anoniem Geplaatst: 7 maart 2003 Delen Geplaatst: 7 maart 2003 Ik wil op een PC diverse OS-en instaleren voor proeven. Er staat al XP-Pro op en moet er nog W2000-Pro en Mandrake Linux bij zetten. Ik heb BootMagic 8 van PowerQuest. Kan het forum mij een zinvolle volgorde van handelen aanbevelen? Bij voorbaat hartelijk dank. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 7 maart 2003 Installeer Linux altijd als laatste, dan loop je het minst risico dat Windows dwars ligt. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 7 maart 2003 Dan gaat het via lilo/grub.... Maar het kan ook via de boot.ini van xp/2000. Lees de nt-linux-howto. Boot in 1e instantie Linux via flop en maak dan een boot-file in Linux die de boot.ini kan lezen. Lees de howto! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 7 maart 2003 Ik ben dus zoals jullie al begrijpen geheel nieuw op het Linux front. Het is dan ook te gek dat er ergens een -how to- bestaat om er achter te komen hoe het een en ander geklaard moet worden. De vraag van de dag is dus...WAAR? Ik heb gisteren Mandrake Linux 9.1 ge-download en er een paar CD's van gebrand en de PC met het Win XP-Pro OS kan deze zonder moeite lezen, dat heb ik al geprobeerd. Is het nu zaak eerst de Bootmanager van PQ er op te zetten en daarna Win 2ooo en dan Linux? Ieder op een eigen partitie? Op een andere HD? Zoals ik al schreef, de goede raad van de diverse experts word zeer gewaardeerd. Vr.Groeten,Jos. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 7 maart 2003 Je bent dus nieuw op het Linux front, dan is het installeren van een beta versie van Linux niet aan te bevelen. Mandrake 9.1 is nu Release Candidate 2 en is uitsluitend bedoelt voor test doeleinden. Ik heb Mandrake 9.1 RC2 nog niet getest, maar ik had wel [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=70005]Mandrake 9.0 RC2 getest.[/url] Als je harddisk nu uit 1 NTFS partitie bestaat, maak je die eerst kleiner met Powerquest. Hoe klein je die NTFS partitie moet maken hangt af van de ruimte die Windows XP plus programma's gebruikt plus nog enkele GB lege ruimte voor reserve. Voor Windows 2000 reseveer je net zoveel ruimte als voor Windows XP. Als er dan nog ongeveer 10 GB overblijft voor Mandrake, dan is dat voldoende, die je dan ongepartitioneerd laat. Kies dan tijdens het installeren van mandrake voor gebruik ongepatitioneerde ruimte. Als je voor zowel Windows XP en voor Windows 2000 een Primaire partitie aangemaakt hebt, kun je tijdens het installeren van Mandrake het best kiezen voor de Grub bootmanager. Als je namelijk voor zowel Windows XP en voor Windows 2000 een NTFS partitie bebruikt, is BootMagic 8 onbruikbaar omdat deze alleen geinstalleerd kan worden op een FAT partitie. :roll: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 8 maart 2003 >De vraag van de dag is dus...WAAR? google-de-google.... http://www.tldp.org/HOWTO/mini/Linux+NT-Loader.html Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 11 maart 2003 Ik zou eerst alle windowssen installeren die je nodig hebt en dan het volgende: 1. De oude bootloader wissen, ga met een win98 opstartdisk naar dos en typ code]fdisk /mbr[/code] 2. Installeer nu Mandrake en gebruik LILO of GRUB als bootloader. Ik zou Lilo kiezen, maar dat is persoonlijk. Nu kan je simpelweg na het opstarten kiezen in het lilo-menu wat je wilt starten, windows of linux. Kies je nu voor windows krijg je vanzelf de NT-bootloader met daarin 'windowsxp' of 'windows2000' Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 11 maart 2003 Ik zou eerst alle windowssen installeren die je nodig hebt en dan het volgende: 1. De oude bootloader wissen, ga met een win98 opstartdisk naar dos en typ [code:1:18ed15e227]fdisk /mbr[/code:1:18ed15e227] 2. Installeer nu Mandrake en gebruik LILO of GRUB als bootloader. Ik zou Lilo kiezen, maar dat is persoonlijk. Nu kan je simpelweg na het opstarten kiezen in het lilo-menu wat je wilt starten, windows of linux. Kies je nu voor windows krijg je vanzelf de NT-bootloader met daarin 'windowsxp' of 'windows2000' NB. De bootloader van PowerQuest heb je dan uiteraard niet meer nodig... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2003 Beste Michael, Bedant voor je reactie. Ik heb bootmagic nog niet geinstaleerd want ik was geduldig aan het wachten op een nieuwe hint van een kenner en ik geloof dat jouw reactie mij redelijk op weg helpt. Ik heb na een van de vorige reacties Mandrake-Linux 9.0 ge- download. Ik heb een 38GB HD die nu nog alleen WIN XP-Pro er op heeft staan. Moet ik om Linux te instaleren eerst een partitie maken of doet linux dat zelf tijdens het instaleren? Dit systeem moet op de zaak gebruikt worden om printers te testen onder diverse O-S' n. Ik wil er echter eerst zelf een beetje mee leren omgaan. Vr.Gr. Jos. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2003 Ik vergeet Jolo de bedanken, dus bij deze. Alle hulp word zeer gewaardeerd. Jos. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2003 Dan zeg ik ut maar zelf.... graag gedaan 8) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2003 [quote:e7ce7b0450="Jose Pablo"]Moet ik om Linux te instaleren eerst een partitie maken of doet linux dat zelf tijdens het instaleren? [/quote:e7ce7b0450] De Linux partitie kan zowel door Mandrake (ongepartitioneerde ruimte) als door Partition Magic worden gemaakt. Alleen lees dan nog wel even mijn topic over [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=75312]PartitionMagic 8.0 en Mandrake 9.0[/url] Wat je verder moet doen hangt af van de keuzes die je hebt gemaakt. Wil je voor Windows 2000 gebruik maken van NTFS partitie? Wil je Windows 2000 (net als Windows XP) op een primaire partitie installeren, dan valt lilo af als bootmanager. Het voordeel van Grub is dan dat je zowel Windows XP, Windows 2000 en Mandrake rechtstreeks vanuit Grub kunt starten. Als je kiest voor Windows 2000 op een logische partitie, dan zal deze systeem bestanden installeren op de Windows XP partitie, waardoor je Windows 2000 alleen indirect via de Windows XP bootmenu kunt starten. :roll: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 20 maart 2003 Sorry MrLeeJohn, Zoals ik al eerder ergens op dit forum heb geschreven, Alle hulp en input word zeer gewaardeerd.Vr.Gr.Jos. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 20 maart 2003 Ah, geen probleem hoor... maar ik wilde even alle forummers een hart onder de riem steken.... was niet persoonlijk bedoeld... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 21 maart 2003 [quote:0ef891959c="jolo"][quote:0ef891959c="Jose Pablo"]Moet ik om Linux te instaleren eerst een partitie maken of doet linux dat zelf tijdens het instaleren? [/quote:0ef891959c] De Linux partitie kan zowel door Mandrake (ongepartitioneerde ruimte) als door Partition Magic worden gemaakt. Alleen lees dan nog wel even mijn topic over [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=75312]PartitionMagic 8.0 en Mandrake 9.0[/url] :roll:[/quote:0ef891959c] Booten vanaf Mandrake CD. De mandrake installatie biedt je de mogelijkheid te partioneren en bestaande partitie te resizen. Daarvoor moet wel ruimte zijn op de Windows-partities. Vooraf je windows partities defragmenteren + backup voor de zekerheid (bij mij is nog nooit wat misgegaan, maar toch) Ik heb dit reeds vele malen gedaan en ik snap nog steeds niet waarom iemand bootmanagers en partitiemanagers zou kopen, terwijl dit gratis onder Linux kan. OOk al zou je niet met Linux werken, dan nog raad ik o.a. Mandrake aan voor multiboot en herpartitionering. :P Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 21 maart 2003 Volgens mij kan 9.0 nog geen NFTS resizen.. 