Ga naar inhoud

Programma autom. laten uitvoeren onder X en bij het booten


Aanbevolen berichten

2 vragen: - Hoe krijg je het voor elkaar om een programma onder X automatisch te laten starten bij het opstarten van X? In het bestand .xinitrc kun je de windowmanager instellen maar ik wil ook graag een ander programma automatisch laten opstarten, bijvoorbeeld nvtv of zo. - Hoe kun je een programma bij het booten laten opstarten, dus bijvoorbeeld nvtvd. Moet je bijv. dan in /etc/rc5.d/ een link plaatsen naar dat programma, bijv. S50nvtvd of zo? Het lukt me niet, want als ik dat doe zijn er geen textconsoles meer beschikbaar tijdens het opstarten (wat misschien ook wel ligt aan nvtvd)
Link naar reactie
Je kunt als je KDE gebruikt een symlink naar het gewenste commando in /home/computerbacterie/.kde/Autostart zetten denk ik. Ook kun je in het rc.4 script dat X opstart een extra programma toevoegen dat daarna gelijk opgestart moet worden. nvtv is toch grafisch of niet? Zo nee dan kun je het beste in rc.local gewoon het commando nvtv zetten.
Link naar reactie
ja je kan in ~/.xinitrc een commando opnemen, zet er dan een & achter:[code:1:5696df3118]nvtv & exec blackbox[/code:1:5696df3118]Zo start hij nvtv op zonder op de afloop daarvan te wachten, en vervolgens een window manager. Ik weet niet wat nvtvd is, en of dat vanuit de bootscripts geladen kan worden. Dat kan alleen maar voor programma's die los van een bepaalde gebruiker, dus voor alle gebruikers samen, draaien. Ook mogen die programma's geen beslag op de console leggen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...