Ga naar inhoud

Nieuwe office suite voor Linux..


Aanbevolen berichten

Voor Open Office is/komt er een kit beschikbaar om functionaliteit toe te voegen. Als dat progsel ook nog eens wat sneller wordt, kan het een snelle ontwikkeling gaan doormaken. Ik weet niet hoeveel mensen er achter dit pakket zitten, maar de ontwikkeling van Koffice gaat (jammer geneog) ook niet erg snel.
Link naar reactie
Tuurlijk kijk ik naar de goede screenies ;) KDE 2.x heb ik nooit gebruikt, maar ik vind het meer op een mislukte OO interface of een strakke GTK/Gnome interface lijken. Ik vind het iig niet mooi. KOffice ziet er wel netjes uit, maar de suite zelf vind ik waardeloos. OpenOffice werkt prima hier. Waarom moet er BTW telkens weer een andere office suite worden gemaakt en kunnen de developpers niet gewoon samen aan 1 a 2 grote suites werken?
Link naar reactie
Maar Applix is toch een Unix Office suite? Deze alhier is afkomstig van Windows en nu deels geport naar Linux als ik de site goed begrijp. Ze zijn bezig om alles te porten naar Linux. Waarom verschillende office-pakketten? Tja, onder Windows heb je er een stuk of 20. Waarom werkt men niet met zijn allen aan 1 of 2? Tja, iedereen probeert op zijn eigen manier om aan zijn geld te komen. Kijk in een goede softwarewinkel hoeveel softwarepakketten er zijn die voor hetzelfde doel bedoeld zijn. Nu OOo uit is zie je overigens wel steeds meer suites die hierop gebaseerd zijn (staroffice, ximian gnome office, een office-pakket van een Zweedse distro, en nog enkele...) Max
Link naar reactie
KDE heeft wel gelopen met de gedachte om OOo te porten naar KDE, maar is dusdanig geschrokken door de enorme, slecht gedocumenteerde, spaghetticode die dit project van StarOffice heeft geërfd, dat ze er niet aan durfen te beginnen, simpelweg omdat ze niet de mankracht hebben om hier een fatsoenlijke kde-applicatie van te maken... Ongeveer dezelfde reden waarom KDE geen gebruik maakt van Mozilla als HTML Rendering Engine (En apple nu overigens ook :P ) Max
Link naar reactie
Dat van Mozilla vind ik ook meer dan terecht, omdat IMHO KHTML gewoon beter is en bovendien ook goed ontwikkeld wordt. Maar om nu met 20 man te werken aan een suite die waarschijnlijk maar heel minimaal gebruikt zal worden/wordt is ook niet echt praktisch. Dan kun je beter met 20 man de code van OO schoon gaan vegen en er een mooiere QT interface voor schrijven.
Link naar reactie
Tja, ik had ook liever een OOo gezien die gebaseerd is op KDE, maar anders dan je zou vermoeden is KDE geen organisatie die een bepaalde richting op gaat, maar een soort bazaar die software uit verschillende losstaande projecten verzameld en onder 1 dak brengt. Op het gebied van office-applicaties zie je dus dat een aantal verschillende projectjes samen onder 1 paraplu software ontwikkelen, maar geen project dat zich bezig houdt met het opschonen van OOo. Daarnaast lijkt het me ook verstandig om eerst de opschoning van Sun en consorten af te wachten, om daarna de resterende onderdelen te vervangen voor KDE-onderdelen. Verder is de Gnome-port van Ximian interresant, door de steeds verdere interoperabiliteit tussen kde en gnome zou een ximian office beter met de kde-desktop samenwerken, en bovendien is het eenvoudiger om de ximian-hacks te vervangen door kde-onderdelen... Nadeel alleen is dat ximian niet bepaald KDE-vriendelijk is, het bedrijf ziet in KDE een bedreiging voor de Linux-desktop :( Max
Link naar reactie
Ja dat is helemaal ziek, de enige die een bedreiging is, is M$ en ze moeten niet elkaar wantrouwen en over elkaar gaan lopen zeuren. Ieder gebruikt gewoon wat hij prettig vind, er zijn zat mensen die Blackbox/Fluxbox gebruiken of IceWM. Wat ik al zei, dat soort projecten moeten juist samenwerking. Niet dat er 1 desktop standaard moet komen, maar je kunt elkaar wel helpen de zaken te verbeteren en dan met 2 grote desktops komen (GNOME en KDE). Same met office, ieder bouwt en gebruikt wat ie leuk vind, maar help elkaar iig 2 grote stabiele en kwalitatief goede pakketten te bouwen. Ik snap ook dat hele gezeik rond Lindows niet. Het is te commercieel, blabla. Maar het pomt het geld wel in linux projecten en rechtzaken tegen M$, de naamsbekendheid van Linux stijgt erdoor en het project heeft veel succes. In de kern is het gewoon Debian, dus wat is het probleem. Als ze geld ervoor willen hebben, moeten ze dat zelf maar weten. Zelfde geld voor de mensen die de BSD's en Linux concurrenten vinden. Onzin, 2 grote opensource OS'en die beide prima zijn. De boodschap is dus gewoon: "doe eens lief tegen elkaar" :D
Link naar reactie
Maar dat is gewoon volgens de GPL licentie. De broncode moet bij het eindproduct zitten. Je kunt Lindows het niet kwalijk nemen dat ze niet strict meer doen dan in de licentie staat. KDE zal idd een licentie moeten kopen om aan de wijzigingen te komen, is dat zo'n probleem? 1 lullige licentie? Je moet gewoon overwegen of jullie denken dat de wijzigingen die 99 dollar waard zijn.
Link naar reactie
Over KOffice: Ik vind KOffice een prima en veelbelovend project, en ik hoop dat het doorzet. Net als KOnqueror heeft doorgezet. Maar ik zou al het heel mooi vinden als KOffice het zelfde xml formaat zou kunnen gaan gebruiken als OpenOffice.org (of andersom natuurlijk) Dat zou toch geweldig zijn, een standaard XML-based file formaat dat gewoon "native" is voor verschillende office pakketten. KOffice is al van targz naar ZIP overgestapt voor de compressie, maar de overgang van KOffice XML naar OOo XML zal wel lastiger te doen zijn. Maar dat zou me echt geweldig lijken!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...