Ga naar inhoud

RH8 dual boot probleem


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben bezig een schijf dual boot te installeren met W98 en RH8 publishers edition. Dit lukt me echter niet: Eerst W98 geinstalleerd. Vervolgens in de vrije ruimte RH8 geinstalleerd met LILO als bootloader. Als ik nu opnieuw start dan krijg ik geen bootloader, maar komt meteen W98. Nu heb ik dezelfde constructie ook op een andere schijf (handig, zulke verwisselbare schijven), maar dan niet met RH maar Mandrake 9.0. Dit is geen enkel probleem. Bij het booten kan ik gewoon kiezen. Iemand enig idee wat ik verkeerd heb gedaan?
Link naar reactie
Ken RH verder niet, maar veel distro's schrijven lilo niet standaard in het mbr, dat moet je zelf aangeven. Post evt even het bestand /etc/lilo.conf alhier zodat we kunnen aangeven wat je in lilo moet wijzigen zodat hij alsnog in het mbr komt. Als het goed is kun je RH starten met de opstartflop, of de installatiecd-rom Max
Link naar reactie
Als het goed is staat bij de setup van RH8 het zo ingesteld dat de standaard bootloader GRUB is en deze zet alles in het MBR. Je kan ook handmatig naar Lilo veranderen in de setup, ook dan is de standaard optie MBR. Als ik het goed begrijp is de /boot-partitie van Linux niet Primair, maar extended. Bij mij is het zo: C: Win-XP PRIMAIR NTFS /boot PRIMAIR Ext2 / PRIMAIR Ext3 EXTENDED: overieg linux-schijven /var /home /usr /tmp swapdisk etc. overieg windoos-NTFS-schijven Als je het zo doet zou RedHat 8 standaard Windows 98 moeten zien.
Link naar reactie
De MBR opties zitten bij de installatie onder de advanced options en staan in beide gevallen default aan. Toen ik de eerste keer de bootloader gewijzigd had van Grub naar LILO toen had ik daar niets aan veranderd. Blijkbaar heeft het installatie proces de MBR niet aangepast. Gisteren heb ik de installatie nog een keer uitgevoerd maar nu heb ik Grub als default laten staan. Nu lukt het wel: ik krijg netjes een scherm waarin ik kan kiezen voor Linux of DOS. Het lijkt er dus op dat er een hiktje in de installatieprocedure zit. Bij de partition Druid ben ik ook al tegen een vreemd probleem aangelopen: Ik heb een 20Gb IDE-schijf. Voor W98 had ik een primary partition aangemaakt van 1Gb en een extended partition van 9Gb. De vrije ruimte is voor Linux bedoeld. Partition Druid herkent de primary partition als /dev/hda1. De extended partition wordt /dev/hda5 Als ik nu de vrije ruimte ga indelen dan kan ik wel de volgende indeling maken: partition van 9,5 Gb als / , dit wordt /dev/hda3 partition van 512Mb als swap Ik wilde echter: Partition van 4Gb als / , dit lukt wel, wordt /dev/hda3 Partition van 512Mb als swap lukt ook nog Elke andere partition die ik probeer krijg ik de melding dat de grootte van de partitie voorbij het einde van de schijf zit. Voorlopig heb ik het maar op de eerste configuratie gehouden omdat het voor mij een testschijf is, maar ik vindt het wel een beetje raar. (Het zou mij niet verbazen dat het ook te maken heeft met mijn (nog) gebrekkige kennis van Linux :oops: )
Link naar reactie
Je kunt maximaal 4 primaire partities aanmaken (/dev/hda1 t/m /dev/hda4) en nog een hele zwik extended partitities (/dev/hda5 t/m /dev/hda63). Als je een extended partitie aanmaakt, dan kost je dat één primaire partitie. Je had al een primaire partitie (/dev/hda1). Die extended partitie zit (waarschijnlijk) op /dev/hda2, je nieuwe / zit op /dev/hda3 en je swap op /dev/hda4. Als bovenstaande klopt, dan zijn je primaire partities dus gewoon op. Je hebt een extended partitie van 9 GB. De rest van je schijfruimte (11 GB) moet je dus verdelen over die drie primaire partities. Als je na / en swap nog een partitie wilt aanmaken moet die dus op de extended partitie komen en die is al vol. Tegelijkertijd blijft er ruimte ongebruikt. De oplossing is eerst je primaire partities aanmaken (op één na) en de rest van de schijf gebruiken voor één of meerdere extended partities.
Link naar reactie
Water, Bedankt! Je uitleg is helemaal helder! Gelukkig is mijn extended partition nog helemaal leeg dus ik kan de boel nog omgooien. Als ik je goed begrijp moet ik naast de primary DOS partition /dev/hda1 en vervolgens de / als /dev/hda2 en eventueel andere partitions. Dan met fdisk (DOS) de vrije ruimte als extended partition aanmaken. Binnen de extended voor DOS de gewenste logical partition aanmaken en voor Linux de overige partitions. Volgens mijn lukt dit hele verhaal niet zonder eerste de extended partition te verwijderen, ik bedoel: vergroten van de bestaande extended partition kan niet?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...