anoniem Geplaatst: 21 maart 2003 Delen Geplaatst: 21 maart 2003 Geen gezellig onderwerp, maar misschien wel leerzaam: Sinds gisteren wil Red Hat Linux 8.0 af en toe akelig crashen. Iets blijft hangen ... na een tijdje kan ik na zo'n crash alleen maar opnieuw opstarten door de PC uit en aan te zetten: dat heb ik nu al weer twee keer te pakken gehad! Iets belangrijks vliegt er dus uit: de kernel? X? En waarom gebeurt dat (gelukkig, dat wel!) maar af en toe? Vermoedelijk (maar zeker niet meer dan dat) is de oorzaak de upgrade van glibc-2.2.93-5 (en zijn vriendjes glibc-common-2.2.93-5, nscd-2.2.93-5 en glibc-devel-2.2.93-5) naar glibc-2.3.2-4.80. Die upgrade heb ik namelijk gisterochtend (op aanraden van up2date) doorgevoerd. Mogelijk wordt de crash (meer direct) veroorzaakt door Evolution 1.2.1. (Dat zou dan wellicht niet overweg kunnen met glibc-2.3.2-4.80, maar ik weet niet waar glibc precies verantwoordelijk voor is, dus dat is maar en gok.) Naast die twee nare crashes heb ik namelijk inmiddels ook een crash van alleen Evolution achter de keizen waarbij ik de boel nog overeind kon houden door alle Evolution-processen te killen. Nu kan ik nog wel wat bedenken dat een rol zou kunnen spelen bij deze crash. Waar het mij nu evenwel om gaat, is te bedenken wat de handigste manier is om de mogelijke oorzaken te achterhalen en (bijv.) die proefondervindelijk te bevestigen. Turen in /var/log/messages hielp mij tot nu toe niet veel verder. En alleen het vermoeden dat glibc (c.s.) de boosdoener is, lijkt mij niet voldoende. Heeft iemand wellicht een plan van aanpak? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 21 maart 2003 Wat gebeurt er precies bij een crash? Als je beeldscherm "bevriest", dan is X de boosdoender, deze is vast gelopen. Doordat X je toetsenbord en muis overneemt zijn deze door het vastlopen van X ook niet langer beschikbaar. Als je pc in een netwerk hangt kun je via een andere pc overigens de vastgelopen pc losstrekken door de applicatie die X dwars zit af te sluiten, of door X zelf af te sluiten. Andere mogelijkheid is om een 2e toetsenbord aan te sluiten op de pc, en via dit toetsenbord een nieuw tty te openen, om vandaar uit de boel vlot te trekken. Laatste optie die soms werkt is om de toetsencombinatie [b:be1c4958c2]Ctrl+Alt+Backspace[/b:be1c4958c2] meerdere malen in te toetsen, (zoal je in Windows Ctrl+Alt+Delete zou gebruiken als je wanhopig wordt ;) ) waardoor X uiteindelijk wordt afgesloten. Wat is de oorzaak van de crash? Als je systeem voor de glibc-upgrade stabiel draaide is deze upgrade zeer waarschijnlijk de oorzaak. Glibc is een voor Linux erg belangrijke bibliotheek, waardoor evt incompatibilities die door een verkeerde upgrade kunnen ontstaan je hele linux-pc kunnen lamleggen. Als de fout alleen optreedt bij het gebruik van Evolution, dan kun je overwegen deze opnieuw te compileren, zodat hij beter aansluit op de nieuwe computerconfiguratie.. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 22 maart 2003 Max, bedankt.[quote:86052951e6="maximilaan"]Als je pc in een netwerk hangt kun je via een andere pc overigens de vastgelopen pc losstrekken door de applicatie die X dwars zit af te sluiten, of door X zelf af te sluiten. Andere mogelijkheid is om een 2e toetsenbord aan te sluiten op de pc, en via dit toetsenbord een nieuw tty te openen, om vandaar uit de boel vlot te trekken.