HOME [quote:03838541d4] [*]Prullenbak. mogelijk voorstel: een config optie "Prullenbak gebruiken". Als je die inschakelt stuur een druk op 'delete' de bestanden naar de prullenbak. Schakel je hem uit dan verwijdert 'delete' meteen (of naar een tijdelijke prullenbak die bij uitloggen wordt geleegd). In beide gevallen hoeft er maar één verwijder opdracht in het context menu te zitten. [/quote:03838541d4] Is ook een goeie. Valt me op dat de optie 'vernietigen' er niet meer tussen staat (?) [quote:03838541d4] Wat ook kan is een optie: Prullenbak leegmaken bij uitloggen. (Ik vind de prullenbak trouwens ook een veel te groot context menu hebben.) In het context menu hoeft dan alleen maar Verwijderen (=naar prullenbak). (de keyboard sneltoets Shift-Del blijft toch wel de favoriet voor de harde verwijderaar.) (Maar gezien het feit dat heel KDE steeds meer 'naar prullenbak verplaatsen' gebruikt, ook in KMail enz. zal die discussie al wel breed gevoerd zijn.)[/quote:03838541d4] Als je een bestand in de prullenbak plaatst, verwijder je het niet, je verplaatst het alleen naar een andere map die prullenbak heet (anders dan bij Windows, waarbij de prullenbak in feit een applicatie is, geen gewone map...). Bij de optie 'verwijderen' is het bestand echt weg. Bij de optie vernietigen is ook de data op de schijf meteen weggehaald.. Vandaar het onderscheid. [quote:03838541d4] [*]ongedaan maken Ook is "Ongedaan maken" weg als je hem nodig hebt! Verwijder een bestand. Waar is de ongedaan maken optie? Je moet op een _ander bestand_ klikken om "Ongedaan maken: Verplaatsen" te vinden. Die blijkt dan inderdaad het bestand terug uit de prullenbak te halen. Moet je ook maar niet weten. Ik zou een optie "Ongedaan maken: Prullebakkeren" ( :-) ) logischer vinden, in het contextmenu dat je krijgt als je op een lege plek klikt. [/quote:03838541d4] Gek, die optie komt op de desktop tevoorschijn als je op een lege plek klikt, en in konqueror alleen als je op een willekeurig ander bestand klikt. Doordat de prullenbak een normale map is, kan de optie [ongedaan maken: prullenbakkeren] kan daardoor mogelijk niet. Beter zou het zijn om een 'echte' prullenbak te schrijven voor kde, maar hiervoor is geen vrijwilliger gevonden. Ander voorbeeld, gooi twee bestanden met dezelfde naam weg, dan klaagt konqueror dat het item reeds bestaat in de prullenbak :o . Ook dat zie je niet onder bijv. Windows, waar een echte prullenbak is. Tot slot, verwijder uit de prullenbak eens het .directory-bestand. Dan is het opeens geen prullenbak meer (zelfde als je een ander .directory-bestand weggooit, neemt de prullenbak de weergave uit dat bestand over :roll: ) [quote:03838541d4][size=8:03838541d4]Eventueel zelfs een Meta-optie in het configcentrum: Novice user (alle menus zijn heel simpel), Intermediate User (menus zijn langer, meer opties); Advanced User (menu's zitten vol krachtige opties). (idee ????)[/size:03838541d4][/quote:03838541d4] Mircrosoft heeft ook met dit probleem gezeten, en dat op een nogal onhandige manier (zelfdenkende menu's die weinig gebruikte opties verbergen achter een uitklapbare menu-extensie) opgelost. Ik denk dat kde er beter aan doet om meer submenu's aan te maken (zoals kmail gedaan heeft), en evt de mogelijkheid te bieden om in het configuratiedialoogvenster bepaalde opties uit te schakelen in de contextmenu's. Max
Link naar reactie
Mooi zo! Wat betreft Prullenbak: Ik vind de notie van KDE's prullenbak dat het gewoon een directory is op zichzelf heel elegant. Toch is het denk ik (inderdaad) beter als KDE een echte prullenbak zou krijgen. Waar dan heel goed over nagedacht moet worden (zijn er geen freedesktop.org standaarden hiervoor in de maak?)
Link naar reactie
[quote:ff06dc16c5="maximilaan"]Bij de optie vernietigen is ook de data op de schijf meteen weggehaald..[/quote:ff06dc16c5]Ja dat is net als wat shred doet. (beetje OT) Toch is dat maar schijnveiligheid. Want hetzelfde bestand kan bij wegschrijven door applicaties zijn geschreven naar een backup bestand, dat dan wordt hernoemd naar het origineel. Het kan sowieso wel eens in een /tmp bestand gestaan hebben (bijv. bij printen) of in swap (bij swappen). Dus als je een bepaalde file shred is die laatste instantie van die file wel echt vernietigd, maar dat betekent niet dat de inhoud van die file ook werkelijk nergens meer te vinden is. Wat dat betreft moet ook bijvoorbeeld de core van KDE netjes werken. Een bestand saven is echt schrijven in de originele file, waarbij de originele sectoren/blocks ook echt worden overschreven. (Is de gesavede versie korter, dan de overgebleven ruimte shredden (als optie??)) Saven is dus niet schrijven naar een temp bestand en dat hernoemen naar de originele file (die daarbij verdwijnt), want dan verdwijnen atributen zoals bij XFS of Reiserfs ook allemaal ineens van een file. Maar volgens mij doet KDE dat allemaal wel goed.
Link naar reactie
Die kun je zelf toevoegen. Zet in de map [b:8879e30456]$KDEDIR/share/apps/konqueror/servicemenus[/b:8879e30456] een bestand genaamd kprinterservicemenu.desktop. Zet hierin de volgende inhoud: [code:1:8879e30456] [Desktop Entry] ServiceTypes=all/allfiles Actions=print [Desktop Action print] Name=Print file Name[nl]=Afdrukken Icon=kprinter Exec=kprinter %U[/code:1:8879e30456] Vervolgens kun je afbeeldingen en tekstdocumenten afdrukken via je rechtermuisknop. Wil je meer bestandstypen afdrukken, start dan [b:8879e30456]kprinter[/b:8879e30456] op, en maak bij [b:8879e30456]systeemopties->commando's[/b:8879e30456] de juiste filters aan. Op http://printing.kde.org vind je meer info over hoe je dergelijke filters kunt aanmaken. Max
Link naar reactie
Geweldig! Ik heb nu dit:[code:1:e2ce19a83d][Desktop Entry] ServiceTypes=application/ps,application/pdf,text/plain Actions=print [Desktop Action print] Name=Print Name[nl]=Afdrukken Icon=fileprint Exec=kprinter %U[/code:1:e2ce19a83d] Werkt prima. Beetje onlogisch dat de mimetypes met komma's gescheiden worden, terwijl dat dacht ik puntkomma's zijn in gewone .desktop bestanden. (?)
Link naar reactie
Misschien iets te verwend , maar ik zou graag willen zien dat er een GUI voor een pptp (VPN) client komt..gebruik nu Webmin (werkt perfect). Meer en meer 3d shooters gamers voor Linux ;) De KDM mag van mij sneller opstarten. Dat is het zo een beetje..voor de rest heb ik alles wat mijn hartje begeert (en meer!) met Suse 8.2 pro :) M.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...