anoniem Geplaatst: 1 maart 2003 Delen Geplaatst: 1 maart 2003 Ik heb sinds enkele dagen een netwerk met 2 linux (redhat 8) en 2 windows (XP)machines. De linux machines draaien samba. Ik kan vanaf de windows machines de gedeelde mappen van de linux benaderen. Ik zit nu met twee (waarschijnlijk domme) vragen : 1) hoe kan ik van de ene linux naar de andere en 2) hoe kan ik van een linux naar een windows machine? als ik dit laatste probeer via browser-ip nummer krijg ik een melding 'refused bij server' Ik doe waarschijnlijk iets fout bij 'gebruikers en wachtwoorden'in zowel linux als windows XP, maar wat? Waar kan ik een howto vinden die dit in beginners jargon duidelijk maakt? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 1 maart 2003 Om de shares op een windows-pc te openen moet je deze mounten via het programma [b:decf82da2b]smbmount[/b:decf82da2b]. Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 1 maart 2003 Ey, Gebruik: 'smbmount \\\\computernaam\\share /mnt/samba' Dit is de meest standaard commando om een share op een windows computer te mounten vanaf een linux bak. Anders dan bij windows zijn de back-slashes(\). Eerst begin je met 4 back-slashes gevolgd door de computernaam, daarna 2 slashes gevolgd door de share. Dit wordt gevolgd door de plaats waar je de share aan wil mounten. Wanneer er een password is ingesteld wordt je gevraagd om het password in te voeren. Je echter ook het password er achter aan typen dan mount ie 'm in 1 keer. tik eens 'smbmount --help' en je ziet de andere opties van smbmount. Verder levert 'man smbmount' ook nog wel nuttige informatie. Veel succes ermee! GRTZ, René Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 maart 2003 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2003 mount -t smbfs Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen