Ga naar inhoud

windows netwerk suse


Aanbevolen berichten

halley, ik heb hier een domein (netwerk) met daarin 5 windows kassies :wink: en 1 linux bakkie (suse 8 pro), nu wil ik op het domein "blaat" dus ikke samba en linneighborhood geinstalleerd en dan op starten met su. (hoeft volgens mij niet eens maar ja dat te zijde) Ik vul dan bij werkgroep (ja ik weet) blaat in (de naam van het domein) ik krijg dan 2 dingen te zien in het scherm Linux |_ BLAAT Maar ja ik weet het, het kan geen werkgroep zijn, maar ik kan nergens geen domein invoeren. En als ik dan dubbel klik op blaat dan 'hangt' ie, hij doet dan nix meer (linneighborhood dan) Weet iemand heir een oplossing voor?? Greeetz
Link naar reactie
Voor het functioneren van samba als domeincontroller voor windows computers, dient vanaf versie 2.2* de 'security = domain' te zijn (of evt. security = user) Verder is het belangrijk om zogenaamde logon-directories te maken. Maak de directories /samba/scripts en /samba/profiles aan. En chmod 777 /samba/profiles, zodat de profilen kunnen worden weggeschreven door windows in deze directory.   In de directory /samba/scripts kan men per user een opstartscript definiëren. Deze dienen in DOS te worden gemaakt en vervolgens te worden gekopieerd naar /samba/scripts. De scripts dienen de naam van de user te hebben met de extensie .bat. In het script kan worden aangegeven welke samba-shares er automatisch moeten worden gemapped en dat de tijd moet worden gesynchroniseerd met de linuxserver. Dit wordt gedaan door toevoeging van de volgende regels: [code:1:c6abb4130c] net time \\server /set /yes net use v: \\server\homepage net use w: \\server\ftp_server net use x: \\server\disk net use y: \\server\disk2 net use r: \\server\rootdir [/code:1:c6abb4130c] Vervolgens kunnen de users en passwords worden geconfigureerd voor samba. Allereerst dienen daarvoor useraccounts te worden aangemaakt die ook onder linux kunnen inloggen. Naast deze accounts dienen er nog machine-accounts te worden aangemaakt. Hiertoe wordt eerst een extra group aangemaakt waaronder deze machine-accounts worden gecreëerd. Doe het volgende op de prompt: [code:1:c6abb4130c] /usr/sbin/groupadd machines /usr/sbin/adduser -g machines -c NTMachine -d /dev/null -s /bin/false -n machine1$ /usr/sbin/adduser -g machines -c NTMachine -d /dev/null -s /bin/false -n machine2$ (Waarin machine1 en machine2 de namen van de windows machines zijn.) /usr/bin/smbpasswd -a root /usr/bin/smbpasswd -a user1 /usr/bin/smbpasswd -a user2 (Geef het password voor user1, user2 etc.) /usr/bin/smbpasswd -a -m machine1$ /usr/bin/smbpasswd -a -m machine2$ (Er hoeft hier geen password te worden ingegeven!) Herstart samba met /etc/rc.d/init.d/smb restart [/code:1:c6abb4130c] Als het goed is zou je met al deze aanpassingen wel in een windows netwerk met domein moeten kunnen komen, het is wel erg belangrijk dat je aangeeft wie de baas is, windows of linux. Als linux de baas mag zijn doe je dat zo: prefered master = yes domain master = yes local master = yes Succes!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...