Ga naar inhoud

Suse 8 en vastloper


Aanbevolen berichten

Ik moet voor school een linuxopdracht afmaken maar tijdens het opstarten van m'n HD krijg ik steeds een Kernel Panic. Een rescuefloppy en bootdisc heb ik gedownload maar ik krijg als error: read_super_block: can't find a reiserfs filesystem on (dev 02:00, block 64, size 1024) read_super_block: can't find a reiserfs filesystem on (dev 02:00, block 8, size 1024) Ik werk met Suse 8 maar heb geen Suse cd in huis , wel een Slackware 8 cd Wie helpt me hieruit ? :-?
Link naar reactie
Dankzij deze link http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=84478&highlight=kernel+panic weet ik nu dat m'n hda2 is verplaatst naar de hdb2 ...De kernel PAnic is over.... Maar dat zou ik graag weer normaal zien ... dat intikken van de juiste root is niet fijn. Alleen heb ik nu een ander probleem ... Ik kom niet meer op m'n desktop :| ik zie een hele lijst met de afkorting 'Fsck?' en een lijst met 'show console: permission denied' en nog meer onderdelen die zijn gedenied. Daarnaast knipperd m'n beeldscherm 10 keer om op de desktop te komen maar het lukt niet, ik kan dan wel inloggen maar dan is het zonder desktop. Ik kom dus op een tty1 terecht.
Link naar reactie
In de faq van dit forum staat hoe je Grub, je bootmanager, kun instellen, zodat deze de nieuwe situatie kent. Zorg er tevens voor dat /etc/fstab goed staat ingesteld. [b:5739212806]fsck[/b:5739212806] is de scandisk onder linux. als die over het scherm rolt, dan is deze dus bezig je schijf te controleren. Mogelijk faalt deze daarbij (??) Wat is het laatste dat Linux meldt voordat je kunt inloggen? log je grafisch in of vanaf de prompt? Indien vanaf de prompt, kun je alleen als root inloggen, of ook onder een gebruikersnaam? Max
Link naar reactie
Hmm, tijd voor een nieuwe installatie?? Je kunt hem overigens altijd booten met een (oudere) SuSE-disk, kies wel eentje die reiserFS ondersteunt. Je wilde lilo met yast terug zetten. Ik had het over [b:21b5a0697a]grub[/b:21b5a0697a] :) Op zich kan dat nog steeds, probeer linux op te starten, en bewerk grub zodanig dat deze de juiste partities vindt. Om dat te bewerkstelligen start je dus linux op via een cdrom. Daarna doe je het volgende: [b:21b5a0697a]mkdir /mnt/suse[/b:21b5a0697a] [b:21b5a0697a]mount -t reiserfs /dev/juistepartitie /mnt/suse[/b:21b5a0697a] [b:21b5a0697a]chroot /mnt/suse[/b:21b5a0697a] Nu werk je vanuit je eigen linuxinstallatie, maar wel met de kernel van de cdrom.. Nu kun je oa de grubcommando's uitvoeren, zoals omschreven in de faq. Succes, Max
Link naar reactie
Ik begrijp dat je je hd's aan het switdchen geweest bent. Je probleem zit hem dus oa. in je /etc/fstab. start mbv. een diskette (kun je ophalen op 1 van de SuSE ftp-mirrors bijv. en dan 1) maak je je fstab in orde, dus de juiste verwijzingen naar je hd 2) maak je je bootmanager in orde. als je een bootcd maak (ftp://susemirror/pub/suse/enz/disk/boot.iso) dan kun je ook een resque systeem opstaren en de boel ff fixen.
Link naar reactie
Via rawwritewin en diskio.dll heb ik idd rescuefloppy aangemaakt maar zoals je in m'n starttopic hebt kunnen lezen, het mocht niet baten :( ook heb ik bootdisk gebruikt maar ook dat werkte niet.... mmm ik zie een grote 'root' bestand in de suse mirror....zou dat ook behulpzaam zijn of is boot.iso al voldoende ? En ik kan boot.iso gewoon meteen op cd branden ? zonder het nog te hoeven bewerken door een andere programma ?
Link naar reactie
boot.iso brand je als elk .iso betand het is dus een image van een cd in 1 file gevat. Je brand proggie moet het dan dus uitpakken voor je nero doet dat geloof ik via branden - beeld het gaat er dus bij jou om dat je opstart zonder dat je je hd daarvoor gebruik dus NIET booten van hd of bestaand syteem opstarten !! maar gewoon je hd mounten en grub en /etc/fstab in orde maken lees tevoren ff hoe je grub aanpas.
Link naar reactie
[quote:be73488b4b="sjemmie"]kan je me dan ff stap voor stap uitleggen hoe ik de cd via nero branden moet, ik heb nog nmooit met nero gewerkt, er komt trouwens een .nrg bestand uit maar wat meot ik daar dan bijvoorbeeld mee ?[/quote:be73488b4b] :D NERO noemde ik omdat een hoop windows gebruikers dat schijnen te gebruiken. Hoe het eea. id dieverse software moet weet ik ook niet maar welk proggie gebruik je nu om cd's te branden ??
Link naar reactie
[quote:764e53e061="sjemmie"]kan je me dan ff stap voor stap uitleggen hoe ik de cd via nero branden moet, ik heb nog nmooit met nero gewerkt, er komt trouwens een .nrg bestand uit maar wat meot ik daar dan bijvoorbeeld mee ?[/quote:764e53e061] Ik denk dat je deze discussie beter tijdelijk kunt overhevelen naar os/windows, omdat nero een windows-applicatie is. Max
Link naar reactie
[quote:aecb16725c="maximilaan"][quote:aecb16725c="sjemmie"]kan je me dan ff stap voor stap uitleggen hoe ik de cd via nero branden moet, ik heb nog nmooit met nero gewerkt, er komt trouwens een .nrg bestand uit maar wat meot ik daar dan bijvoorbeeld mee ?[/quote:aecb16725c] Ik denk dat je deze discussie beter tijdelijk kunt overhevelen naar os/windows, omdat nero een windows-applicatie is. Max[/quote:aecb16725c] Het is me gelukt, ik heb een bootabel cd kunnen maken, ik heb nu een blauwe suse scherm met 7 opties voor me maar ik ben echt bang dat ik weer wat fout doe dit zijn de opties: installation installation - safe settings installation - apic enabled manual installation rescue system memory test boot installed os Iemand ???
Link naar reactie
Selecteer Manual installation > Please choose the language > Nederlands > Selecteer toetsenbord-layout > Engels (US) Tenzij je een ander toetsenbord hebt. > Installation /Systeem starten > Boot geinstalleerd systeem > Please choose the root partition. Dus hier selecteer je de partitie waarop SuSE is geinstalleerd + Enter. :roll:
Link naar reactie
Oh ik heb rescue system gedaan en daaruit de lilo aangepast, finally geen KERNEL PANIC :o Nu ben ik weer waar ik eerst was, het beeldscherm knipperd 10 keer aan en uit en er komt tijdens het installeren een hele lijst met de code 'fsck?' voorbij geflits, 'showconsole : permission denied' komt ook heel lang voorbij en ik kan dus wel inloggen als root maar ik kom niet meer op de desktop terecht. wieowie?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...