Ga naar inhoud

Nieuwe scanner gekocht


Aanbevolen berichten

Vandaag een nieuwe scanner gekocht (Epson perfection 1260) Zou het volgens de Sane-site moeten doen. Laatste Sane bibliotheek van Suse gedownload (108-680 en Xsane (0.87-70). Mbv YAST scanner geselecteerd op Epson perfection 1250. (zou moeten kunnen volgens de Sane-site) Helaas, helaas. Xsane geeft de volgende foutmelding: "geen apparaten aanwezig". Ook het icoontje van de scanner op de desktop laat even een scannertje zien en stopt dan vanzelf. Iscan, het scanprog van epson, komt met de volgende foutmelding: " kan opdracht niet naar scanner sturen" Het probleem lijkt me dus duidelijk: de scanner wordt niet gezien. Hoe kan ik dit verhelpen? :cry: :cry: :cry:
Link naar reactie
[quote:496598a374="Mgompie"]de scanner wordt niet gezien.[/quote:496598a374] Wordt je scanner gezien door [b:496598a374] usbview [/b:496598a374]? Ik heb zelf een HP scanjet 2200C (chip LM9832), toen ik die kocht werkte die nog niet in SuSE 8.0 In SuSE 8.1 bleek deze scanner wel te werken met een plustek backend. Yast2 > Hardware > Scanner. Mijn scanner werd herkent als HP-2200C. Werd geinstalleerd als: HP > HP 2200C. En Test. De lamp van de scanner begon te branden en het a4tje op de scanner werd gedeeltelijkt getoont. Wat doet jouw scanner bij de test? :roll:
Link naar reactie
(voor Jole) Misschien een stomme vraag: heb je geprobeerd te scannen in Xsane. Ik ben nl. tot de ontdekking gekomen dat je een beelduitsnede kan krijgen en dat kan je instellen. En dan wat mij tot nu toe gelukt is: Suse zoekt de sane-libs in /usr/lib/ . Voor de Epson 1260 heb je volgens de Sane homepage minstens sane backends 1.0.10 nodig of Plustel v.0.45. Ik heb sane 1.0.11 gecompileerd( met ./configure make en make install) , alleen dan loop je tegen het probleem aan dat de sane libs geplaatst worden in /usr/local/lib/ (uiteraard sane versie van Suse verwijderd (=1.08.68). Ga je dan de scanner installeren met YAST, dan krijg je melding dat de Sane libs niet geinstalleerd zijn. Vervolgens heb ik de libs uit /usr/local/lib/ gekopieerd naar /usr/lib/ (en hetzelfde met /usr/local/include/ naar usr/include/) . De scanner doet het dan!!!. (uiteraard na via YAST geinstalleerd te hebben als Epson 1250 ) Er is alleen nog een probleem; zodra je de computer uitzet, ziet hij de scanner weer niet. Via Yast moet je heb dan weer op de Epson 1250 zetten en dan werkt alles weer. Plustek v.0.45 krijg ik nog niet geinstalleerd. Ik begrijp, Jole dat dat jou wel is gelukt. Kan je me vertellen hoe. En ik moet Suse nog duidelijk zien te maken dat de scanner er gewoon is, want hij ziet wel het USB-device Epson-scanner, maar die moet ik dan via YAST eerst laden(na opnieuw opstarten, ik weet niet of jij weet waar ik dat kan instellen. :wink:
Link naar reactie
Ik heb ook een Epson Perfection 1260 en hij werkt prima (althans: hij werkte prima, hij "overleed" echter plotseling; maandag mag ik hem omruilen). De truuk is dat je het plustek backend moet gebruiken. Zorg ervoor dat in /etc/sane.d/plustek.conf onder [usb] een regel voorkomt met [b:bbe7ca36e2]device /dev/usb/scanner0[/b:bbe7ca36e2] of wat je usb scanner device ook maar is. Bij Gentoo is het dit, sommige distro's gebruiken /dev/usbscanner of /dev/usbscanner0 . Voor de rest kun je sane-find-scanner gebruiken. Met Yast en andere distro-specifieke tools heb ik geen ervaring. Het zou wel heel mooi zijn als KDE of GNOME gewoon een goede scanner setup dialoog hadden, vergelijkbaar met printers of digitale camera's.
Link naar reactie
Het is me dan toch gelukt. Maar wel bewerkelijk. De Epson 1260 heeft Sane 1.0.11 nodig, dus die moet je downloaden. Vervolgens uitpakken. De Saneversie van Suse moet blijven staan (checken in YAST = versie 1.08) Vervolgens Sane 1.0.11 installeren met ./configure , make en make install (wel in de root!) . Deze versie komt in /usr/loca;/lib en deze versie moet je in de plaats van de SuseSane versie in /usr/lib komen.. Dus als root daar naar toe kopieren en overschrijven. Dan als laatste moet de scanner mee opgestart worden en dat doe je in /etc/init.d/boot.local. Voeh hier de regel "modprobe scanner" aan toe onder( en zonder) het laatste # (ook zonder aanhalingstekens) . Uiteraard ook als root en save de file. Als het dan goed is dan werkt de scanner. Tenminste bij mij nu wel. Applicaties die het doen zijn Xsane en Kooka. Computerbacterie (hoe verzin je het) suuces, Jolo en wbsoft bedankt
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...