anoniem Geplaatst: 1 maart 2003 Delen Geplaatst: 1 maart 2003 Pakketjes dus. Dependency problemen. Probleembeschrijving: Na een verse installatie van Suse 8.1 wilde ik wederom kde 3.1 installeren. Op Suse.com http://www.suse.com/us/private/download/linuks/i386/update_for_8_1/index.html zijn inmiddels instrukties dienaangaande verschenen die ik (natuurlijk) tot de letter heb gevolgd. Begonnen dus met de base paketten. Had zo gedacht dat dat voldoende zou moeten zijn om het spul aan de gang te krijgen. Helaas, niet dus. Foutmelding: error: failed dependencies: libkateinterfaces.so.0 is needed by kdeaddons3-kate-3.0.3-71 Max: Kate is al geïnstalleerd dus ik begrijp het niet goed. Jolo: Een KDE greep ziet er zo uit: h11n2fls33o888:~ # rpm -qa | grep kde kdeartwork3-sound-3.0.3-111 kde3-i18n-sv-3.0.3-92 kdebase3-ksysguardd-3.0.3-114 kdesdk3-3.0.3-115 kdeaddons3-kicker-3.0.3-71 kdebase3-kdm-3.0.3-114 kdebase3-konqueror-3.0.3-114 kdegames3-3.0.3-86 kdegraphics3-3.0.3-105 kdegraphics3-kamera-3.0.3-105 kdegraphics3-postscript-3.0.3-105 kdelibs3-cups-3.0.3-94 kdemultimedia3-midi-3.0.3-51 kdemultimedia3-sound-3.0.3-51 kdenetwork3-3.0.3-107 kdenetwork3-chat-3.0.3-107 kdepim3-3.0.3-83 kdetoys3-3.0.3-86 kdeutils3-3.0.3-111 kdeutils3-laptop-3.0.3-111 kdeutils3-printing-3.0.3-111 pixieplus-kde-0.3-298 kdeaddons3-internet-3.0.3-71 kdegames3-card-3.0.3-59 kdegames3-tactic-3.0.3-59 kdegraphics3-fax-3.0.3-105 kdemultimedia3-video-3.0.3-51 kdenetwork3-mail-3.0.3-107 kdenetwork3-news-3.0.3-107 kdepim3-organizer-3.0.3-83 kdeaddons3-kate-3.0.3-71 kdeaddons3-sound-3.0.3-71 kdeartwork3-3.0.3-111 kdebase3-nsplugin-3.0.3-114 kdebase3-SuSE-8.1-60 kde2-compat-2.2.2-385 kdeadmin3-3.0.3-84 kdebase3-samba-3.0.3-114 kdegraphics3-extra-3.0.3-105 kdelibs3-3.0.3-94 kdebase3-3.0.3-114 h11n2fls33o888:~ # Tips, suggesties, ideeën, hulp in het algemeen en vooral morele steun van harte welkom. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 1 maart 2003 Hm, hoe heb je kde 3.1 geprobeerd te installeren in SuSE 8.1? Met [code:1:59bba1885a]rpm -U *.rpm [/code:1:59bba1885a]? Dat lukte mij ook niet, ook vanwege dependencies. Dus heb ik eerst geinstalleerd qt3.1 met [code:1:59bba1885a] node1048e:/home/jolo/KDE3.1 # rpm -Uvh qt3*rpm qt3 ################################################## cannot remove /usr/lib/qt-3.0.5/plugins - directory not empty cannot remove /usr/lib/qt-3.0.5/lib - directory not empty cannot remove /usr/lib/qt-3.0.5/etc/settings - directory not empty cannot remove /usr/lib/qt-3.0.5/etc - directory not empty cannot remove /usr/lib/qt-3.0.5/bin - directory not empty cannot remove /usr/lib/qt-3.0.5 - directory not empty qt3-devel ################################################## qt3-devel-doc ################################################## qt3-devel-tools ################################################## removal of /usr/lib/libeditor.so.1 failed: No such file or directory node1048e:/home/jolo/KDE3.1 # [/code:1:59bba1885a] Deze is dus gelukt. Daarna arts [code:1:59bba1885a]node1048e:/home/jolo/KDE3.1 # rpm -Uvh arts*.rpm arts ################################################## arts-devel ################################################## node1048e:/home/jolo/KDE3.1 # [/code:1:59bba1885a] En [code:1:59bba1885a]node1048e:/home/jolo/KDE3.1 # rpm -Uvh lib*rpm libart_lgpl ################################################## libart_lgpl-devel ################################################## libxml2 ################################################## libxml2-devel ################################################## libxslt ################################################## libxslt-devel ################################################## [/code:1:59bba1885a]Beide ook gelukt, maar de kdelibs [code:1:59bba1885a]node1048e:/home/jolo/KDE3.1 # rpm -Uvh kdelib*rpm file /opt/kde3/share/mimelnk/image/x-pcx.desktop from install of kdelibs3-3.1-46 conflicts with file from package pixieplus-kde-0.3-254 node1048e:/home/jolo/KDE3.1 # [/code:1:59bba1885a] Daarna rpm -Uvh kdebase*rpm maar vanwege die conflict nog niet uitgevoerd. LennartII die dependency van jou heb ik nog niet gezien, maar volgens [url=http://www.rpmfind.net/linux/RPM/]rpmfind[/url] hoort libkateinterfaces.so.0 onder andere bij kdebase. Die SuSE 8.1 installatie van mij is niet meer vers, maar dat probeer ik ook nog wel, nadat ik mijn backup heb voltooid. :roll: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 1 maart 2003 Jolo, bedankt voor de moeite en de uitleg. Ja geïnstalleerd (poging) met -U *.rpm. