Ga naar inhoud

Waarom meerdere distributies in één /boot partitie?


Aanbevolen berichten

jolo heeft een discussie aangezwengeld over [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=86423]het delen van één homepartitie[/url] door meerdere (versie van) distributies. Die discussie heeft mij aan het denken en het lezen gezet. Ik wees in die discussie dan ook op [url=http://www.linux-user.de/ausgabe/2003/03/070-multidistri/]dit Duitse artikel[/url]. Mij viel het volgende namelijk op. In dat voorbeeld wordt (kort gezegd) de kernel van de tweede distributie (Mandrake) gezet in een subdirectory van de /boot partitie van de eerste distributie (SuSE): /boot/mandrake. Kennelijk maakt het voor het mounten van die partitie vanuit Mandrake niet uit dat (kortweg) de kernel in een eigen directory staat (één niveau lager dan de kernel va SuSE dus). Toch vind ik het een minder fraaie oplossing. Het lijk mij namelijk overzichtelijker om iedere distributie zijn eigen bootpartitie te geven. (Nog makkelijker is natuurlijk om in elke distributie /boot en / op dezelfde partitie te zetten, maar dat schijnt sowieso niet de voorkeur te genieten.) Als dat kan hoef je ook de niet meer hele Mandrake boot-sector te kopiëren naar /boot/mandrake (dat dus in de /boot partitie ligt die SuSE heeft aangemaakt). Wat denkt men? Iets anders waar je overigens waarschijnlijk op moet letten is dat een tweede distributie niet een tweede /boot partitie-LABEL en een tweede / partitie-LABEL aanmaakt. Ik zou zeggen dat het veiliger is om met e2label in de eerste distributie die LABEL's te veraderen en /etc/fstab van die eerste distributie meteen aan te passen. In het voorbeeld zou dat wellicht kunnen met e2label /dev/hda2 /suseboot en en2label /dev/hdax /suseroot (ik verzin maar wat) en in SuSE /etc/fstab gelijk dienovereenkomstig aan te passen. Of zie ik nu iets over het hoofd? Dit technische verhaal is overigens voorlopig allemaal theorie: ik heb amper een stap gezet om dit op mijn PC (Red Hat Linux en straks misschien Debian te realiseren ...
Link naar reactie
Je hoeft inderdaad niet alle linux-kernels in 1 bootdirectory te stoppen, elke distro kan gebruik maken van zijn eigen bootdirectory. Het gebruiken van 1 bootdirectory (op een aparte partitie) scheelt natuurlijk de nodige schijfruimte, en evt het aantal benodigde partities. Je spreekt over boot-partitielabels die tijdens de installatie worden aangemaakt. /boot is gewoon een map waarin je de kernel kunt plaatsen, of waar je een partitie kunt mounten die de kernel bevat. Je kunt dus tijdens de installatie van bijv. Mandrake deze distro opdracht te geven om de kernel in /boot te zetten, om vervolgens deze te kopieren naar de partitie op de schijf die je op /boot wilt mounten. Verander vervolgens /etc/fstab van mandrake zodat deze de boot-partitie aan de map /boot koppelt. de oude kernel van mandrake kun je dan evt in de map /boot laten staan, of vanuit bijv. SuSe die eerder is geinstalleerd verwijderen uit deze map. Max
Link naar reactie
Dank voor jullie reacties.[quote:a28bdee31a="maximilaan"]Je spreekt over boot-partitielabels die tijdens de installatie worden aangemaakt. /boot is gewoon een map waarin je de kernel kunt plaatsen, of waar je een partitie kunt mounten die de kernel bevat. Je kunt dus tijdens de installatie van bijv. Mandrake deze distro opdracht te geven om de kernel in /boot te zetten, om vervolgens deze te kopieren naar de partitie op de schijf die je op /boot wilt mounten. Verander vervolgens /etc/fstab van mandrake zodat deze de boot-partitie aan de map /boot koppelt. de oude kernel van mandrake kun je dan evt in de map /boot laten staan, of vanuit bijv. SuSe die eerder is geinstalleerd verwijderen uit deze map.[/quote:a28bdee31a]Red Hat Linux 8.0 heeft het als volgt voor mij gedaan:[quote:a28bdee31a="/etc/fstab"]LABEL=/boot /boot ext3 defaults 1 2[/quote:a28bdee31a]Groot voordeel daarvan is dat bij veranderingen op je harde schijf nog steeds de juiste partitie gebruikt wordt om op /boot te mounten. Maar als een andere distributie dezelfde voor de hand liggende naam voor zo'n soort partitie zou hanteren, zal de boel wel flink in de soep lopen ... Jammer trouwens dat GRUB alleen werkt met de volgende structuur[quote:a28bdee31a="/boot/grub/grub.conf"]title Red Hat Linux (2.4.18-27.8.0) root (hd0,2) kernel /vmlinuz-2.4.18-27.8.0 ro root=LABEL=/ hdd=ide-scsi initrd /initrd-2.4.18-27.8.0.img[/quote:a28bdee31a]Als die eerste regel nou iets kon zijn in de trant van "root (LABEL=/boot)" dan zou je bij wijzigingen in de indeling van je partities ook geen omkijken meer hebben naar GRUB. Misschien vergis ik mij, maar anders lijkt me dit een aardig "request" voor de GRUB maintainers.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...