Ga naar inhoud

Dual boot: Win XP en SuSe 8.2


Aanbevolen berichten

Hallo! Ik draai Windows XP Home Edition en wil daarnaast SuSe 8.2 op dezelfde schijf installeren. Het is mij, beginner, echter niet helemaal duidelijk welke stappen ik moet ondernemen - hopelijk iemand anders wel! Mijn Win XP heeft bestandssysteem NTFS. Volgende de SuSe-docs zou dit FAT32 moeten zijn om SuSe te kunnen installeren. Betekent dit dat ik eerst Win XP moet herinstalleren met FAT32-indeling? Ik heb verder begrepen dat de installatieprocedure van SuSe goed schijnt te zijn en dat er geen PartitionMagic-achtige voorbewerkingen bij komen kijken. Of zou ik van tevoren, na het evt. herinstalleren van XP, partities moeten aanmaken...heeft iemand hier ervaring mee? Hopelijk zijn dit niet al te triviale vragen... Dank!
Link naar reactie
SuSE 8.2 kan GEEN NTFS partities resizen, wel FAT32. Dat is ook de rede waarom er in de handleiding staat dat men bij voorkeur FAT32 wil. SuSE Linux 8.2 Pro ziet trouwens wel gewoon XP als je die op een primary master NTFS schijf hebt staan en de /boot van SuSE ook op een primary master staat, althans zo heb ik het draaien. Verder kun je nog kiezen tussen SuSE en GRUB als bootmanager, standaard is GRUB en die werkt wel fijn, althans hij herkent net als lilo automatisch XP die ook op de schijf staat, zodat je na installatie van SuSE ook nog naar windhoos kan als je dat wilt... Conclusie: Ik zou zeker voor NTFS gaan, dat is een veel efficienter bestandssysteem als bijvoorbeeld FAT16 en FAT32. Zorg gewoon dat je met XP de grootte herverdeeld, dat doe je door naar configuratiescherm te gaan, systeembeheer te kiezen, dan iets als computerbeheer en dan locaal-schijfbeheer. Hier kan je alles m.b.t. partities instellen en evt. ook resizen! Software als PQPMP doet dat een stuk makkelijker, maar kost dan ook geld (sorry Max :P)
Link naar reactie
Dank voor jullie reacties! Als ik het goed begrijp hoef ik Win XP dus niet opnieuw te installeren, maar alleen een extra partitie op mijn schijf aan te maken en die partitie vervolgens FAT32 mee te geven? Het is nu zo dat ik als ik de SuSe-installer laat lopen, deze voorstelt de gehele huidige NTFS-schijf te verwijderen. Dat is uiteraard niet wat ik wil, gegeven de documenten die hier op staan. Als ik onder XP een FAT32-partitie maak, dan zou de SuSe-installer deze moeten herkennen en ik deze aan Linux kunnen toewijzen, met behoud van mijn NTFS-partitie? Helaas heb ik geen PartitionMagic of verwante applicatie. Michael: ik heb het Schijfbeheer opgezocht zoals je noemde. In de Windows-help staat over het maken van een partitie dat ik "met de rechtermuisknop op een niet-toegewezen gebied van een standaardschijf" moet klikken. Ik heb echter overal in het Schijfbeheer geklikt, maar er verschijnt geen menu met "Nieuwe partitie". Zie ik iets over het hoofd? (Ben uiteraard wel aangemeld als Beheerder.) Bij voorbaat dank!
Link naar reactie
Het zou daar ergens moeten kunnen, links in beeld zie je 'computerbeheer' 'schijfbeheer'; deze moet je geloof ik NIET hebben, maar je moet LOGISCHE STATIONS hebben. Hier kan je dan partities resizen ed. Je kunt ook even op de DOS-prompt het commando 'help' geven, ik meen dat je NTFS partities ook met de prompt kunt resizen, of was het alleen converteren? Anders kun je op [url]www.download.com[/url] ook zoeken naar gratis partitioneringssoftware.
Link naar reactie
