Ga naar inhoud

Suse Installeren


Aanbevolen berichten

1. Ja, in alle versies van SuSE is het prima mogelijk om ftp op te zetten, ik weet niet of je SuSE via FTP gaat installeren of een doosje in de winkel gaat kopen. Indien het het laatste geval betreft zou ik voor de professional versie gaan, die is iets duurder maar je krijgt er wel een administrator-guide bij. Dat is echt een heel handig boek gespecifieerd op de zojuist gekochte distro en niet algemeen... 2. Ja, alle MP3's en fimpjes (*.avi; *.mpg neem ik aan?) zijn compatibel met Linux. Een van de vele programma's waarmee je dat allemaal af kan draaien is xmms voor de MP3's en MPlayer voor de filmpjes... WinXP --> Linux; goede keus :P In het begin misschien even wennen, bij het opzetten van serevsr even doorbijten en dan allen nog maar genieten...
Link naar reactie
Ja, DivX en codecs worden ook prima geinstalleerd en zijn goed te gebruiken. Die ntfs-schijf, ja... Daarvoor doe je het volgende vanaf een console: # eerst maak je een directory aan waar je alles wilt hebben, bijvoorbeeld /windows [code:1:07ea47e5ec] mkdir /windows [/code:1:07ea47e5ec] # Nu ga je de schijf mounten onder linux, je hebt fdan het hda-nummer nodig. Met het commando 'df' kan je zien welke hda-nummers er worden gebruikt. Wat er NIET bij staat zal waarschijnlijk je windows NTFS schijf zijn... [code:1:07ea47e5ec] mount -t ntfs /dev/hda1 /windows [/code:1:07ea47e5ec] Als de C: schijf bijvoorbeeld hda1 is kan je dat commando gebruiken. Ik weet niet hoe je exact de hda-nummers van windows kunt zien? Iemand anders misschien? Maar dan ga je naar de directory /windows en daar staat dan de inhoud van de NTFS-schijf... Trouwens, bij SuSE krijg je na installatie automatisch je windows schijven op je bureaublad te zien als ik het goed heb... Dat bespaart natuurlijk weer een hoop moeite...
Link naar reactie
SuSE herkent de Windows partities automatisch tijdens de installatie en maakt ook mountpoints voor ze aan. Na het inloggen heb je idd gewoon hardeschijf icoontjes, waarmee je op je Windows partitie kan. Ik zou idd ook voor de Proffesional versie gaan als een server wilt opzetten, er zitten heel goede boeken bij SuSE en je maakt een gelijk een goede start. Ik ben zelf met SuSE 8.0 Proffesional begonnen en ik heb nog nooit spijt van die investering gehad.
Link naar reactie
[quote]'investering[/code] Ja, het zal een rip uit je lijf zijn geweest :roll: Maar idd. er zitten goede boeken bij. Ik was altijd van mening dat het zonde van je geld was en je beter RedHat kon neerladen en dan een normaal boek kopen, dus gewoon eentje die op alle distro's geldt... Maar ben er nu ook achter dat dat niet helemaal waar is 8) Die SuSE boeken zijn verrekte handig!
Link naar reactie
Yep. Vroeger zater er een Nederlandstalige installatiegids bij, maar die is nu volgens mij ook in het Engels. De distro zelf is meertalig. Zo kun je bijv. in het begin het systeem als Engelstalig gebruiken (zodat je de documentatie goed kunt volgen), en even later weer overschakelen op de Nederlandse versie. Installeer hiervoor SusE in het Nederlands, en verander daarna de taal in het configuratiecentrum in Engels(VS) Voor bestandsuitwisseling tussen Linux en Windows is het aan te raden om ook een fat32-partitie aan te maken. Linux kan weliswaar NTFS lezen, maar het schrijven naar dit bestandssysteem is nog experimenteel.. Max
Link naar reactie
[quote:4f88f1ac36="my009054"]Ja, DivX en codecs worden ook prima geinstalleerd en zijn goed te gebruiken. [/quote:4f88f1ac36] Divx, mp3 en ogg zijn prima te grbuiken. Mp3 sowieso, ogg moet je misschien even installeren en bij divx moet je 'divx voor linux' downloaden. Maar onder suse 8.0 heb ik het niet voor elkaar gekregen om indeo5.10 te gebruiken (met avifile). Bovendien schokken de divx-filmpjes bij mij.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...