Ga naar inhoud

FreeBSD vraagje


Aanbevolen berichten

Ik wil graag ook eens een mooie FreeBSD server optuigen omdat ik heb ervaren dat FreeBSD erg goed met geheugen omgaat en zeer stabiel is. What's the deal met CVSUP? Moet je na de eerste CVSUP en kernel update bij de volgende bug/security exploit, WEER een nieuwe kernel maken? Of volstaat het dan om alleen de ports te updaten? Is hier een goeie nederlandse site over of een duidelijke engelse site wbt updaten van FreeBSD systemen? Bij voorbaat dank! Michiel
Link naar reactie
Ik heb gisteren tot vanochtend (op een pentium 1 met 32 MB gaat het niet erg snel ;) ) mijn Freebsd kernel en ports geupgrade..en verdomd..het werkt ook nog :) Maar omdat het zo lang duurt en zo ingrijpend is vraag ik me af of ik dit elke keer moet gebeuren als er een nieuwe bugfix/exploit komt (dwz: port upgraden EN kernel opnieuw fixen!) ik neem btw aan dat de volgende keer als ik de ports upgrade dat dat lang niet zo lang duurt omdat ik alle fixes (behalve de nieuwe) al binnen heb ? Ik ga eens dat stuk door lezen..valt me op dat FreeBSD prima draait op een P1 met 32 MB edo ram..wil hem uiteindelijk als productie server gebruiken..maar dan zou ik toch echt nog wat oude 32 MB edo rammetjes moeten verzamelen :D thx! M.
Link naar reactie
Even omhoog 'bumpen' :wink: Ik had begrepen dat Daniel, Mrleejohn verfent BSD aanhangers waren maar weet iemand hoe vaak je je ports moet upgraden en/of je kernel moet upgraden? Ik heb nu dus mijn ports geupgrade en mijn kernel naar stable omgezet maar wat nou als er een nieuwe exploit voor bijv mysql uit komt? Weer alle ports upgraden ( en zo ja checked ie dan welke al gedaan zijn zodat alleen de oude ongepatchede wordt binnegehaald en wordt geupgrade?) en dan weer opnieuw je kernel upgraden (wat is het nut hier van met een explot voor een mysql server bijv?) ALs iemand me een richting kan opsturen .. :cry: Ik heb al op Google en bij Freebsd zelf gekeken en bij bsdfreaks.nl maar kom er niet uit welke regel te hanteren.. :cry: M.
Link naar reactie
>Ik had begrepen dat Daniel, Mrleejohn verfent BSD aanhangers waren maar weet iemand hoe vaak je je ports moet upgraden en/of je kernel moet upgraden? Tja... is een beetje koffiedik kijken he.... als je iets nodig hebt uit een nieuwe release van iets, dan installeer je dat. Verder zou je op een server die op internet aangesloten is in de gaten moeten houden of er security-updates zijn van de services die je draait. Het heeft weinig nut updates te verwerken van spul wat je niet gebruikt. Dus met verstand updaten.... geldt niet alleen voor FreeBSD (hoewel die wat minder bekend staan ivm security-issues; toch ook in de gaten houden).... bij FreeBSD (en Linux) sla ik vaak een paar stable versies over.... kijk dan of er interessante dingen zijn te vinden in de nieuwe release en upgrade pas als ik iets vind wat moet gebeuren...
Link naar reactie
Inderdaad.... maar ik heb geen FreeBSD in productie-systemen draaien. Alleen Linux-servers en dan nog alleen voor heel specifieke toepassingen waarvoor ik die servers ook zelden upgrade. In mijn productie-omgeving school met 3000 leerlingen en 400 pc's) is de basis altijd Novell geweest. Vandaar.... Linux is mijn super-multi-tool. FreeBSD (naast RedHat, Smoothwall en winXP) draai ik thuis.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...