Ga naar inhoud

FreeBSD voor internet sharing

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal Op mijn werk hebben ze besloten om onze toekomstige sdsl lijn te gaan verdelen over iedereen dmv een freeBSD proxy. en ik mag dat doen :( Nou weet ik dat bak moet optreden als DHCP en dit is me ook gelukt :lol: Ik heb om te testen een tweede bak staan met windows 2000. Nou wil ik met die windows 2000 bak het internet op, maar dat lukt niet, wel krijg hij nettjes de gewenste ip en andere gegevens door. Even over mezelf, ik heb ervaring met opzetten van netwerk en internetdelen via een windows xp bak, dus weet wat gateways dns en dat soort dingen zijn, echter ben ik een leek met unix/freebsd. Wie kan mij helpen. O ja ik kan vanaf de win 2000 bak pingen naar de ip van mijn freebsd bak(beide ip's) maar niet daarbuiten. Wat moet ik daarvoor allemaal instellen. Bedankt iedereen die mij wil proberen te helpen
Link naar reactie
Dat weet ik zelf nog niet helemaal. In eerste instantie wil ik gewoon het internet delen, maar volgens mij is de planning dat het uiteindelijk een proxy server wordt. Ik weet zelf alleen niet waarom je voor gewoon simpel napt zou kiezen en waarom voor een proxy, misschien zou je dat eerst kunnen uitleggen. Zou heel aardig zijn :lol:
Link naar reactie
NAT deelt gewoon internet. Proxy doet ook aan caching; gegevens die al opgevraagd zijn worden niet meer van internet gehaald in 1e instantie maar komen vanuit die cache (gereserveerde schijfruimte). Die eerst NAT. Proxy kan altijd later nog toegevoegd worden... moet je wel een bergje schijfruimte voor hebben... hoe groter, hoe meer ie kan cachen. Zie http://www.nl.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/natd.html voor NAT.
Link naar reactie
[quote:48d2aa0881="Struis"]Hallo allemaal Op mijn werk hebben ze besloten om onze toekomstige sdsl lijn te gaan verdelen over iedereen dmv een freeBSD proxy. en ik mag dat doen :( Nou weet ik dat bak moet optreden als DHCP en dit is me ook gelukt :lol: Ik heb om te testen een tweede bak staan met windows 2000. Nou wil ik met die windows 2000 bak het internet op, maar dat lukt niet, wel krijg hij nettjes de gewenste ip en andere gegevens door. Even over mezelf, ik heb ervaring met opzetten van netwerk en internetdelen via een windows xp bak, dus weet wat gateways dns en dat soort dingen zijn, echter ben ik een leek met unix/freebsd. Wie kan mij helpen. O ja ik kan vanaf de win 2000 bak pingen naar de ip van mijn freebsd bak(beide ip's) maar niet daarbuiten. Wat moet ik daarvoor allemaal instellen. Bedankt iedereen die mij wil proberen te helpen[/quote:48d2aa0881] Je weet wat DNS en gateways zijn, alleen weet je niet hoe je dat moet doen met 1 van de meeste gebruikte OS-en voor deze stuff? Verdiep je please meer in *nix en echgte DNS zoals Bind en bijv routering . Google is echt daarbij je perfecte vriend. Niet om je af te zeiken maar puur om je te leren hoe je leert om gaan met de meest gangbare problemen. Dit forum helpt ook goed..alleen ik gebruik het alleen als ik er echt niet uit komt met man pages en Google.. M.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...