Ga naar inhoud

FreeBSD vraagje


Aanbevolen berichten

[quote:e5c88edc6c="MVE"] Ik had begrepen dat Daniel, Mrleejohn verfent BSD aanhangers waren [/quote:e5c88edc6c] Yeps, maar voornamelijk NetBSD, ik kom hier alleen niet vaak genoeg om alle topic te lezen ;). [quote:e5c88edc6c] maar weet iemand hoe vaak je je ports moet upgraden en/of je kernel moet upgraden? [/quote:e5c88edc6c] Voor servers houd ik altijd de advisories bij. Als de bug in een onderdeel van de kernel of userland is die je helemaal niet gebruikt kun je ze vaak negeren (maar dat staat meestal ook wel in de advisories aangegeven). Ook als de PC achter een goede firewall staat hoef je niet veel patches te appyen, omdat er van buitenaf dan simpelweg geen toegang is tot die kwetsbare daemons. Voor de rest, gewoon die lijsten even bijhouden (je kunt gewoon via e-mail subscriben, dus dan zie jet het vanzelf wel) en een selectie maken wat wel gevaarlijk is en wat niet. Op NetBSD machines die ik beheer valt het in de praktijk heel erg mee hoeveel tijd ik kwijt ben aan dat soort dingen. Het voordeel is dat FreeBSD de userland/kernel fixes ook in de vorm van patches levert, dus je hoeft dan niet een volledige niet CVS update te doen. Waarschijnlijk zit er in de ports collectie van FreeBSD (iig bij NetBSD) een tool die kan laten zien of je kwetsbare packages/ports draait die je moet upgraden. Ik heb nu dus mijn ports geupgrade en mijn kernel naar stable omgezet maar wat nou als er een nieuwe exploit voor bijv mysql uit komt? Weer alle ports upgraden ( en zo ja checked ie dan welke al gedaan zijn zodat alleen de oude ongepatchede wordt binnegehaald en wordt geupgrade?) en dan weer opnieuw je kernel upgraden (wat is het nut hier van met een explot voor een mysql server bijv?) ALs iemand me een richting kan opsturen .. :cry: Ik heb al op Google en bij Freebsd zelf gekeken en bij bsdfreaks.nl maar kom er niet uit welke regel te hanteren.. :cry: M.[/quote]
Link naar reactie
Dus als ik het begrijp update je 1 keer je systeem volledig naar de STABLE versie en update dan alleen de ports/package die je wilt updaten die je aanbiedt via het internet. M. ps..let wel..Mysql zet je misschien niet open voor het internet maar is wel weer toegankelijk via PHP..daarom is het volgens mij ahndig om zeker ook de pacthes te applyen die niet direct via internet opvraagbaar zijn..
Link naar reactie
[quote:f6b9c146bd="MVE"]ps..let wel..Mysql zet je misschien niet open voor het internet maar is wel weer toegankelijk via PHP..daarom is het volgens mij ahndig om zeker ook de pacthes te applyen die niet direct via internet opvraagbaar zijn..[/quote:f6b9c146bd] Yeps, gewoon goed kijken wat hoge prioriteit heeft en wat lage. Ik gebruik op de belangrijkste servers geen MySQL en PHP, maar een zelfontwikkelde backend, dus dat scheelt weer;).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...