Ga naar inhoud

netwerk tussen Linux redhat 8.0 en Windows XP


Aanbevolen berichten

Hallo ik ben net begonnen met linux redhat 8.0 en dat valt nog vies tegen ik denk dat ik eerst maar is wat boeken moet gaan lezen. Nu is mijn vraag is het mogelijk om een netwerk tussen Windos XP en Linux te maken. Ik kan ook nog niet eens een programma instaleren zoals norton, nero of mijn modem drivers. Moet ik dan al met sripts enzo gaan werken??? Nu ik net ben begonnen met linux denk ik "hoe krijg ik ooit al die commando's en srips in me hoofd'' denk ik dit goed of leer je dat vanzelf wel, ik ken tot nu toe aleen nog maar reboot en poweroff. :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Link naar reactie
[quote:c8cd1c423b="roderick3"]Hallo ik ben net begonnen met linux redhat 8.0 en dat valt nog vies tegen ik denk dat ik eerst maar is wat boeken moet gaan lezen. Nu is mijn vraag is het mogelijk om een netwerk tussen Windos XP en Linux te maken. [/quote:c8cd1c423b]Ja, dat kan. Omdat Windows geen NFS ondersteund moet dit met Samba. In dit forum is een pagina met het kopje [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=67611]Linux documentatie[/url]. Daar staat uitgebreid beschreven hoe je Samba kunt instellen.[quote:c8cd1c423b="roderick3"]Ik kan ook nog niet eens een programma instaleren zoals norton, nero of mijn modem drivers. Moet ik dan al met sripts enzo gaan werken???[/quote:c8cd1c423b]Er zijn grofweg twee manieren om een programma te installeren. De eerste manier is een rpm-bestand, de tweede manier een .tar.gz-bestand. Een rpm-bestand installeer je met[code:1:c8cd1c423b]su -c'rpm -ivh programma.rpm'[/code:1:c8cd1c423b] Om .tar.gz-bestand te installeren moet je de develop packages geinstalleerd hebben. Je moet eerst het bestand uitpakken met [code:1:c8cd1c423b]tar -zxvf bestand.tar.gz[/code:1:c8cd1c423b]Er wordt meestal een nieuwe map aangemaakt. In die map staat vaak een bestand "INSTALL". Deze kun je bekijken met 'vim' of 'kedit' of elke willekeure andere texteditor. Daar staat vaak ook in hoe je het programma moet installeren. Over het algemeen is dat[code:1:c8cd1c423b]./configure make su -c'make install'[/code:1:c8cd1c423b][quote:c8cd1c423b="roderick3"]Nu ik net ben begonnen met linux denk ik "hoe krijg ik ooit al die commando's en srips in me hoofd'' denk ik dit goed of leer je dat vanzelf wel, ik ken tot nu toe aleen nog maar reboot en poweroff.[/quote:c8cd1c423b]In de FAQ en de Documentatie staan er een aantal. Meer informatie over een bepaald commando kun je inwinnen door[code:1:c8cd1c423b]man commando[/code:1:c8cd1c423b]in te voeren. Als je scripts wilt gaan schrijven is[code:1:c8cd1c423b]man bash[/code:1:c8cd1c423b]een goed begin. Over het schrijven van script is op het internet ook veel informatie te vinden: zoeken op [url=http://www.google.nl/linux?hl=nl&ie=ISO-8859-1&q=bash+tutorial&lr=]bash tutorial[/url] levert al veel informatie op.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...