Ga naar inhoud

Suse Linux-Windows 98 netwerk

Aanbevolen berichten

Ik heb een kabelaansluiting op mijn dualboot-PC (Suse Linux 8.1 en Win XP-pro). Op beiden werkt de internetaansluiting uitstekend. In deze PC zit nog een tweede netwerkkaart, met daarna een switch, waaraan twee windows 98 SE PC's draaien. Via XP heb ik een goed werkend netwerk en kunnen ook de twee Win 98 PC's internet op. Nu wil ik echter ook via Suse Linux de twee Win 98 PC's met het internet verbinden. Ik heb al wat pogingen ondernomen, doch tot nu toe zonder succes. Wie kan mij vertellen hoe ik dit via Suse 8.1 kan doen. :roll:
Link naar reactie
Ok dan, Start Yast en ga naar de editor voor /etc/sysconfig loop hier het firewall gedeelte door. Helaas heb ik zelf susefirewall niet in gebruik omdat ik al achter een router/firewall zit die gebruik maakt van de firewall die adsl4linux meelevert. zie www.bovendelft.xs4all.nl of www.adsl4linux.nl
Link naar reactie
Stap voor stap internet via SuSe Linux: [list:b2f5ffad63] [*:b2f5ffad63]start YaSt2 op [*:b2f5ffad63]ga naar "beveiliging en gebruikers->firewall" [*:b2f5ffad63]vul de externe interface in die verbonden is met Internet en vul de interne interface in die verbonden is met het Windows-netwerk [*:b2f5ffad63]Ga verder [*:b2f5ffad63]Kies evt de services die beschikbaar moeten zijn via Internet, op een eenvoudig netwerk is dat geen enkele [*:b2f5ffad63]Ga verder [*:b2f5ffad63]selecteer in het volgende dialoogvenster "Verkeer doorsturen via maskering" [*:b2f5ffad63]doe geen beveiliging voor intern netwerk [*:b2f5ffad63]Ga verder [*:b2f5ffad63]kies evt een logwijze [*:b2f5ffad63]ga verder [*:b2f5ffad63]klik op 'doorgaan' [*:b2f5ffad63]Nu is de Linuxzijde ingesteld. [*:b2f5ffad63]Stel onder Windows bij de netwerkconfiguratie het ip-adres van de Linux-server in als gateway [*:b2f5ffad63]herstart Windows [*:b2f5ffad63]klaar ben je. [/list:u:b2f5ffad63]
Link naar reactie
Maximilaan, ik heb je hele verhaal uitgevoerd , alleen het laatste windowspunt is me nog niet helemaal duidelijk. Welk IP-adres van de Linux-server bedoel je: dat van mijn intern netwerk of dat van mijn internet-aansluiting. Het eerste is vast, het tweede varieert (geen vast IP-adres!). Je verhaal is in ieder geval duidelijk, bedankt
Link naar reactie
Okay, als ik je nog een tip mag geven nu alles werkt, zet een SQUID-proxyserver op. Dat is echt reuzehandig en helemaal niet zo moeilijk. Mocht je er interesse in hebben zie dan ook [url]http://doc.slck.ath.cx/squid.php[/url] Het is maar een tip natuurlijk, je beslist uiteraard zelf of je er gebruik van maakt. In jouw geval lijkt het me wel handig...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...