Ga naar inhoud

tijdelijke crosscable connectie


Aanbevolen berichten

Hallo, Nu heb ik al enkele keren geprobeerd om een tijdelijke connectie tussen 2 pc's te maken onder win98/dos, maar dit wordt niks. Het gaat om een win98 desktop en een ouwe compaqd deskpro pentium120 met win95 of dos. Er zit geen cdrom in die compaq maar wel een etherlinkIII netwerkkaart. Nu had ik de bedoeling om een 'tijdelijke' connectie op te zetten mbv de netwerkkaarten in beide pc's, zodat ik de belangrijke install bestanden kan overzetten. Dit lukte mij onder een win98 <-> dos niet. Aangezien ik toch langaam op linux overstap en linux gewoon super voor netwerken is, is er vast wel een snelle methode om even bestanden via de netwekkaarten over te pompen. Wie weet hoe dit moet ? En wat ben ik daar voor nodig ?
Link naar reactie
Als je geen smb-netwerkje wilt instellen, en snel gegevens vanaf de Linux-pc naar de Windows-pc wilt pompen, dan is de 'publiek toegankelijke bestandsserver' van KDE iets voor je. Klik op het paneel van kde met de rechtermuisknop en selecteer [b:bb9eabbce0]toevoegen->applet->publiek toegankelijke bestandsserver[/b:bb9eabbce0]. Stel deze even in, en blader vervolgens met een Internetbrowser op je Windows-pc naar het ip-adres van de Linux-pc met het poortnummer dat de applet gebruikt. Alle bestanden die in de mappen staan die leesbaar zijn voor deze applet kun je dan naar Windows pompen. Een applicatie voor andersom ken ik niet, maar evt kun je een knoppix-cd in de Windows-bak stoppen en op dezelfde wijze data van deze computer naar de Linux-bak transporteren. Succes, Max
Link naar reactie
Oke bedankt, De compaq heeft geen cdrom, daarom was ik deze verbinding nodig om install bestanden over te zetten. Aangezien beide desktops van een netwerkkaart zijn voorzien en een nulmodemkabel op de compoort nogal traag is....dacht ik dat dit een de oplossing zou zijn. Ik zou misschien wel met enkele diskkette's linux kunnen booten. Hoe zet je een tijdelijke connectie op tussen 2 linux pc's ? En hoe onder een shell omgeving (zonder X) ?
Link naar reactie
Dat de compaq geen cd heeft is geen probleem, omdat daar de bestanden naar toe moeten. De desktop moet dus de mogelijkheid bieden om bestanden over te zetten. Als ik het goed begrijp staat op de desktop-pc geen Linux, maar wel Windows. Als je beide computers met elkaar verbindt, en even snel een Windows-netwerkje op zet, dan kun je toch ook de bestanden overpompen van de desktop naar de laptop?? Max
Link naar reactie
Sorry, ik ben nogal onduidelijk geweest met mijn formulering. Het gaat om 1 Desktop pc (P-2) met: Win98se Mandrake Linux 9.0 en evt Knoppix (pc heeft 1 cdromspeler en 1 3com 10/100mbit netwerkkaart) Compaq desktop (P-120) met : Dos 7.0 en verder helemaal niks, dus geen windows9x wat gestart kan worden, een hele kale dos dus. 1 3com etherlinkIII 10mbit netwerkkaart. Ik zou de compaq evt wel met een linux op flop kunnen booten, maar is het dan wel mogelijk om iets over te zetten tussen deze 2 ? Ik had gedacht het simpel te houden door beide computers in de shell een commando te geven, maar dat zit dus zeker niet standaard ingebakken. Vroeger onder dos copyde ik nog welleens (wel via de com of lpt maar dat is hiervoor te traag) met een opdracht als "copy file1.xxx lpt1" of zo. Zo simpel zal het wel niet zijn ivb met de netwerkkaarten. Hier zou nu dus eigenlijk vanaf de desktop met cdromspeler iets naar de compaq moeten worden gekopieerd die alleen maar dos aan boord heeft.
Link naar reactie
De eenvoudigste optie is volgens mij een parallelle crosskable kopen, vervolgens een Windows-filemanager downloaden die het mogelijk maakt om bestanden via deze kabel naar een andere pc te kopieren. Met deze filemanager maak je vervolgens een DOS-bootdiskette aan zodat je de laptop kunt booten met een client van deze filemanager. Zodra deze beide contact gemaakt hebben kun je de bestanden overpompen. Vraag even in het Windows-forum waar je zo'n filemanager kunt vinden. Linux-oplossing: helaas ben ik zelf niet zo bekend met filesharing via een netwerk mbv een linux-floppie. Mogelijk dat je via telnet of ssh de bestanden kunt overseinen, door mijn KDE-oplossing, waarbij je via de browser Lynx of de downloader wget de bestanden vanaf de prompt naar de laptop kunt downloaden. Misschien kunnen anderen hierin meer duidelijkheid geven?? Max
Link naar reactie
Oke, een ftp server onder windows opzetten (die win-desktop heeft ook mandrake 9.0). Welk proggy gebruik je daar het best voor, het hoeft niet uitgebreid maar ik heb er volgens mij geen. Als ik die ftp opzet en hem via de compaq wil benaderen dan zal er toch al een soort netwerk actief moeten zijn ? Hoe log je dan vervolgens in op zo'n ftp server...met ftp onder dos neem ik aan ? Hoe zet je onder linux noormaalgesproken een netwerk op, niet onder X maar gewoon onder de shell. Welke programma's moet je gebruiken en welke 'deamons' moeten actief zijn ?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...