Ga naar inhoud

Welke Linux-distributie gebruik jij?


Aanbevolen berichten

# Ik gebruik Slack Current (9.0 RC1 al geloof ik) We zijn wel in de overgrote minderheid :( Toch is het een fijne distro. # Ik wil echter van de zomer toch over op LFS na een eerder poging staakte omdat het BLFS boek totaal niet compleet was. [edit]Dat wordt dus waarschijnlijk Gentoo na een telefoongesprek met Marc Mes ;) [/edit]
Link naar reactie
[quote:aad8f3ae08="Joris"] Maar heb SuSE aangeklikt, gebruik ik persoonlijk en om Redhat van nr 1 weg te kicken :P[/quote:aad8f3ae08] Ik ook, blijf het jammer vinden dat men toch weer kiest voor een Amerikaans product. Niet dat er iets mis is met Amerika, maar hier in Europa kan men toch ook software schrijven??? Max
Link naar reactie
[quote:f9c6b82fd0="Joris"]Redhat begint ook behoorlijke windows trekjes te krijgen. Vooral als wanneer ze #1 zijn, kan het hun helemaal in de bol schieten. Jammer dat ze zo'n weg inslaan. Zitten ze al bij United Linux ? Of zit dat er nog niet in ?[/quote:f9c6b82fd0] Ben bang dat je dat kunt vergeten, RH vind UL helemaal niets heb ik begrepen
Link naar reactie
UL is een alliance bedoeld om RH van de kaart te gooien. UL is juist diegene met windows trekjes (zie SCO, alliance partner van UL die het nodig vond om IBM te claimen voor 1mljrd dollar. Volgens een adviesburo kan UL het daarom ook wel schudden als Suse zich van SCO gaat distantieren, gezien de boycotts die gaande zijn op SCO vanuit OSS land) RH is erg gesteld op de OSS community.. en heeft zowiezo beloofd deze vollop te steunen.. als ze dat niet zouden doen dan is RedHat verloren namelijk volgens RedHat zelf . Dat RH windows trekjes krijgt is de grootste kul.
Link naar reactie
UL is niet bedoeld om RH van de kaart te gooien, maar om qua support een alternatief voor MS te bieden. De sores rond Caldera/SCO is inderdaad niet echt goed voor UL, en ook niet voor Linux en Unix in het algemeen, hiermee spelen ze MS juist in de kaart!! Dat RH MS-trekjes krijgt is idd overdreven, RH heeft nog altijd het OSS hog in het vaandel en brengt tot nu toe alles uit onder en GPL-licentie. Max
Link naar reactie
Ze blijven natuurlijk ondet GPL licentie werken. Maar hun houding. Wij zijn de meest gebruikte Linux en zoals met UL al naar voren kwam, beginnen ze al lekker hautain te gedragen. Zoals MS met windows. Dat je een grote initiator bent in de linux wereld bent, is een goede zaak. Maar dan moet je er niet naar gaan gedragen, vooral niet een die wereld.
Link naar reactie
Ik gebruik nog fijn Slackware Linux (bijna 9.0, kan iedere dag uitkomen). Distro's als Gentoo zie ik niet zitten, ten eerste is het mij te bleeding-edge en daarnaast vind ik het volstrekt overbodig om alles opnieuw te compileren. Maarja, smaken verschillen ;). Over RedHat: als er 1 bedrijf is waar ik wel respect voor heb. RedHat heeft zich altijd voor OSS ingezet, heeft veel belangrijke programmeurs in dienst en geeft vrijwel alles als OSS vrij. United Linux is zover ik mij herinner wel opgericht om tegenwicht te bieden tegen RedHat. Maar de SCO praktijken en licensering van UnitedLinux vind ik erg onOSS.
Link naar reactie
# RedHat heeft ondanks jaren verlies altijd doorgezet en het heeft ons oa rpm gebracht, wat zeker voor de meer klikerdeklik easy distro's een fijne bijkomstigheid is. # Toch ziet RedHat liever wat meer geld, maar dan vooral op het gebied van de servermarkt. Daarover is laatst ook veel te lezen geweest op NedLinux. Dat is natuurlijk ook logisch, het bedrijf maakt nu eindelijk winst en wil dat graag zou houden. (oa krijgen betaalde klanten nu voorang op updates en dat soort dingen) # Maar ook SuSE is toch een bedrijf dat Linux erg helpt, door oa erg betrokken te zijn bij KDE en de grote motor te vormen achter projecten als ALSA zorgen ze voor veel verbeteringen van GNU/Linux. Bovendien vind ik dat SuSE met YAST2 (dat ze volgens mij laten ontwikkelen en daarvoor ook moeten betalen ook?) de makkelijkste distro van het moment hebben neergezet. SuSE ziet er netjes uit en de service is prima. Jammer dat .iso's niet te downloaden zijn. # M$ trekjes heeft een bedrijf pas als het een monopolie gaat vergroten en het flink probeert uit te buiten. Dat zal een Linux distro waarschijnlijk nooit lukken, omdat er altijd toch weer andere free distro's klaar staan en omdat bijna alle software GPL is. # SCO is echt onwijs verkeerd bezig IMHO, UnitedLinux was een prima initatief (bedrijven zien graag 1 grote verantwoordelijke organisatie en goede brede support), maar als SCO deel blijft nemen mag UL van mij de prullebak in.
Link naar reactie
[quote:8b5b005285="Marcel de Reus"]# RedHat heeft ondanks jaren verlies altijd doorgezet en het heeft ons oa rpm gebracht, wat zeker voor de meer klikerdeklik easy distro's een fijne bijkomstigheid is. [/quote:8b5b005285] Met deze quote ben ik het niet geheel eens. RPM is juist ideaal als we naar servers gaan kijken. RPM is ideaal voor versie beheer. Je wilt echt niet op een productie server met tarballs gaan smijten als het niet hoeft..Dan wordt onderhoud praktisch onhaalbaar. Er zijn buiten RPM uiteraard andere pakketvarianten die hetzelfde kunnen. en tuurlijk is RPM zeker ook ingezet voor de gebruiker die meer bekend is met ms windows. rpm's hoef je niet op te klikken, je kan ze ook (de)installleren vanaf console.
Link naar reactie
Dat UL is opgericht om RH van de kaart te spelen is onzin. UL is gekomen omdat ik als bedrijf dat Linxu inzet iemand de schuld moet kunne geven wanneer het niet goed gaat Dat kan in principe niet als iets volledig OS is, wie moet je dan bellen ?? eigenlijk is het jammer dat groten als RH en Mandrake niet partiticiperen in UL hierdoor zou het voor de commerciele markt veel sterker staan. In het bedrijfsleven draaid het nu eenmaal om certificaten en wie er verantwoordelijk is. En dat red je niet bij een gewone distro want die bieden wel ondersteuning maar zijn niet verantwoordelijk als het mis gaat. Dat is met UL dus wel zo. wbt. SCO, dit is een hele foute ontwikkeling en ik hoop dat ze wijzer wroden anders kon dit IMHO wel eens de doodsklap voor UL beteken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...