9.1 rc2 schijnt het te kunnen..maar het lijkt mij nog linke soep. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 21 maart 2003 In principe heb je geen Partition Magic of iets anders nodig, als je gewoon Windows installeert en met het bij versie 2000 of XP geleverde partitieprogrammatje in de setup je Windoos partities aanmaakt en vervolgens een Linux-distro installeert kan je gewoon in de setup aangeven van Linux wat voor partities je wilt bakken op je schijf. Maar als beginner zijnde zou ik tocg Partition Magic aanraden, het is vaak gemakkelijker. Anders kan je ook prima gebruik maken van fdisk of DiskDruid bij Redhat of Mandrake... Zo ie zo vind ik RedHat in veel opzichten gebruiksvriendelijer, er zitten veel grafische wizards bij die je helpen bepaalde dingen gemakkelijker te installeren. Zo werkte mijn GeForce eerst niet, deze heb ik met het programma ´redhat-config-xfree86´ heel makkelijk aan kunnen passen als leek zonder al te veel ´gevorderdenwerk´. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 23 maart 2003 Beste mede forum-ers, Volgens de Mandrake Club is de volgende maand de oficiele release van 9.1 en zouden daar diverse nieuwe opties in aanwezig zijn. Ik heb al eens een 9.1 rc2 ge-downloaded ( maar op advies niet gebruikt!). zou het zinvol zijn deze te instaleren inplaats van 9.0? Tot op heden heb ik alleen office XP er bij gezet want ik wacht op Win 2000 en daarna wil ik de Mandrake Linux instaleren. Ik heb geleerd geen al te grote haast te hebben en beter even af te wachten met dit soort dingen. Bedankt allen voor de adviezen.Jos. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 23 maart 2003 Bij Windows moet je altijd wachten tot de kinderziektes eruit zijn, maar Linux heeft dat soort kuren niet. Als een Linux stabiel officieel stabiel verklaart wordt kan je deze downloaden en updaten Ik weet zeker dat de stabiliteit niet achteruit gaat, maar of je er baat bij hebt te updaten kan ik niet zeggen? Ala 9.0 je nu prima bevalt en verder geen klachten of problemen hebt, eigenlijk hoef je dan niet te updaten. Maar ik moet toegeven dat ik het altijd wel doe, ook al werk ik probleemloos... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 23 maart 2003 Wil toch ook nog ff iets kwijt hierover: 1) haal niet je bootmanager weg van XP, of win2000 voor je linux installeer ! gaat het fout met het installeren van je linux bootloader kun je nergens meer bij en moet je van windows een nieuwe setup starten om je bootmanager te repareren. 2) windows XP, win2K, en linux /boot kunnnen heerlijk op een primaire partitie en zowel door grup als door lilo geboot worden. 3) als je bootmagic wil gaan gebruiken: installeer deze en installeer de nt bootloaders simpel op hun eigen primaire partitie, en let op bij het installeren van je linux bootloader, installeer deze in de bootsector van je root partitie (deze vraag krijg je nml. vanzelf) 4) resizen van ntfs is nog steeds niet veilig met linux tools dus neem het zeker voor het onzekere en doe dit met pqmagic, maar simpel twee prim partitie's (ntfs) voor je windows installatie en 1 primaire (ca. 50 Mb en het liefts gewoon vooraan op je schijf) voor de /boot directorie van linux. Verder maak je een extended partitie met daarin een fat32 waar je je documenten kwijt kunt die je zowel met linux als windows wilt benaderen. 5) laat als je linux geisntalleerd hebt je ntfs partitie's ongemoeit, vanuit Linux zijn ze toch alleen maar te lezen als user "root" succes Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen