anoniem Geplaatst: 28 februari 2003 Delen Geplaatst: 28 februari 2003 Hallo Ik heb 3 jaar terug mijn eerste experimenten metlinux gedaan, viel een beetje tegen, ik kwam er niet uit waar de hdd's ect zaten :oops: Nu wil ik het weer gaan proberen, ik heb eens gehoort dat je linux als programma onder windows kan laten draaien, ik heb XP Welke versie van linuz moet ik hebben, linux is toch ergens te downloaden? Vr Gr Mike Zwetsloot Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 28 februari 2003 Linux onder windows draaien? Volgens mij kan dat niet. Ik heb weleens gehoord van linuxes die je op een windows partitie kan installeren en die je dan kan starten vanuit dos (niet een dos-prompt, maar echt dos). Maar ik zou niet weten welke. Wat ik je zou aanraden is om SuSE live eval te downloaden (http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=2) of knoppix (http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=44) dat zijn namelijk linux distributies die draaien van de CD-ROM. Als je dan linux op wilt starten doe je de CD-ROM in de computer en start je opnieuw op (de computer moet dan wel kunnen opstarten van de CD-ROM en moet ook zo ingesteld zijn). Het draaien van de CD-ROM heeft wel wat beperkingen, maar het schijnt een goede manier te zijn om met linux kennis te maken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 28 februari 2003 en dan heb je geen apparte partitie nodig? Greetz Mike Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 28 februari 2003 [quote:a15b772bf1="mikezwet"]en dan heb je geen apparte partitie nodig? Greetz Mike[/quote:a15b772bf1] Nee, vooral Knoppix is uitmuntent. Gewoon proberen. Je kunt met cygwin overigens wel Linux onder Windows draaien hoor, maar dat is erg ingewikkeld en zeker niet iets voor beginners. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 28 februari 2003 Inderdaad gewoon knoppix nemen. Deze boot vanaf de cdrom, en zet zijn tijdelijke bestanden op een ramdisk. Hardwareherkenning is automatisch, al je niet al te exotische hardware hebt, hoef je helemaal niks te configureren. Er wordt niks op je harddisk gezet. De ideale probeerversie van linux wat mij betreft. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 28 februari 2003 Ik ben géén Linux-expert, dus neem dit met een paar flinke korrels zout. Allereerst: een tweeledige vraag en daarom een tweeledig antwoord: ja en nee. Het kan wel maar in jouw geval kan het niet (afgezien natuurlijk van de Live-cd's). Waar je op uit bent, denk ik, is WinLinux (www.winlinux.net). Daarmee kun je, zo luidt het verkoperspraatje, Linux installeren binnen je Windowspartitie, met alle positieve en negatieve gevolgen vandien. Die is echter niet compatibel met Windows XP. Het is best mogelijk dat er nog een paar variaties op dit thema zijn, die misschien wél compatibel zijn met XP. Lindows en Xandros zijn, geloof ik, een aardig eind op weg om windows applicaties binnen Linux te laten draaien (en dus niet Linux binnen Windows), maar die kun je niet zomaar neertanken. Als het je gaat om gemak van installeren, dan is misschien Lycoris een oplossing of AspLinux, deze laatste is vanuit Windows te installeren (maar gaat daarna voorzover ik weet wel even herbooten, partitioneren etc.). Maar vwb gemak van installatie zijn de meeste distro's, voor zover ik weet, een heel eind gekomen. (alleen die hdd's, ja, ik denk niet dat je er, afgezien van live-cd's, onderuit komt!) Een gerichte vraag op dit Forum kan echter een hoop ellende voorkomen! Dus: Live cd's en daar zijn er aardig wat van te vinden. Probeer deze link, http://freebies.about.com/cs/trylinux/, daar staan er een stuk of wat. Hier kun je trouwens een aardig Linux vs debat vinden http://www.desktoplinux.com/. ISO's (ook van live-cd's) kun je vinden op www.linuxiso.org. Zelf probeer ik, nog steeds, Suse 8.1 (zeer het aanbevelen waard) en leer met veel vallen en evenzoveel opstaan. Dus succes, sterkte en....neem er vooral de tijd voor!!! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 februari 2003 Auteur Delen Geplaatst: 28 februari 2003 Linux onder Windows draaien kan via het programma [url=www.vmware.com]VMware[/url]. Dit programma creeert een virtuele pc waarbinnen je een ander OS kunt installeren, zoals een andere Windows-versie of bijv. Linux. VMWare heeft een demo, maar voor een permanente installatie moet je dokken. Verder heb je distributies die op je Windows-schijf een groot bestand aanmaken, waarbinnen een virtuele partitie met daarin Linux wordt aangemaakt. Deze wordt ook door anderen genoemd. winlinux is een bekend voorbeeld, en ik meende dat Mandrake ook ooit zoiets heeft gehad (?) Overigens hoor je hier weinig over. Knoppix is een ideale live-versie, draait geheel vanaf cdrom en is bovendien, als het goed bevalt, op eenvoudige wijze te installeren op je harde schijf. Max Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen