Ga naar inhoud

Wil iemand mij helpen?


Aanbevolen berichten

Hallo allen! Ik ben nieuw op dit forum, heb veel verstand van windows, maar k begin te geloven dat Linux een veel beter alternatief is. Ik heb nu red hat 9.0 gedownload en sta op het punt te installeren, het probleem is alleen: ik heb geen idee hoe. Ik weet wel wat van computers af, heb een athlon XP 1600, dus kan iemand mij misschien vertellen hoe ik dan stap voor stap installeer, of weet iemand ergens op internet een duidelijke beschrijving van? Ik heb die hele '9.0' map gedownload van de ftp server van redhat.com Moet ik een installatie diskette hebben? waar moet ik aan denken? ik heb al een partitie vrij. hoop dat iemand mij wil helpen? oja, ik draai nu XP, hoe zet ik het 'ernaast'...en wat voor opstartdiskette gebruik ik? zijn veel vragen in een, sorry daarvoor
Link naar reactie
Je had beter eerst ff de faq in dit forum gelezen maar Ok Wat je doet is de .iso bestanden ophalen van de door jouw gekozen distributie In dit geval dus RedHat. vervolgens maak je met een programma als partition magic (vanwege je ntfs schijf !) ruimte voor je nieuwe linux installatie. doe dit als volgd ca. 50 Mb voor /boot 1-3 Gb. voor /root ca. 500 Mb voor /home maak tevens een fat32 partitie zodat je makkelijk bestanden tussen windows en linux kunt delen. brand de .iso bestanden op cdrom (3 stuks geloof ik) en lees direct ff de readme op de eerste cdrom evt. moet je een opstart diskette maken (maar waarschijnlijk kan je machine wel van cdrom starten dus... ) volg rustig de installatie wizard die gestart wordt als je met de cdrom opgestart bent. schroom niet om voor de advanced installatie te kiezen (wellicht wat meer werk maar je begrijpt dan beter wat er gebeurd.) Bij de meeste distro' s staat er wel een installatie guide op de website welke je evt. naast je kan houden (tweede pc ? ) als je aan de gang gaat. bekijk ook even de hardware database zodat je zeker weet dat al je hardware ondersteund wordt. als handige guideline tijdens de installatie voor je hardware kun je onder windos ff een hardware lijstje uitdraaien in je systeembeheer. XP zal (meestal) vanzelf gevonden worden tijdens de installatie en dus in de bootmanager meegenomen worden. Succes
Link naar reactie
hee heel erg bedankt...ik ga direct verder. ik heb nog een vraagje. ik zie maar 2 iso's, kan dat kloppen? (shrike-docs-APAC.iso) rond de 250 mb (shrike-docs-US.iso) rond de 100 mb.... die twee op 2 verschillende cd's branden, en dan booten van cd rom? moet ik aparte /root en /boot partities maken in FAT? thnx he!!!
Link naar reactie
haal ze hier ff op http://ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/9/en/iso/i386/ en neem dan de shrike-i386-disc1.iso tm 3 iso's wbt. het formatteren: /boot is gebruikelijk om die ext2 te houden de rest is vaak reiserfs of ext3 (dit ivm journaling) maar dat kun je doen tijdens de installatie. Het is alleen maar makkelijker (en voorkomt vergissingen) als je vantevoren de partitie's aanmaak (al dan niet geformatteerd)
Link naar reactie
enkel de 3 iso's fikken... en met de eerste booten de rest spreekt echt voor zig nog ff overje partitionering standaard is zoals wstolk aangaf ongeveer /boot <-- plek voor je kernels 50meg is zat / <-- je root dir /home <-- optioneel swap <--- verplicht Voor swap is het raadzaam om wellicht 2 swap partities te gebruiken ipv een je kunt ook /usr en /var apart partitioneren.. dit zie je ook vaak bij servers het geeft iets meer flexibiliteit
Link naar reactie
[quote:7acb06bd56="xavierforever"]ok ik heb alle drie de iso's, ik heb alleen ff nog een vraag. Ik moet ze op 3 aparte cds branden. Moet ik de andere bestanden er ook op zetten, zo ja op welke, en zo nee, moet ik dan tijdens de installatie aangeven waar ze zich bevinden?[/quote:7acb06bd56] kijk uit, een iso-bestand is een beeldbestand van een cd-rom. Brand deze dus niet klakkeloos op een cd, zodat je een cd met 1 iso-bestand krijgt. Die kun je nmlk meteen wegmieteren. Je moet de iso dusdanig op de cdrom branden dat er een volle cdrom met enkele honderden bestandjes en mappen uit komt.
Link naar reactie
[quote:c5ce1f3856="xavierforever"]nero![/quote:c5ce1f3856]Om je iso's correct te branden kies je: Bestand>beeld branden en vervolgens selecteer je ede betreffende iso. Vervolgens brand je 'm. De eerste CD's is sowieso bootable, dwz als je in het BIOS aangeeft dat het je systeem als eerste van CD-ROM moet proberen op te starten starten (dat heet waarschijnlijk [i:c5ce1f3856]Boot sequence:[/i:c5ce1f3856] of anders [i:c5ce1f3856]first boot device:[/i:c5ce1f3856]). Je systeem start dan vanaf CD waarna de setup zichzelf uitlegt. Edit: Ik zie dat ik weer eens te laat ben...
Link naar reactie
[quote:58f0c07205="xavierforever"]Ja ik begrijp het, maar heb je behalve de iso's die ik op cd gebrand heb ook nog de andere gedownloade op de hd nodig,[/quote:58f0c07205]Nope.[quote:58f0c07205]of mag ik die verwijderen? (zijn die bestanden ook verwerkt op de gebrande cd's?)[/quote:58f0c07205]Yep :-)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...