Ga naar inhoud

Suse 8.1 vs Red Hat 7.3


Aanbevolen berichten

Beste Linux-experts, Ik wil een Linux-distributie in de winkel aanschaffen omdat ik alle documentatie en een berg utils erbij krijg. Graag zou ik jullie professionele mening willen over welke distributie het best geschikt is. Overigens ben ik mij bewust van de vergelijkende test in C!T 12/02 waarin SuSe 8.1 als winnaar uit de test komt. De reden dat ik toch deze vraag stel is onder andere het artikel in C!T 10/02 waarin aan de hand van Red Hat 7.3 wordt uitgelegd hoe je een Linux file- en printerserver kunt maken. Kan ik diezelfde procedure ook doorlopen met SuSe? Draaien programma's als Samba en Webmin ook op Suse? Ik heb een zeer beperkte ervaring met Linux. Tot op heden heb ik een werkende IPCop installatie gedaan (wat dus echt niets voorstelde) en ik heb rondgekeken in Knoppix 3.1 (C!T 2/03). Alle opmerkingen die kunnen helpen bij het maken van de beslissing zijn welkom. Alvast heel erg bedankt, - Bas
Link naar reactie
Goed, nu ben ik nog niets wijzer... :roll: :) Maar goed, even tussendoor: in de Linux FAQ op dit forum staat iets over compabiliteit tussen verschillende Linux distributies. Zo is Mandrake voor 99% compatible met Red Hat en er worden meer vergelijkingen getrokken. In hoeverre telt "Linux is en blijft Linux"? - Bas
Link naar reactie
Op broncodegebied zijn alle Linux-distro's compatible met elkaar. Op binair gebied niet helemaal, en dat komt doordat er gebruik wordt gemaakt van andere compiler(versies), andere bestandsstructuurindeling, net even andere libraries, etc. Verder heeft elke distro zijn eigen gereedschapset voor het configureren van je Linux-systeem. In de praktijk betekent dat dat bepaalde zaken op de ene distro makkelijker is in te stellen dan op de andere distro (en vise versa), en dat je bij het installeren van binaire softwarepakketten er rekening mee moet houden dat deze geschikt voor jouw Distributie(versie) moet zijn. Max
Link naar reactie
In principe zijn en een paar Linux-distro's die zeer gebruiksvriendelijk zijn, o.a. suSe, RedHat en Mandrake. SuSe met versie 8.2 RedHat met versie 9 Mandrake met versie 9.1 Persoonlijk geef ik nog steeds de voorkeur aan RedHat. Waarom, het is een altijd bewezen robuust systeem, prima te gebruiken op server en desktop, prima combinatie van prompt en wizards, ziet er fantastisch uit, en RH is geoptimaliseert voor GNome. Zeker met v.2.2 blijft dat mijn favoriete desktop. SuSe zie ik persoonlijk als even 'goed' als RedHat, maar is geoptimaliseerd voor KDE. Verder is SuSe niet geheel gratis te downloaden, wel een ftp-instal uit te voeren of te kopen zoals je zelf al zegt te willen doen. Nadeel van SuSe vind ik dat je erg veel aan Yast vastzit en hoewel het wel allemaal kan, is het moeilijk via de prompt of op de 'standard' manier te werk te gaan. Manrake is m.i. ook erg goed, maar ik hoor wel eens problemen m.b.t. de stabiliteit. Nu weer in versie 9.1, eigenlijk versie 9 met kernel-patch, schijnen weer enkele grote bugs te zitten. Of het waar is? Geen idee. Verder vindt ik Mandrake de gebruiksvriendelijkste van de 3, boven SuSe. Toch zou ik voor RedHat of Suse gaan en dan pas kiezen voor Mandrake. Mandrake vindt ik allemaal net ietsje minder, maar Linux is Linux en het is toch wel stabiel en snel... Het is dus niet meer dan een persoonlijke afweging, ikzelf heb RedHat gedownload en voor het 'bespaarde' geld een goed, algemeen Linux boek gekocht. Je kan natuurlijk ook de SuSe-doos kopen en dat boek gebruiken. Succes...
Link naar reactie
[quote:0b0d9d7e08]SuSe zie ik persoonlijk als even 'goed' als RedHat, maar is geoptimaliseerd voor KDE. Verder is SuSe niet geheel gratis te downloaden, wel een ftp-instal uit te voeren of te kopen zoals je zelf al zegt te willen doen. Nadeel van SuSe vind ik dat je erg veel aan Yast vastzit en hoewel het wel allemaal kan, is het moeilijk via de prompt of op de 'standard' manier te werk te gaan. [/quote:0b0d9d7e08] Deze informatie klopt niet helemaal. SuSE is geheel gratis te downloaden. Alleen biedt SusE geen iso-bestanden aan van haar distro. Verder ben je niet afhankelijk van YaST, als je niet met YaST wilt werken kun je SuSEConfig uitschakelen en SuSE vanaf de prompt instellen zoals je gewend bent bij andere Linux-versies. Voordeel van SuSE is dat deze zich meer richt op de Europese markt, en daardoor beter in springt op de Europese behoeften. Max
Link naar reactie
# Belangrijk om te melden is dus dat SuSE wel goede support voor GNOME biedt en dat dus deze WM net zo makkelijk als KDE is te gebruiken onder SuSE. Dat je aan YAST vastzit is juist de reden om SuSE te kopen ;) Anders kun je net zo goed Slackware van een FTP server trekken, de configtools maken de distro en IMHO is YAST de beste. # Het SuSE boek is erg leuk om te lezen en biedt een goede introductie in Linux in zijn algemeen. Zeker aan te raden.
Link naar reactie
Mensen, enorm bedankt! Ik ga de release van SuSe 8.2 afwachten en te zijner tijd het boek goed doornemen. Ongetwijfeld zal ik tegen problemen oplopen of andere vragen krijgen, dus jullie zullen nog wel van me horen... Mochten jullie of anderen nog toevoegingen of andere opmerkingen hebben dan zijn die natuurlijk nog steeds heel erg welkom. Groeten van een dankbare Bas.
Link naar reactie
[quote:951305e5e0="BasHamar"]Mensen, enorm bedankt! Ik ga de release van SuSe 8.2 afwachten en te zijner tijd het boek goed doornemen. Ongetwijfeld zal ik tegen problemen oplopen of andere vragen krijgen, dus jullie zullen nog wel van me horen... Mochten jullie of anderen nog toevoegingen of andere opmerkingen hebben dan zijn die natuurlijk nog steeds heel erg welkom. Groeten van een dankbare Bas.[/quote:951305e5e0] Ja ik :D Sommige wensen willen weleens doen voorkomen dat het gebruik van config tools (zoals YAST) niet hoort of iets is wat je niet hoort te gebruiken. Sommige zeggen dat je Linux niet als muisklik systeem kunt instellen maar dat is gezien de huidige config tools dus wel gewoon heel goed mogelijk en absoluut geen schande als je daarvan gebruik maakt. Ze zijn tenslotte niet voor niets gemaakt en waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk ook kan en configgen op de commandline zul je vanzelf gaan doen als je je linux systeem door hebt en begrijpt waar alles voor dient. SuSe is juist door YAST dan ook een aanrader. :D Terwijl Mandrake ook erg sterk is hoor zeker als het om speciale hardware gaat .
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...