Ga naar inhoud

Mandrake 9.1 Eerste indruk


Aanbevolen berichten

Wegens de smp en X problemen in [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=87684&sid=17465942b39c668d5ab9b021548cb48b]mijn Mandrake 9.0 topic[/url] had ik in ieder geval een goede reden om te upgraden naar Mandrake 9.1 :wink: Tijdens het installeren van Mandrake 9.1 viel op dat er alleen nog maar een Standaard installatieklasse was. Echter door direct achter de boot: prompt te typen [b:0080c2fbbe]expert[/b:0080c2fbbe] start de Expert installatieklasse. Bovendien bleek het nu nodig te zijn [b:0080c2fbbe]acpi[/b:0080c2fbbe] uit te zetten. Dit staat in de /boot/grub/menu.lst van Redhat. [code:1:0080c2fbbe] title Mandrake 9.1 root (hd0,9) kernel /boot/vmlinuz-smp root=/dev/hda10 devfs=mount acpi=off quiet hdc=ide-scsi initrd /boot/initrd-smp.img [/code:1:0080c2fbbe] Toen [b:0080c2fbbe]acpi=off[/b:0080c2fbbe] nog niet in die /boot/grub/menu.lst van Redhat stond, werkte de USB niet. De Nederlandstalige OpenOffice.org 1.0.2 ziet er goed uit. Evenals Mozilla 1.3 US. Als via het KDE startmenu > Configuratie > Apparatuur > HardDrake wordt gestart, dan start logdrake. HardDrake kan echter wel gestart worden via KDE startmenu > Configuratie > Mandrake Configuratiecentrum > Apparatuur > HardDrake. Tijdens de installatie of achteraf met HardDrake kan gekozen worden voor de geluidskaart tussen de OSS en ALSA drivers. Alleen toen ik via Printdrake de scanner functie van mijn PSC 750 activeren liep tijdens de dialoog [code:1:0080c2fbbe] Even geduld Bezig met beschikbaar maken van printerpoort CUPS [/code:1:0080c2fbbe] het X Windows System vast. Om verder te kunnen, was een druk op de reset knop vereist. :( Ik heb via DrakFloppy een opstartdiskette gecreëerd. Deze opstartdiskette werkt echter niet. Als ik mijn PC met deze opstartdiskette probeer op te starten, verschijnt: [code:1:0080c2fbbe] Could not find kernel image: linux boot: [/code:1:0080c2fbbe] Er zijn overigens nieuwe [url=http://www.nvidia.com/view.asp?IO=linux_display_ia32_1.0-4349]Nvidia drivers[/url] te downloaden. Ik heb ze zojuist geïnstalleerd. (Dus na die test met Printdrake en DrakFloppy) Het is alleen maar een NVIDIA-Linux-x86-1.0-4349.run bestand, die vanuit init 3 (zonder X) geïnstalleerd wordt met [code:1:0080c2fbbe]sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-4349.run[/code:1:0080c2fbbe] en handmatige wijziging in /etc/X11/XF86Config-4 in Section "Device" van [b:0080c2fbbe]nv[/b:0080c2fbbe] in [b:0080c2fbbe]nvidia[/b:0080c2fbbe] [code:1:0080c2fbbe] Section "Device" Identifier "device1" VendorName "NVidia" BoardName "NVIDIA GeForce4 (generic)" Driver "nvidia" Option "DPMS" EndSection [/code:1:0080c2fbbe] :roll:
Link naar reactie
[quote:0338fbb013]Ik heb via DrakFloppy een opstartdiskette gecreëerd. Deze opstartdiskette werkt echter niet.[/quote:0338fbb013] Via Mandrake Configuratiecentrum > Opstarten > DrakBoot helpt u instellen hoe uw systeem opstart, kan wel een bruikbare opstartdiskette gemaakt worden. Bij Lilo/Grub klik op Configureren. En bij Welke startlader gebruiken: Grub Opstartapparaat: /dev/fd0 ACPI inschakelen [b:0338fbb013]uitgevinkt.[/b:0338fbb013] Met een diskette in station A: klik 2x op OK en dan nogmaals OK. Deze test was op een Dual Pentium 1000 Mhz met 512 MB RAM en een GeForce4 Ti 4200. Wat ik in mijn eerste post in deze topic vergat te melden, dat de Mandrake 9.1 installatie na de Opstarlader installeren een overzicht had moeten tonen, maar toonde deze niet en bleef hangen. Ik heb op Ctrl Alt Del moeten drukken. :oops: [Update] hier had moeten staan: overzicht werd wel getoond, X Windows System werd geconfigureerd en met succes getest, maar de Mandrake installatie bleef voor het voltooien hangen. Ik heb Mandrake 9.1 ook geprobeerd te installeren op mijn tweede PC een Athlon XP 1700+ met 512 MB RAM en een GeForce4 Ti 4400. De eerste poging is mislukt. :( Deze bleef ook na Opstarlader installeren in het overzicht hangen. Na een reboot met Ctrl Alt Del en een mislukte file reparatie, eindigde deze met een bekende [code:1:0338fbb013] /etc/rc.sysinit: line 437: /sbin/initlog: Permision denied etc..[/code:1:0338fbb013] Dit had ik eerder in [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=75312&]deze topic[/url] :-?
Link naar reactie
2de Mandrake 9.1 installatie op Athlon XP 1700+ met 512 MB RAM en een GeForce4 Ti 4400. Door na de PC te hebben opgestart met Mandrake CD1 op het eerste mandrake scherm te drukken op F1 te typen achter de boot: prompt. [code:1:824ec060a4] boot: expert linux acpi=off [/code:1:824ec060a4] kan de Mandrake installatie worden voltooid zonder te blijven hangen aan het einde van de installatie. Na de reboot hoefde het ext3 dus niet meer gerepareerd te worden, maar de foutmelding bleef [code:1:824ec060a4] /etc/rc.sysinit: line 437: /sbin/initlog: Permision denied etc..[/code:1:824ec060a4] Wordt vervolgd :roll:
Link naar reactie
Ik heb op mijn vast systeem: Asus A7N8X (Nforce2 chipset) met athlon XP 2000 Nvidia GeForce 4 kaart enz. geen problemen gehad met installeren. Het werkt snel en vrijwel probleemloos. Ook op mijn Dell 8100 Pentium III laptop werkt het prima. Mandrake 9.1 ziet er gelikter uit dan ooit en voor het eerst ziet het er in mijn ogen ook "AF" uit. Netjes afegwerkt met een mooi Theme in zowel Gnome als KDE. Zeker een aanrader... volgende week krijg ik SuSE 8.2 en daar ben ikerg benieuwd naar. Redhat 9 ziet er ook erg goed uit, maar is een beetje spartaans uitgerust t.o.v. Mandrake 9.1.. het is dus maar net wat je wil.
Link naar reactie
Tja, perfect is Mandrake in ieder geval niet. Ik weet niet precies wat er mis gegaan is met de Mandrake 9.1 op mijn Athlon PC. Ik had Mandrake 9.1 geinstalleerd op dezelfde partitie waarop Mandrake 9.0 stond, die wel kon opstarten. Ik heb niet gekozen voor een upgrade, maar voor een nieuwe installatie, dus met formatteren van de ext3 root partitie. 3de poging om Mandrake te installeren op mijn Athlon XP 1700+ Ik heb mijn PC opgestart met de Mandrake 9.1 CD1, na het eerste dialoog op F1 gedrukt en achter de boot: prompt getypt [b:87a66345b3]rescue[/b:87a66345b3] en daarna geselecteerd, go to console en heb met [b:87a66345b3]fdisk[/b:87a66345b3] de partitie verwijderd, waarop de niet goed opstartende Mandrake 9.1 stond. Als na een reboot (voor alle zekerheid) de expert installatie procedure weer start en kies voor Aangepaste schijfpartitionering, dan verschijnt een grafisch patitionering tool. Als ik daarmee een partitie probeer te maken, dan is deze partitie volgens die grafisch patitionering tool hda12. De partitie die ik had verwijderd was echter hda10. De partities naast de door de grafisch patitionering tool gemaakte partities worden wel met de juiste partitie getal weergegeven. Ook fdisk zag die hda10 partitie als hda12. Na een aantal reboots, zonder iets te wijzigen, werd hda10 uiteindelijk gezien als hda10. Daarna de expert installatie procedure weer gestart en voltooid. Maar na de reboot [code:1:87a66345b3] Checking root filesystem /dev/hda10: clean, 1222279/641280 files, 432635/1281175 blocks [OK] Remounting root filesystem in read-write mode: /etc/rc.d/rc.sysinit: line 1: /bin/gettext: Permission denied etc... [/code:1:87a66345b3] (ik heb nu omhoog kunnen scrollen met shift en PageUp) Ik zal dit nog nader moeten onderzoeken. :roll:
Link naar reactie
[code:1:ceec3a12de]Checking root filesystem /dev/hda10: clean, 1222279/641280 files, 432635/1281175 blocks [OK] Remounting root filesystem in read-write mode: /etc/rc.d/rc.sysinit: line 1: /bin/gettext: Permission denied etc...[/code:1:ceec3a12de]Nu weet ik eindelijk waardoor deze foutmelding werd veroorzaakt. Ik heb via de recue van Mandrake CD1 in console hda10 gemount. Er bleek een fout te staan in Mandrake's /etc/fstab Daarin stond [code:1:ceec3a12de]/dev/hda10 / ext3 user,noauto 0 0[/code:1:ceec3a12de] Ik heb dit gewijzigd in [code:1:ceec3a12de] /dev/hda10 / ext3 defaults 1 1[/code:1:ceec3a12de] Na deze wijziging kon ik na de reboot eindelijk inloggen in Mandrake 9.1 op mijn Athlon XP 1700+ Het blijft natuurlijk nog wel een raadsel hoe die fout in die /etc/fstab kon ontstaan. De /etc/fstab wordt tenslotte gemaakt door het installatie programma van Mandrake 9.1 :roll:
Link naar reactie
Nu Mandrake 9.1 op mijn Athlon XP in orde is, heb ik die mislukte test op mijn Dual Pentium III met Printdrake opnieuw gedaan. Deze keer detecteerde PrintDrake mijn USB HP PSC 750 zonder vast te lopen en heeft 'm geconfigureerd als een multifunctioneel apparaat. Maar tijdens het printen van een test pagina, ging het toch nog mis. Het X Windows Sytem liep volledig vast. Na de reboot met de reset knop en succesvolle file reparatie, bleek de smp kernel niet meer te werken. Deze loopt zelfs in console (zonder X) volledig vast. De gewone kernel werkt nog wel. Dus helemaal probleemloos is Mandrake 9.1 nog niet. :roll:
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...