Ga naar inhoud

drive fouten


Aanbevolen berichten

Op mijn naar volle tevredenheid werkende RedHat bestandsserver, bestaande uit een PIII 650, 256 MB , CD , HD 15Gb en HD IBM 82 Gb (en hier gaat het nou net om) krijg ik vreemde meldingen over deze grote harde schijf. Ondanks dat de schijf ogenschijnlijk goed werkt vertrouw ik het toch niet helemaal. In mijn logs vindt ik onderstaande meldingen... [quote:34860da818]hdc: read_intr: status=0x59 { DriveReady SeekComplete DataRequest Error } hdc: read_intr: error=0x04 { DriveStatusError }[/quote:34860da818] Dit is afkomstig uit mijn kernel startup log. In mijn system logs staan, want het zijn er veel, gelijksoortige meldingen. [quote:34860da818]Mar 19 14:14:29 server kernel: hdc: read_intr: status=0x59 { DriveReady SeekComplete DataRequest Error } Mar 19 14:14:29 server kernel: hdc: read_intr: error=0x04 { DriveStatusError }[/quote:34860da818] Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is en hoe ik dit kan verhelpen ?!?!?!
Link naar reactie
Die schijf is wel goed ... Ik heb nog es ff gegoogled en ben legio van dit soort problemen tegen gekomen. Het blijkt dat het een kernel probleem is.....maar wat hier nu aan te doen is en of het schadelijke gevolgen kan hebben voor mijn schijf weet ik nog niet. Ik had gehoopt hier iemand te vinden met dezelfde soort problemen ..
Link naar reactie
Ik ben de laatste tijd erg veel met hele kleine en dus oude HD's bezig en heb deze melding dus regelmatig en dat terwijl de schijf ogenschijnlijk gewoon goed werkt. Maar wat ik vermoed (bij mij tenminste) is dat enerzijds DMA niet goed werkt anderzijds de schijfcache niet in orde is Tip zet in je bios alvast uit dat het niet gecasht wordt en dat je video niet gecashed wordt Dit reduseerde op de testbak al het aantal foutmeldingen. Ik snap het verband echter niet helemaal maar ach als het werkt ben ik tevreden :D
Link naar reactie
ghehe....thx..ik ga het eens proberen. Ik zal jullie op de hoogte houden ! Maar nog even 1 vraag : Veroorzaken dit soort meldingen nu daadwerkelijk fouten in de data op de schijf of kan ik ze eigenlijk gewoon negeren ..?? :roll: ....de data op die schijf is nogal belangrijk en 80gig regelmatig backuppen is ook nogal een werk.
Link naar reactie
[quote:26cf328846="BoGuS"]ghehe....thx..ik ga het eens proberen. Ik zal jullie op de hoogte houden ! Maar nog even 1 vraag : Veroorzaken dit soort meldingen nu daadwerkelijk fouten in de data op de schijf of kan ik ze eigenlijk gewoon negeren ..?? :roll: ....de data op die schijf is nogal belangrijk en 80gig regelmatig backuppen is ook nogal een werk.[/quote:26cf328846] Tja helemaal zeker weet je het natuurlijk nooit maar.. Kijk ff met hdparm wat die allemaal voor info geeft over je HD. [code:1:26cf328846] hdparm -I /dev/hdc [/code:1:26cf328846] als root dus en pas op :D hdparm -h geeft al een zee van info over het gebruik.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...