[/quote:86052951e6]Hmmm ... wat is dat eigenlijk een tty openen? Maar goed: moet dat nieuwe toestenbord het "three finger salute" (kennelijk Ctrl-Alt-Backspace) voor Linux geven? Aangezien ik dit weer doe onder Linux (Konqueror 3.0.5a) en ik met Kmail zonder problemen melding kreeg van jouw reactie lijkt (voorshands) Evolution de meest concrete oorzaak. Ik blijf verder zoeken. Overigens heb ik inmiddels meerdere van [url=http://linuxinstall.org/faq.php]dit[/url] soort berichten gelezen:[quote:86052951e6]Q) I just upgraded my glibc from version 2.2.93-5 to 2.3.2-4.80 and plugins stop working A) First of all, WARNING: DO NOT INSTALL NEW GLIBC 2.3.2-4.80 since some of the programs were compiled against C library version 2.2.93-5 NOT C library version 2.3.2-4.80. If you upgraded to new version by accident, re-install older version 2.2.93-5 from CD-ROM with following command rpm -Uvh *2.2.93-5* --force[/quote:86052951e6]glibc-2.3.2-4.80 is misschien toch het achterliggende probleem ... foutje van Red Hat? Wel volgens [url=https://bugzilla.redhat.com/bugzilla/show_bug.cgi?id=86449]deze melding[/url] op Red Hats eigen [url=http://bugzilla.redhat.com]Bugzilla[/url]. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 24 maart 2003 tty's (meervoud) zijn virtuele screens. Meestal heb je 6 console's, welke benaderbaar zijn middels ctrl-alt-f1 t/m f6. Daarnaast heb je ook nog 6 grafische tty's, ctrl-alt-f7 t/m f12. Loopt een tty vast, dan open je een tweede om het dwarsliggende programma te killen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 25 maart 2003 [quote:23afaa58eb="PeBo"]Maar goed: moet dat nieuwe toestenbord het "three finger salute" (kennelijk Ctrl-Alt-Backspace) voor Linux geven?[/quote:23afaa58eb] neen, met dat nieuwe toetsenbord kun je de gewraakte applicatie afsluiten zodat X weer vrij komt, of evt X zelf afsluiten. Doe je via [b:23afaa58eb]kill -9 [pid-van-applicatie][/b:23afaa58eb] [quote:23afaa58eb]glibc-2.3.2-4.80 is misschien toch het achterliggende probleem ... foutje van Red Hat?[/quote:23afaa58eb] Als zij die glibc doodleuk als update aanboden is dat inderdaad een foutje van RH. Blijkbaar is hun nieuwere versie van glibc niet downwards compatible met de huidige versie. Je hebt dan mazzel dat alleen Evolution er last van heeft... Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 25 maart 2003 als X blijft hangen en je toetsenbord + muizebeest ook.. kun je moeilijk een tty openen of ctrl-alt-backspace doen lijkt mij... ssh naar de machine lijkt mij succesvoller.. Andere overweging is de Sys resq key meebakken in kernel? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 25 maart 2003 [quote:9d8ceea216="KayJay"]als X blijft hangen en je toetsenbord + muizebeest ook.. kun je moeilijk een tty openen of ctrl-alt-backspace doen lijkt mij... [/quote:9d8ceea216] In theorie kun je een 2e toetsenbord inpluggen die wel werkt... [quote:9d8ceea216] ssh naar de machine lijkt mij succesvoller.. [/quote:9d8ceea216] is bij een netwerkje idd eenvoudiger, bij een standalone werkt dit niet. [quote:9d8ceea216] Andere overweging is de Sys resq key meebakken in kernel?[/quote:9d8ceea216] is ook een optie ;) Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 27 maart 2003 [quote:ce636d1066="maximilaan"]Als zij die glibc doodleuk als update aanboden is dat inderdaad een foutje van RH. Blijkbaar is hun nieuwere versie van glibc niet downwards compatible met de huidige versie. Je hebt dan mazzel dat alleen Evolution er last van heeft...[/quote:ce636d1066]Inmiddels staan er al zo'n dozijn meldingen van deze bug op Red Hat' s Bugzilla (zoek op: component=glibc). Kennelijk zitten er een aantal beheerders van zakelijke applicaties tussen. De toon van hun bugreports laat zich bijna voorspellen ... Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen