Ga naar inhoud

Suse Linux personal 8.2


Aanbevolen berichten

Onlangs Suse Linux 8.2 op mijn computer gezet,de installatie was geen probleem,ik heb alleen geen geluid.De geluidskaart wordt wel herkent,de bijbehorende drijver geinstalleerd,in de werkbalk onder verschijnt wel het spiekertje maar geen geluid.Kan iemand mij verder helpen,ik ben verder absoluut linuxleek.
Link naar reactie
Start via KDE menu > Systeem > Yast2 > Hardware > Geluid. Indien bij Geluidsconfiguratie een Kaart model staat met de Status Funtioneert, klik dan op Volume (Zorg er voor dat het volume op je speakerset niet te hoog staat.) Klik op test. Dan zou je een test geluid moeten horen. Klik met de rechter muisknop op het speakertje en op Mixervenster tonen. :roll:
Link naar reactie
[quote:04c411ff21="jolo"]Start via KDE menu > Systeem > Yast2 > Hardware > Geluid. Indien bij Geluidsconfiguratie een Kaart model staat met de Status Funtioneert, klik dan op Volume (Zorg er voor dat het volume op je speakerset niet te hoog staat.) Klik op test. Dan zou je een test geluid moeten horen. Klik met de rechter muisknop op het speakertje en op Mixervenster tonen. :roll:[/quote:04c411ff21] Bij geluidsconfiguratie staat een geluidskaart met status "functioneert". Je aanwijzingen opgevolgt,bij test geen geluid.Ook met het mixervenster krijg ik geen geluid.Zijn er nog andere opties?
Link naar reactie
[quote:a5d46b492d="jolo"]Om wat voor een geluidskaart gaat het? Je zou je [b:a5d46b492d] /sbin/lsmod [/b:a5d46b492d] en je [b:a5d46b492d] cat /proc/interrupts [/b:a5d46b492d] outputs kunnen posten. :roll:[/quote:a5d46b492d] Ik heb een ECS moederboard met geluid on board,VT8233 AC'97 Audio Controller.Genoemde outputs gepost,vooralsnog geen geluid.
Link naar reactie
[quote:f883bf6a3d="Wim Bas"] Ik heb een ECS moederboard met geluid on board,VT8233 AC'97 Audio Controller.Genoemde outputs gepost,vooralsnog geen geluid.[/quote:f883bf6a3d] Waar heb je gepost? De VT8233 AC'97 Audio Controller wordt door de Alsa drivers van SuSE 8.2 ondersteund. Open een Konsole, log in als superuser met [b:f883bf6a3d] su [/b:f883bf6a3d] Enter + passwd en typ [code:1:f883bf6a3d] alsaconf [/code:1:f883bf6a3d] 2 x Enter. Welke geluidskaart wordt dan getoont? Indien VT8233 AC'97 druk dan op Enter. Dan verschijnt dialoog [b:f883bf6a3d] Configuring ...AC97 [/b:f883bf6a3d] oid Do you want to modify /etc/modules.conf. Als de getoonde info juist is, druk op Enter Even wachten. Er verschijnt dan: OK driver ....AC97 oid is geconfigureerd. Enter. Druk nogmaals op Enter voor het test geluid. :roll:
Link naar reactie
[quote:c098c379a5="jolo"][quote:c098c379a5="Wim Bas"] Ik heb een ECS moederboard met geluid on board,VT8233 AC'97 Audio Controller.Genoemde outputs gepost,vooralsnog geen geluid.[/quote:c098c379a5] Waar heb je gepost? De VT8233 AC'97 Audio Controller wordt door de Alsa drivers van SuSE 8.2 ondersteund. Open een Konsole, log in als superuser met [b:c098c379a5] su [/b:c098c379a5] Enter + passwd en typ [code:1:c098c379a5] alsaconf [/code:1:c098c379a5] 2 x Enter. Welke geluidskaart wordt dan getoont? Indien VT8233 AC'97 druk dan op Enter. Dan verschijnt dialoog [b:c098c379a5] Configuring ...AC97 [/b:c098c379a5] oid Do you want to modify /etc/modules.conf. Als de getoonde info juist is, druk op Enter Even wachten. Er verschijnt dan: OK driver ....AC97 oid is geconfigureerd. Enter. Druk nogmaals op Enter voor het test geluid. :roll:[/quote:c098c379a5] Ik ga je nieuwe instructie komend weekend samen met een broer die wel ervaring heeft met linux uitwerken.Mocht ik er dan nog niet uitkomen dan laat ik dat weten.Tot zover bedankt voor je reacties.
Link naar reactie
[quote:57f4fbc71d="jolo"][quote:57f4fbc71d="Wim Bas"] Ik heb een ECS moederboard met geluid on board,VT8233 AC'97 Audio Controller.Genoemde outputs gepost,vooralsnog geen geluid.[/quote:57f4fbc71d] Waar heb je gepost? De VT8233 AC'97 Audio Controller wordt door de Alsa drivers van SuSE 8.2 ondersteund. Open een Konsole, log in als superuser met [b:57f4fbc71d] su [/b:57f4fbc71d] Enter + passwd en typ [code:1:57f4fbc71d] alsaconf [/code:1:57f4fbc71d] 2 x Enter. Welke geluidskaart wordt dan getoont? Indien VT8233 AC'97 druk dan op Enter. Dan verschijnt dialoog [b:57f4fbc71d] Configuring ...AC97 [/b:57f4fbc71d] oid Do you want to modify /etc/modules.conf. Als de getoonde info juist is, druk op Enter Even wachten. Er verschijnt dan: OK driver ....AC97 oid is geconfigureerd. Enter. Druk nogmaals op Enter voor het test geluid. :roll:[/quote:57f4fbc71d] Beste Jolo,met geen linux ervaring toch je instructies opgevolgt. Konsole geopend,als superuser ingelogd,alsaconf.......enter,VT8233 wordt getoond,OK..........Config VT8233........enz,OK.Test geluid afspelen, for adjustments of volumes please juse alsamixer or gamix.....OK Geluid blijft uit.Weet jij nog een oplossing?Inmiddels bij de boekhandel het boek Linux in 24 uur besteld.Zijn er nog andere boeken die mij minder linux vreemd kunnen maken,bij voorkeur in het nederlands.Tot zover bedankt. Wim
Link naar reactie
Je hebt dus geen test geluid gehoord. Dan kun je het proberen met Audio_Linux_V1.20_Package.zip die je kunt downloaden op: http://www.viaarena.com/?PageID=128 Als je een Nederlandstalig boek voor SuSE zoekt, [url=http://www.comcol.nl/bestel/bicxls_a.htb#9376e]deze wordt eind mei verwacht[/url] :roll:
Link naar reactie
[quote:111c105eb2="jolo"]Je hebt dus geen test geluid gehoord. Dan kun je het proberen met Audio_Linux_V1.20_Package.zip die je kunt downloaden op: http://www.viaarena.com/?PageID=128 Als je een Nederlandstalig boek voor SuSE zoekt, [url=http://www.comcol.nl/bestel/bicxls_a.htb#9376e]deze wordt eind mei verwacht[/url] :roll:[/quote:111c105eb2] Het suse boek is besteld,de zip gedownload,met instructie.Ik ga kijken of ik eruit kom.Tot zover bedankt voor je reactie.Met vriendelijke groet Wim
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...