Wederom dank voor jullie reacties! Ik heb inmiddels een stukje software gevonden om m'n NTFS-schijf mee te partitioneren. Daarom een laatste vraag over het booten: als ik nu SuSe installeer, krijg ik dan via de installer de mogelijkheid geboden een boot manager (GRUB?) toe te voegen waarmee ik zowel WinXP als SuSe aan de praat kan krijgen? De boot manager zou XP dus automatisch moeten herkennen? Zou de boot manager in de MBR geplaatst moeten worden (wat is jullie ervaring daarmee?) of toch via diskette starten o.i.d.? Dank!
Link naar reactie
SuSE detecteert Windows automatisch tijdens de installatie, en wil daarom de bootmanager standaard niet in de mbr plaatsen, maar op de eerste partitie van suse of op een floppy. Dit voorstel moet je dus even veranderen, zodat SuSE Grub wel in de mbr zet. SuSE zet voor zover ik weet XP ook automatisch in het bootmenu. Maar tijdens de installatie kun je dat overigens nagaan. Mocht SuSE dat niet doen, dan kun je met de cdrom van XP, of een bootflop van een oudere Windows-versie, de mbr weer terugzetten. Met een oudere bootflop doe je dat via het commando [b:daeb8cca75] fdisk /mbr[/b:daeb8cca75] Hoe dat met XP gaat weet ik niet. SuSE kun je dan starten via 1e installatiecd, of via de flop die je tijdens de installatie, of achteraf in YaSt hebt aangemaakt. Verder kun je Windows tijdens de installatie toevoegen aan het bootmenu. Kies als partitie waar Windows op staat /dev/hda1 Voor wat betreft bestandssystemen: SuSE gebruikt geen NTFS, maar ook geen FAT. SuSE gebruikt standaard ReiserFS voor de hoofdpartitie, en volgens mij ext2 voor de bootpartitie. Zoals met alles in Linux zijn er veel alternatieven voor het bestandssysteem, naast ReiserFS en Ext2 heb je ook nog Ext3, XFS, LFS en volgens mij nog eentje ;) Max
Link naar reactie
[quote:7d0c1f7452="maximilaan"] SuSE zet voor zover ik weet XP ook automatisch in het bootmenu. [/quote:7d0c1f7452] Dat klopt idd, op mijn PC met Windows XP en diversen Linux distro's is in SuSE 8.2 mijn /boot/grub/menu.lst [code:1:7d0c1f7452] # Modified by YaST2. Last modification on Fri Apr 11 20:29:27 2003 color white/blue black/light-gray default 0 gfxmenu (hd0,7)/boot/message timeout 8 title linux kernel (hd0,7)/boot/vmlinuz root=/dev/hda8 vga=0x317 hdc=ide-scsi hdclun=0 splash=silent showopts initrd (hd0,7)/boot/initrd title windows root (hd0,0) chainloader +1 title hard disk root (hd0) chainloader +1 [/code:1:7d0c1f7452] Standaard is SuSE default. Om Windows XP als default in te stellen, wijzig [b:7d0c1f7452] default 0 [/b:7d0c1f7452]in [b:7d0c1f7452] default 1 [/b:7d0c1f7452] :roll:
Link naar reactie
Met XP is dat in de reparatiemodus "fixmbr" dacht ik. Je hebt ook nog JFS van IBM (toch?). LFS ken ik alleen van Linux From Scratch ;) Ik moet dinsdag Mandrake 9.1 installen op een PC van een vriend en hij wil perse dat zijn huidige Rommel XP blijft draaien en deze gebruikt natuurlijk NTFS. Kan Mandrake NTFS resizen of moet hij Partition Magic daarvoor gebruiken?
Link naar reactie
[quote:8cd0467daa="Marcel de Reus"]Kan Mandrake NTFS resizen[/quote:8cd0467daa] Hm, ik heb dit even gecontroleerd in Mandrake Configuratiecentrum 9.1 > Koppelpunten > DiskDrake. Eerst verschijnt een dialoog: [quote:8cd0467daa] Maak eerst een veilgheidskopie van uw gegevens. [/quote:8cd0467daa] Als ik na OK NTFS partitie /dev/hda selecteer en Grootte aanpassen selecteer, dan verschijnt dialoog: [quote:8cd0467daa] Lees aandachtig! Na het veranderen van de grootte van partitie hda1, zullen alle gegevens op deze partitie verloren gaan. OK Annuleren [/quote:8cd0467daa] Het aanpassen van een NTFS partitie met DiskDrake kan, maar of dat met behoud van data is :roll:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...