Ga naar inhoud

audiocd:/ in Konqueror en wav naar mp3/ogg, mp3/ogg naar wav


Aanbevolen berichten

Even een vraagje (k durf hem bijna niet te stellen na de gezelligheidsdiscussie waar het ging over niet nodige vragen) maar ik zit met een probleempje. In Konqueror kun je vrij gemakkelijk audiocd's rippen doordat er een ripper is ingebouwd. Bij mij lukt dat niet als user (Konqueror gaat heel lang laden als ik audiocd:/ als URL intyp). :( Als root gaat dat wel, maar liefst wil ik dat gewoon als user kunnen. Verder heb ik cdparanoia geprobeerd (dus met console) en met grafische programmatjes, maar dan lukt het ook niet als user maar wel als root. Blijkbaar kan ik CDDA niet rippen als user, maar wel als root. Heb mezelf als user al toegevoegd aan de groep 'disk', maar hij doet het nog niet. Wie kan mij helpen door een advies te geven hoe ik dat wel kan instellen? (dit was vraag 1) Nu nog vraag 2: hoe kan een bestand converteren van mp3/ogg naar wav, van wav naar mp3/ogg. Wie heeft daar een goed programmatje voor? Waar kan ik dat downloaden? Werkt dat onder SuSE 8.1? Specs: SuSE 8.1 P4 2.0 ghz E-IDE CD-ROM 32x (hierop zit het snoertje van de CD-ROM naar de geluidskaart om CDDA af te spelen) Als je nog meer nodig hebt om te weten hoor ik het wel.
Link naar reactie
Het antwoord op vraag 1 weet ik nog niet maar wel op vraag 2. Ik maak gebruik van het programmaatje mpg123. Als ik cd's wil branden met bv xcdroast dan verplaats ik alle mp3 files naar een directory en laat op de gehele directory het volgende commando los:for i in *mp3;do mpg123 -w "$i.wav" "$i";done Hiermee worden alle mp3 files omgezet in wav-files. Het gaat bij mij redelijk snel en het werkt onder SuSE 8.1. Succes
Link naar reactie
# Dit is absoluut geen nutteloze vraag en voor zover ik weet ook niet eerder langsgeweest dus maak je geen zorgen ;) # Ik denk dat er iets mis is met de rechten van je CD device. Doe anders eens een chmod 770 op de desbetreffende device en denk er daarbij aan dat de ide-scsi emulatie waarschijnlijk aanstaat en je dus een /dev/srx of /sdx device moet hebben en geen /dev/hdx device.
Link naar reactie
't Zat inderdaad in de rechten, dus goed dat jullie dat eventjes gezegd hebben. Maar ik zat eerst wel even op de verkeerde plaats te zoeken, dus het duurde eventjes voordat ik hem had. Telkens probeerde ik sr0 en sr1 op gebruiker (schrijven, lezen) en groep (schrijven, lezen) te zetten, maar als ik uitlogde als root (of gebruiker), dan ging hij weer terug naar de oude toestand, nl. gebruiker (schrijven, lezen). Dus toen kwam ik nog een kaldblokbestandje tegen en ik ging daar eens in kijken. Wie weet, vinden we daar wel wat. En daar vond ik dat er nog een relatie was tussen m'n CD-ROM station en het apparaat sg0. Dus die heb ik toen de rechten gegeven voor de eigenaar (root) en de groep (disk), mezelf bij disk aangesloten en klaar was Joost. Maar dan ben je wel eventjes verder... bedankt in ieder geval, want dan weet ik waar ik volgende keer in ieder geval kan kijken als er een probleem is met een station benaderen.
Link naar reactie
O ja, nog even een antwoordje richting Tony. Omdat ik nu CD's kan rippen met Konqueror en MusicMatch Jukebox ook aan de praat heb (niet rippen, wel converteren), kan ik nu dus wave's omzetten naar mp3 en terug. Daarom heb ik mpg123 niet meer nodig. Natuurlijk wel bedankt voor het meedenken. Over CD's branden kan ik alleen nog zeggen dat ik dat (met K3b) nog niet voor elkaar heb. Waarom weet ik ook niet, maar gisteren heb ik dat geprobeerd en hij spuugde m'n CD'tje zo weer uit (niet echt netjes van 'm). Ga daarom eerst nog even een ander programmatje proberen, als dat op een van de personal CD's van SuSE staat. Daar ga ik eerst nog eens even goed naar kijken en anders kom ik weer eventjes terug om een vraagje te stellen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...