Ga naar inhoud

DMA (voor CD-ROM drive) bij opstarten (nav DivX met MPlay...


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van de topic 'DivX met Mplayer loopt niet precies vloeiend' heb ik nog eventjes een vraagje over DMA. Ik heb het nu voor elkaar om DMA voor de CD-ROM-drive en CD-Recorder handmatig in te stellen door als root in te loggen en hdparm -c1 -d1 /dev/hdb in te typen in de console. Dan staat DMA voor die drives aan. Nu wil ik dat alleen nog instellen voor het opstarten, zodat ik dit niet telkens in hoef te typen, maar dit automatisch kan. Ik heb dat geprobeerd door in de console het volgende te typen: mcedit /etc/init.d/boot.d/S20boot.setup (op advies van een ander forumlid). Hij schreef dat, als dit bestandje leeg is (en dat is het), DMA niet op die manier automatisch is in te schakelen tijdens het opstarten. Weet iemand misschien een andere manier om dat te doen??? (als je wilt weten wat er precies is geschreven, moet je even in de topic 'DivX met MPlayer loopt niet precies vloeiend' kijken). specs: distro: SuSE 8.1 Proc: P4 2.0 ghz Geheugen: 256 mb DDR 333 mhz cdrom: E-IDE 32x AOPEN (als slave op IDE 0) (/dev/hdc) brander: ATAPI 48x16x48 Benq (als master op IDE 1) (/dev/hdb) Nog meer weten? Dan moet je het even laten weten.
Link naar reactie
Bedankt, 't is oké. :D ik weet niet precies in welk bestandje ik heb gezet zo uit m'n hoofd, maar volgens mij was het /etc/init.d/rc waarom weet ik niet, maar SuSE maakte me duidelijk dat ze daar de opstartbestanden hebben staan, dus dan geloof ik het. 'k heb um een paar keer op nieuw opgestart zonder problemen met DMA automatisch tijdens opstarten aan, dus ik neem aan dat de problemen opgelost zijn.
Link naar reactie
Philipg vroeg waarom ik dat niet via Yast2 heb gedaan. Da's heel eenvoudig, want via Yast2 (SuSE 8.1) kan ik alleen DMA aanzetten (en uitzetten natuurlijk) voor m'n hardeschijf, maar niet voor de CD-ROM-speler en CDbrander. Waarom weet ik ook niet, maar daarom moest ik het even met de hand in een bestandje zetten. Even een vraagje aan jou: krijg jij dat wel voor elkaar in Yast2? Hoe doe je dat dan? 't Is wel zo handig via Yast, want dan hoef je niet in al die bestanden te zoeken en te rommelen. Maar ja, als 't niet anders kan, typen we wel gewoon.
Link naar reactie
Hoi mjfk, Ik zie in YaST2 gewoon mijn harde schijf, zip-drive, en de CD lezer en brander. De reden waarom jij dat niet ziet heeft te maken met een behoorlijke slordigheid in de SuSE-distributie, waarover je hier meer kunt lezen: http://sdb.suse.de/en/sdb/html/81_ide-scsi.html In het kort komt het erop neer dat standaard de SuSE-kernel geen "ingebouwde" ondersteuning meer heeft voor IDE-CD apparaten (zoals je CD lezer). Dit hoeft niet een probleem te zijn, omdat deze apparaten ook via SCSI-emulatie zijn te benaderen, maar de meeste gebruikers kunnen hun CDs niet mounten onder SuSE 8.1. De bovenstaande link geeft aan hoe je dat kan oplossen, namelijk door 2 drivers te installeren tijdens het bootproces. Deze drivers kan je echter ook met de hand laden: 'modprobe -k cdrom' en 'modprobe -k ide-cd'. Als je daarna 'yast2' draait, kan je kijken of je CD apparaten nu wel in het lijstje staan. Zo ja, dan is het zaak de aanwijzingen in bovenstaande link daadwerkelijk even uit te voeren. Succes, Philip
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...