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 1 maart 2003 Hier is het vervolg, ik heb pixiplus verwijderd [code:1:27a6d44aec] node1048e:~ # rpm -e pixieplus-kde-0.3-254 [/code:1:27a6d44aec] daarna [code:1:27a6d44aec]node1048e:/home/jolo/KDE3.1 # rpm -Uvh kdelibs*rpm kdelibs3 ################################################## cannot remove /opt/kde3/share/icons/hicolor/64x64 - directory not empty cannot remove /opt/kde3/share/icons/hicolor/48x48/mimetypes - directory not empt y cannot remove /opt/kde3/share/icons/hicolor/48x48/filesystems - directory not em pty cannot remove /opt/kde3/share/icons/hicolor/32x32/mimetypes - directory not empt y cannot remove /opt/kde3/share/icons/hicolor/32x32/filesystems - directory not em pty cannot remove /opt/kde3/share/icons/hicolor/32x32/actions - directory not empty cannot remove /opt/kde3/share/icons/hicolor/22x22/actions - directory not empty cannot remove /opt/kde3/share/icons/hicolor/16x16/mimetypes - directory not empt y cannot remove /opt/kde3/share/icons/hicolor/16x16/filesystems - directory not em pty cannot remove /opt/kde3/share/icons/hicolor/16x16/apps - directory not empty cannot remove /opt/kde3/share/icons/hicolor/16x16/actions - directory not empty cannot remove /opt/kde3/share/doc/HTML/en - directory not empty cannot remove /opt/kde3/share/doc/HTML - directory not empty cannot remove /opt/kde3/share/apps/kdeprint/plugins - directory not empty cannot remove /opt/kde3/share/apps/kate - directory not empty cannot remove /opt/kde3/share - directory not empty cannot remove /opt/kde3/bin - directory not empty cannot remove /opt/kde3 - directory not empty cannot remove /etc/opt/kde3/share/config - directory not empty cannot remove /etc/opt/kde3/share - directory not empty cannot remove /etc/opt/kde3 - directory not empty kdelibs3-cups ################################################## kdelibs3-devel ################################################## kdelibs3-devel-doc ################################################## node1048e:/home/jolo/KDE3.1 # [/code:1:27a6d44aec] Wel geklaag, maar kdelibs is geinstalleerd. :roll: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 1 maart 2003 En nu kdebase [code:1:17104edf2e] node1048e:/home/jolo/KDE3.1 # rpm -Uvh kdebase*rpm error: failed dependencies: libkateinterfaces.so.0 is needed by kdeaddons3-kate-3.0.4-4 node1048e:/home/jolo/KDE3.1 # rpm -Uvh kdebase*rpm [/code:1:17104edf2e] En ja hoor, deze dependency lijkt wel erg veel op die van jouw, een oplossing heb ik nog niet, maar ben er mee bezig. :roll: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 1 maart 2003 Geweldig, maarreeeeh, je hoeft je niet te haasten, ik geloof dat ik nu al een week achterloop! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 1 maart 2003 Hm, uiteraard heb ik geen haast, ik heb nu kdeadddons3-kate verwijderd [code:1:6a773379c7] node1048e:/home/jolo/KDE3.1 # rpm -e kdeaddons3-kate-3.0.4-4 [/code:1:6a773379c7] En [code:1:6a773379c7] node1048e:/home/jolo/KDE3.1 # rpm -Uvh kdebase*rpm kdebase3 ################################################## cannot remove /opt/kde3/share/apps/kthememgr/Themes - directory not empty cannot remove /opt/kde3/share/apps/kthememgr - directory not empty cannot remove /opt/kde3/share/apps/kscreensaver - directory not empty kdebase3-devel ################################################## kdebase3-extra ################################################## kdebase3-kdm ################################################## Updating etc/sysconfig/windowmanager... kdebase3-ksysguardd ################################################## kdebase3-nsplugin ################################################## node1048e:/home/jolo/KDE3.1 # [/code:1:6a773379c7] Dat is dus gelukt, dan wordt het nu tijd voor een test. :roll: LennartII, kun je deze stappen die ik gedaan heb ook proberen? :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 1 maart 2003 De test is gelukt, ik zit nu in kde 3.1 in SuSE 8.1 LennartII, voor vandaag vind ik dit wel voldoende en ga morgen verder met het installeren van de optionele kde 3.1 pakketten. :roll: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 1 maart 2003 [quote:db2f12b368="LennartII"] error: failed dependencies: libkateinterfaces.so.0 is needed by kdeaddons3-kate-3.0.3-71 Max: Kate is al geïnstalleerd dus ik begrijp het niet goed. [/quote:db2f12b368] Kate maakt deel uit van kdebase. Wat er gebeurt is het volgende: om een pakket te upgraden verwijdert rpm eerst het oude pakket, en installeert vervolgens het nieuwe pakket. Bij kdebase gaat dat mis omdat de bibliotheek van kate die nu op de schijf staat nodig is voor de addons van kate in het pakket dat je opnoemt. Dit is echter geen probleem, omdat je uiteraard ook een nieuwe kdeaddons installeert, en als je dat niet doet, kde 3.1 is compatible met kde 3.0 Hoe voorkom je dergelijke onschuldige foutmeldingen? door bij de rpm-installatie de optie --force --nodeps te gebruiken. Wees hier voorzichtig mee, verzeker je ervan dat de foutmeldingen die een normale installatie geven onschuldig zijn (en dat heb je nu gedaan door ze voor te leggen in deze groep.) Zelfde geldt voor pixie. Pixie bevat pictogrammen die ook in de nieuwste kde aanwezig zijn. Doordat die op dezelfde plek staan, en de nieuwe kde dus in feite delen van pixie zou overschrijven (wat in het geval van bibliotheken tot een instabiel systeem kan leiden) weigert rpm de installatie. Echter het vervangen van pictogrammen is tamelijk onschuldig. Daarom kun je de foutmelding negeren en via --force --nodeps de boel alsnog installeren. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 1 maart 2003 Jolo en Max, Ik heb inmiddels het volgende geprobeerd. Een nieuwe kde map gemaakt met qt, libs en base, nogmaals geïnstalleerd met rpm -U *.rpm en weer gezeur over kate en een paar lib-devel gevallen. Die lib-devel gevallen heb ik in yast opgezocht en geïnstalleerd en Kate eruit gemieterd ('k heb genoeg aan 1 Suse). Daarna nog een keer geprobeerd; gezeur over pixie. Die er ook uitgemieterd en toen ging ie installleren heen. Op het ogenblik ben ik een beetje huiverig om te rebooten, want Konqueror werkt niet zo goed meer (gebruik nu Galeon). Om diezelfde reden kan ik ook geen plaatje sturen van het resultaat van de installatie. Hoe dan ook ik probeer er nog een paar paketten in te persen en dan maar eens rebooten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 1 maart 2003 Dat schijnt gelukt te zijn. KDE nieuwe versie start en ook Konqueror werkt weer (nog). Heb arts geïnstalleerd zonder problemen. Nu Kate weer terughalen en Pixie. Max, bedankt voor de uitleg. Komt goed van pas! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 1 maart 2003 Jolo en Max, alles werkt, bedankt voor alle hulp! Jolo, ik blijf zeer geïnteresseerd in je bevindingen; ik denk niet dat dit de laatste keer is! :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 2 maart 2003 Nadat ik de kde pakketten die ik gisteren al geinstalleerd had verplaats had naar een andere map kon ik de optionele kde pakketten installeren [code:1:063b2fdbb0] node1048e:/home/jolo/KDE3.1 # rpm -Uvh *.rpm kde3-i18n-nl ################################################## kdeaddons3-games ################################################## kdeaddons3-kate ################################################## kdeaddons3-kicker ################################################## kdeaddons3-konqueror ################################################## kdeaddons3-sound ################################################## kdeadmin3 ################################################## kdeartwork3 ################################################## kdeartwork3-sound ################################################## kdeartwork3-xscreensaver ################################################## kdegames3 ################################################## kdegames3-arcade ################################################## kdegames3-board ################################################## kdegames3-card ################################################## kdegames3-tactic ################################################## kdegraphics3 ################################################## kdegraphics3-devel ################################################## kdegraphics3-extra ################################################## kdegraphics3-fax ################################################## kdegraphics3-kamera ################################################## kdegraphics3-postscript ################################################## kdegraphics3-tex ################################################## kdegraphics3-viewer ################################################## kdemultimedia3-devel ################################################## kdemultimedia3-midi ################################################## kdemultimedia3-sound ################################################## kdemultimedia3-video ################################################## kdenetwork3 ################################################## kdenetwork3-chat ################################################## kdenetwork3-devel ################################################## kdenetwork3-mail ################################################## kdenetwork3-news ################################################## kdepim3 ################################################## kdepim3-organizer ################################################## kdepim3-time-management ################################################## kdesdk3 ################################################## kdesdk3-devel ################################################## kdetoys3 ################################################## kdeutils3 ################################################## kdeutils3-devel ################################################## kdeutils3-extra ################################################## kdeutils3-laptop ################################################## kdevelop3 ################################################## quanta ################################################## node1048e:/home/jolo/KDE3.1 # [/code:1:063b2fdbb0] Behalve dan 2 kde pakketten die ik gisteren al verplaatste naar een andere map. [code:1:063b2fdbb0] node1048e:/home/jolo/KDE3.1/test # rpm -Uvh *rpm error: failed dependencies: libdcopc.so.1 is needed by kdebindings3-mozilla-3.1-33 libpisock.so.8 is needed by kdepim3-kpilot-3.1-62 node1048e:/home/jolo/KDE3.1/test # [/code:1:063b2fdbb0]kdepim3-kpilot-3.1-62, is voor [quote:063b2fdbb0] Communication with the 3COM Palm Pilot [/quote:063b2fdbb0] heb ik naar een andere map verplaats, dus niet geinstalleerd. Voor kdebindings3-mozilla-3.1-33 heb ik kdebindings3-c-3.1-33.i586.rpm gedownload en... [code:1:063b2fdbb0] node1048e:/home/jolo/KDE3.1/test # rpm -Uvh *.rpm kdebindings3-c ################################################## kdebindings3-mozilla ################################################## node1048e:/home/jolo/KDE3.1/test # [/code:1:063b2fdbb0] Ik heb pixieplus-kde-0.3-254 ook weer opnieuw geinstalleerd. Hiermee is de upgrade naar KDE 3.1 voltooid :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 2 maart 2003 Jolo, ziet er gezond uit. Mijn KDE ging dus de mist in. Niet onverwacht maar niet minder onplezierig. Gisteravond begon Konqueror al vervelend te doen en vandaag bij het opstarten fladderden er bij het bewegen van de muis allerlei menu's over het scherm. Ook niet de eerste keer. Het laatste wat ik gisteravond gedaan heb is het installeren van de overige paketten (in één keer met -U *.rpm) Daarna (na een reboot) wilde Konqueror niet meer starten en vanmorgen dus andere problemen. Ik kom er nu niet meer in. Diagonale strepen flitsen over het scherm met een mededeling over mhz geloof ik (scherm). Yast starten in init 3 wil niet erg en sax evenmin. Dit is over het algemeen het moment dat ik beslis een verse te halen. Is er een andere oplossing? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 2 maart 2003 Dus voor de upgrade naar KDE 3.1 was er nog niks aan de hand? En werkt Gnome dan nog wel goed? Als ik het goed begrijp heb je die optie die max voorstelde niet gebruikt. [quote:5c1e5d843a] --force --nodeps [/quote:5c1e5d843a] Een verse SuSE 8.1 kan natuurlijk altijd, zolang je maar wel weet waar het fout ging. Dus maak van alles wat je doet vanaf het booten van de SuSE dvd/cdrom aantekeningen en doe alles in kleine stappen. Of er een alternatief is hangt er van af of Gnome nog wel goed werkt. :roll: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 2 maart 2003 Het is misgegaan bij het opgraderen van de aanvullende paketten. Waarom weet ik echter niet. Het bericht over --force --nodeps zag ik pas nadat ik het al geïnstalleerd had. Hoe ziet het volledige kommando eruit indien mijn map met KDE files /root/Desktop/KDE3.1 is? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 2 maart 2003 Wat een vreemde map voor de KDE files, in de /root map kun je als gewone gebruiker niet in komen. De map waar de KDE files geinstalleerd worden is toch /opt/kde3 die kun je beter niet wijzigen. [code:1:4d39ca5672]node1048e:/opt # ls . .. OpenOffice.org gnome gnome2 kde2 kde3 mozilla netscape ngpt slab node1048e:/opt #[/code:1:4d39ca5672] Waarschijnlijk kun je de rpm opties --force --nodeps beter niet meer gebruiken en zeker niet icm een asterisk. :roll: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 2 maart 2003 Wat een vreemde map voor de KDE files, in de /root map kun je als gewone gebruiker niet in komen. De map waar de KDE files geinstalleerd worden is toch /opt/kde3 die kun je beter niet wijzigen. Jolo, ik begrijp hier helemaal niets van. Die KDE files zullen inderdaad wel op een vaste plaats geïnstalleerd worden, daar twijfel ik niet aan, maar als ik ze na het downloaden tijdelijk op de desktop leg kan daar toch weinig op tegen zijn??? Of heeft dat enig invloed op de plaats waarin ze daarna (automatisch lijkt me) geïnstalleerd worden? Code: node1048e:/opt # ls . .. OpenOffice.org gnome gnome2 kde2 kde3 mozilla netscape ngpt slab node1048e:/opt # Waarschijnlijk kun je de rpm opties --force --nodeps beter niet meer gebruiken en zeker niet icm een asterisk. Hier begrijp ik, zo mogelijk, nog minder van. Ik heb force nodeps nog nooit gebruikt aangezien ik noch weet wat het volledige kommando is, noch hoe/waar het te gebruiken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 3 maart 2003 Dan had ik dat even verkeerd begrepen, /root/Desktop/KDE3.1 is dus waar je de KDE 3.1 rpm hebt gedownload. Ook dit is ongebruikelijk omdat je als gewone gebruiker daar niet kunt schrijven. Heb je wel een gewone gebruiker aangemaakt? Dan zouden de rpm's gedownload worden in /home/gebruikers naam. Als je ingelogd was als root kan het kloppen dat Konqueror niet werkt, dat is een bug. Het maakt overigens niets uit vanwaar je rpm's installeerd. [code:1:596c636233] rpm -Uvh --force --nodeps naam.rpm [/code:1:596c636233] Alleen gebruiken indien dit vermeld staat in readme behoorende bij die rpm :roll: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 3 maart 2003 Bedankt Jolo, dat heeft enig licht gebracht in een totale duisternis! Ik log inderdaad meestal in als root. Ik zag dat de bug in Konquror verholpen is in 3.1.1. Wil dat zeggen dat er geen patch voor is/komt? Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen